Assassin's Creed Unity

Door Phazon, 12-11-2014 11:17

P(a)rijs betaald voor verbeteringen in Assassin's Creed Unity

Vorig jaar konden we nog met zijn alle de woeste Caraïbische Zee bevaren in Assassin's Creed: Black Flag op zowat elk denkbaar platform. Dit jaar zal enkel de nieuwe generatie het vlaggenschip van de franchise aangeboden krijgen, in de vorm van Assassin's Creed Unity. De tien studio's kunnen voor het eerste volledig gebruik maken van de kracht die deze nieuwe platformen bieden, maar lukt het hen ook om de franchise van de nodige innovatie te voorzien of blijft het enkel bij een mooier uitziende ervaring?

Assassin's Creed Unity plaats ons midden in Parijs tijdens de Franse Revolutie (18de eeuw). In de game maken we kennis met Arno Dorian, een Franse edelman die reeds op jonge leeftijd zijn vader verliest en vervolgens geadopteerd wordt. Hij groeit samen op met zijn jeugdvriendin en stiefzus Élise de la Serre, totdat wederom het noodlot toeslaat en ook zijn stiefvader op mysterieuze wijze vermoord wordt. Vastberaden om de moordenaar te vinden, besluit Arno om de Assassins te vergezellen, terwijl Élise het familiepad van de Templars verder bewandelt.

Assassin's Creed Unity screenshot

Het feit dat de loyaliteit van Arno en Élise bij twee heel verschillende facties liggen, brengt sowieso de nodige implicaties voor hun relatie met zich mee en het is dan ook goed gelukt om enkele mooie en spannende momenten tussen beide personages te creëren. Bovendien zijn er ook een aantal andere gedenkwaardige personages in het verhaal verwerkt, zoals je collega Assassin Bellec die je wel een heel erg aparte roepnaam geeft. Aangename en leuk uitgewerkte personages leggen dus de basis voor een over het algemeen heel charmerend en leuk verhaal.

Wel vonden we het jammer dat de Brotherhood van de Assassins soms wel wat aan de kant geschoven wordt, want zeker naar het einde toe is het niet altijd even duidelijk wat er met hen zal gebeuren. Ook het hele Abstergo-gebeuren is wat verwarrend en niet erg goed uitgewerkt. Men zal dit gedaan hebben om het hedendaags gebeuren tot een minimum te beperken, maar tegelijkertijd heeft men met de vorige games zoveel vragen opgeroepen dat we beter wat meer antwoorden en inzichten zouden krijgen in plaats van dat men er iedere keer in slaagt om steeds meer vragen op te roepen (en eigenlijk tabula rasa te doen).

Op vlak van gameplay zit Assassin's Creed Unity vol verbetering, variatie en vernieuwing. Besturingsgewijs heb je nu de mogelijkheid om met twee verschillende knoppen parkours te doen, zodat een knop volledig toegewijd is aan de opwaartse bewegingen, terwijl de andere knop je Assassin veiliger en vlotter doet afdalen. Ook bevat Unity een aparte stealth-knop die je Asssassin doet crouchen en in een soort van stealth modus laat gaan (het lijkt alsof Ubisoft de nodige inspiratie uit de Splinter Cell-games heeft gehaald). Hierdoor ben je niet alleen stiller en minder snel zichtbaar, maar is het ook mogelijk om bijvoorbeeld te schuilen achter tal van objecten. Voor het eerst voelt het echt alsof je als een echte Assassin sluipend te werk kan gaan om stiekem zo veel mogelijk vijanden uit te schakelen zonder alarm te slaan of constant ergens tegenaan loopt.

Assassin's Creed Unity screenshot

Dat laatste is niet geheel onbelangrijk, want dankzij de nieuwe combat zijn de gevechten ook uitdagender geworden. Sinds Assassin's Creed III is het al niet meer mogelijk om elke aanval van vijanden te blokkeren en nadien te counteren, maar de nieuwe combat maakt het gehaal nog wat dynamischer. Je hebt de keuze om aanvallen te parry'en en als dat succesvol lukt, kan je even tot de tegenaanval overgaan. Wordt het grove geschut bovengehaald en krijg je het van op een afstand te verduren, is het handig om gebruik te maken van een volledige dodge om het schot te ontwijken.

Assassin's Creed Unity introduceert ook een soort level-syteem in het spel. Aanvankelijk start je als een 1-ster Assassin, maar door het dragen van gear met steeds betere statistieken (meer medicines, meer hp, stiller zijn, enz. zijn enkele voorbeelden van deze statistieken) en het vrijspelen van talloze skills (verdeeld in vier categoriën: melee, stealth, ranged en health) kan je geleidelijk aan sterker worden en zo het maximaal aantal sterren van 5 behalen in het spel.

Alle missies, vijanden en gebieden zullen ook een 1- tot 5-sterrenbeoordeling krijgen, zodat je ongeveer enige indicatie hebt over hoe moeilijk of uitdagend de content ongeveer is. Tegelijkertijd zorgt deze rating van de skills en content er voor dat je niet meteen overrompeld wordt, er een goede progressie doorheen de game is en men bovendien de missies naar het einde van het verhaal toe of in sommige gebieden moeilijker kan maken en nog voldoende uitdagend kan houden.

Assassin's Creed Unity screenshot

Er zit ook meer variatie in de hoofd- en zijmissies van Assassin's Creed Unity. In principe keren de verhaalmissies terug naar de kenmerkende Assassinations uit de eerste game (deze waren destijds wel wat repetief bij gebrek aan variatie, maar lieten je wel toe om het slachtoffer naar eigen inzicht te benaderen). De makers laten je heel vrij om de situatie op tal van manieren te benaderen en geven je veel mogelijkheden om dit te doen. Ervaren lockpickers (een nieuwe skill in het spel) kunnen bijvoorbeeld tal van sloten kraken om zo gemakkelijker of sneller bij het doelwit te geraken, terwijl anderen misschien hun ranged wapens zullen gebruiken.

Optionele opdrachten zorgen er bovendien voor dat je gemakkelijker kan infiltreren tijdens de Assassinations. Denk maar aan het bevrijden van gevangenen die je zullen helpen in de strijd tegen de bewaking van de persoon die vermoord moet worden of het vergiftigen van de drank die bedoeld is voor het bewakingspersoneel van het desbetreffende paleis, alwaar het doelwit zich schuilhoudt. Zelfs wanneer je dan toch eens een keer of twee in het hoofdverhaal een persoon moet achtervolgen en afluisteren, zal je niet meteen gedesynchroniseerd worden, maar word je opnieuw verwezen naar de plaats waar deze persoon zich schuilhoudt om het opnieuw te proberen of moet je gewoon even op zoek naar de persoon die je uit het oog bent verloren aan de hand van een groene cirkel die de positie 'ongeveer' aanduidt.

Assassin's Creed Unity screenshot

De zijmissies zijn ook erg gevarieerd. Typische Assassin-missies zijn nog steeds van de partij, maar zij die graag moorden oplossen zijn aan het juiste adres bij de nieuwe Murder Cases. In deze zijmissies is het de bedoeling om heel wat bewijsmateriaal bij elkaar te zoeken om vervolgens uit te vissen wie net de schuldige is. Nostradamus Enigmas zullen op hun beurt het uiterste van je denkvermogen vereisen, want deze raadsels en het vinden van de mysterieuze locaties kunnen enorm pittig zijn. Rifts zetten je dan weer voor een meer klassiekere uitdaging om bepaalde data te verzamelen binnen een bepaalde tijd en dus het beste van je parkour-kunsten te vertonen. Andere randactiviteiten bestaan uit het verzamelen van objecten zoals artifacts en cockades, het uitbouwen van je eigen café (dat de nodige inkomsten oplevert) en het openen van de tientallen schatkisten die Parijs rijk is - al blijft het absurd om bepaalde kisten af te schermen via de bijhorende app.