Batman: Arkham Knight

Door YoniVL, 02-07-2015 12:15

Batman: Arkham Knight

The Joker is dood en Gotham City bevindt zich in een machtsvacuüm. De andere criminelen zijn verdacht stil en iedereen heeft het gevoel dat de stad op ontploffen staat. Wie zal zich opwerpen als de nieuwe Nemesis van Batman en wat zullen de gevolgen voor de stad zijn?

Dat zijn de vragen waarmee heel Gotham zit na het einde van Batman: Arkham City. Al vlug worden de antwoorden duidelijk. Scarecrow heeft samen met de nieuwe figuur Arkham Knight alle grote namen uit de onderwereld voor zijn kar kunnen spannen. Samen hebben ze verschrikkelijke plannen met Gotham en Batman. Wordt dit de uiteindelijke ondergang van The Dark Knight?

Batman: Arkham Knight screenshot

Het plan van Scarecrow bestaat eruit de hele stad onder te dompelen in een gaswolk die de ergste nachtmerries laat uitkomen. Het typische idee van Scarecrow dus, maar deze keer ziet hij het bijzonder groot. Dankzij de hulp van de Arkham Knight, een mysterieuze figuur die Batman wel heel goed kent, lijkt het er ook op dat zijn plannen volbracht zullen worden.

Als Batman zal je er echter alles aan doen om Scarecrow en de Arkham Knight te stoppen. Dat moet je wel doen terwijl je de gevolgen van de vorige game met je meedraagt. Je hebt de dood van The Joker op je geweten en daar heb je het op zijn zachtst gezegd moeilijk mee. De interne strijd die woedt bij Batman wordt doorheen de hele game op prachtige wijze ten berde gebracht. Het verhaal heeft zonder twijfel zijn sterke punten, maar wij waren toch vooral onder de indruk van dat aspect.

Wie enkel het verhaal speelt zal trouwens al flink wat uren in de game mogen steken. Dat is altijd meegenomen, maar wij hadden toch het gevoel dat er hier en daar punten waren die iets sneller mochten gaan. Vooral op het einde van de game hadden we enkele uren het gevoel dat het nu wel stilaan gedaan mocht zijn. Gelukkig sluit Batman: Arkham Knight nog af met een knaller, wat veel goedmaakt.

Batman: Arkham Knight screenshot

Omdat alle criminelen de stad voor zich hebben, nadat Scarecrow iedereen de stad uit joeg, zal je heel wat bekende namen tegenkomen in de zijmissies en in het hoofdverhaal. Naast Scarecrow en Arkham Knight, kwamen we ook Man-Bat, Firefly, Penguin en Two-Face tegen. Natuurlijk mocht ook Harley Quinn niet ontbreken. Ook aan helden geen gebrek met rollen voor Robin, Nightwing en Oracle. Echte fans van Batman zullen smullen van al die fanservice.

Op vlak van gameplay trekt Batman: Arkham Knight de lijn door van Arkham City. De gevechten verlopen nog altijd op dezelfde manier en ook de verschillende puzzels doorheen de game mag je proberen op te lossen met je bekende gadgets. Hier en daar zal je er nog een nieuwe gadget bij krijgen, maar gelukkig niet te veel. Anders zouden het er echt te veel worden.

Dat wil echter niet zeggen dat er geen enkele vorm van vernieuwing is. Zo kan je in bepaalde scenario’s meer dan één personage besturen. Tijdens gevechten kan je dan tussen beide personages wisselen en kan je zelfs spectaculaire takedowns uitvoeren. Een leuke nieuwigheid, maar het voelt net iets te veel als een gimmick aan. Een soort co-op had welkom geweest, al was dat dan in een apart kort verhaal.

Batman: Arkham Knight screenshot

De grootste toevoeging is de Batmobile. Die zal je immers heel vaak mogen besturen. We snappen dat er een voertuig is toegevoegd om de grote afstanden af te leggen – voor het eerst krijg je toegang tot heel Gotham – maar soms was het echt te veel van het goede. De Batmobile heeft twee belangrijke functies: transport en aanvalstuig. Als gewone auto is het ding bijzonder amusant. Je rijdt er roekeloos mee door de stad, waarin zowat alles kapot kan. Daardoor kan je bijna met je ogen dicht doorheen de straten scheuren.

De aanvalsmode van de Batmobile hebben we minder gesmaakt, voornamelijk omdat we ze nogal vaak moesten gebruiken. Na het tiende gevecht met onbemande drones van de Arkham Knight hadden we het wel een beetje gezien. Iets meer spreiding van die missies en we vonden het een fantastische extra, maar nu zijn we het al een beetje beu.

Gelukkig konden we onze gedachten verzetten in de tientallen zijmissies die de game rijk is. Die zijn bijna allemaal toegespitst op belangrijke criminelen en het doel is dan ook om ze allemaal in de cel te krijgen. De puzzels van de Riddler maken daarbij ook hun comeback, maar je kan ook moorden gaan oplossen of bankovervallen tegenhouden. Voor ieder wat wils.

Batman: Arkham Knight screenshot

Grafisch is deze Batman: Arkham Knight een bijzonder sterke game. De donkere, beetje lugubere sfeer die Gotham uitademt wordt prachtig weergegeven en de cape van Batman flappert als nooit tevoren. Ook op gebied van voice-acting horen we een reeks bekende stemmen voorbij komen, wat er toch altijd voor zorgt dat de kwaliteit van het verhaal een stuk de hoogte in gaat.

Extra disclaimer: wij hebben deze game, zoals hierboven wordt vermeld, gespeeld op PS4. De pc-problemen die de game ondervindt, zijn niet van toepassing op deze versie.

Batman: Arkham Knight is een sterke afsluiter van de Batman-trilogie van Rocksteady. Gotham ziet er geweldig uit en het verhaal heeft hele sterke momenten. Jammer genoeg wordt de Batmobile iets te veel gebruikt, waardoor het tempo er soms een beetje uitgaat, maar laat dat zeker het plezier niet vergallen. Wie Arkham Asylum en Arkham City heeft gespeeld, die kan deze game zeker en vast niet laten liggen.

• Tonnen content
  • Fanservice
86/100