Guild Wars 2: Heart of Thorns

Door Phazon, 02-11-2015 15:20

Guild Wars 2: Heart of Thorns

Het heeft iets langer dan drie jaar geduurd, maar eindelijk is het zover en kunnen Guild Wars 2-spelers aan de slag met Guild Wars 2: Heart of Thorns, de allereerste uitbreiding voor deze MMORPG. Ontwikkelaar Arenanet heeft in de voorbije drie jaren heel wat geëxperimenteerd en deze uitbreiding zou vooral de focus leggen op een betere progressie en meer endgame content. Wij verkenden de jungle alvast voor jullie en gingen na of er inderdaad veel nieuwigheden en content aanwezig zijn.

Spelers die de Living World content van Guild Wars 2 op de voet gevolgd hebben, weten dat hen een hele klus te wachten staat in de Maguuma Jungle, de regio waarin Heart of Thorns plaatsvindt. De Elder Dragon van de Jungle, Mordremoth, is wakker geworden en toont geen genade. De volledige vloot van de Pact is praktisch volledig van de kaart geveegd en tot overmaat van ramp zijn de helden van Destiny's Edge gevangen genomen. Aan jou en je nieuwe metgezellen om holderdebolder de jungle te betreden en om zo snel mogelijk Tyria van de ondergang te redden.

Tijdens de tocht door de Maguuma Jungle zal je enkele nieuwe rassen en personages leren kennen, maar natuurlijk kom je ook heel wat vijanden tegen die je allesbehalve welkom zullen heten. Qua verhaal en presentatie borduurt Heart of Thorns voor op hetgeen men in het tweede seizoen van de Living World verwezenlijkt heeft. Er wordt een pak meer gebruik gemaakt van oude en nieuwe lore, de personages komen een pak levendiger over en er zitten tal van originele gameplay ideeën en spannende momenten in deze verhaalinstances verwerkt.

Wellicht het meest opvallende is het feit dat je eigen personage nu ook van een stem voorzien wordt en daadwerkelijk de leiding lijkt te hebben over alles wat er gebeurt. Dit lijkt misschien een vrij eenvoudige toevoeging of vernieuwing, maar we kunnen niet genoeg benadrukken hoe fel dit de betrokkenheid ten opzichte van het verhaal ten goede komt. De lengte van het verhaal, dat in 16 hoofdstukken verteld wordt, lijkt aanvankelijk wat aan de korte kant te zijn, maar praktisch elke keer heb je twee opties die je andere mogelijkheden of paden geven in die bepaalde instance.

Bovendien loont het zeker de moeite om het verhaal ook eens met je Sylvari te spelen, aangezien zij als minions van Mordremoth de draak daadwerkelijk kunnen horen praten. Tal van extra achievemens zorgen voor wat extra herspeelbaarheid in deze story instances. Dit basisverhaal is eigenlijk slechts een gedeelte van het volledige plaatje, dat je pas kan samenleggen wanneer je effectief alle mappen goed verkent en de content volledig speelt.

In totaal zijn er vier nieuwe, uitgestrekte mappen toegevoegd. Deze vier mappen behoren echter tot de grootste en meest verticale mappen die Arenanet ooit gemaakt heeft. Elke map bestaat namelijk uit drie lagen (de top, het midden en de bodem) die tjokvol content en geheimen zitten. Dynamische quests kan je ditmaal terugvinden in de vorm van outposts, een hele reeks dynamic quests die samen een verhaal vormen. Zij die graag wat randvermaak willen, kunnen via de adventures allerhande leuke en originele minigames spelen. Een leaderboard zorgt ervoor dat je ook kan zien wie de beste is.

Via nieuwe progressiesystemen, genaamd Masteries, kan je tal van vaardigheden trainen om je missie en exploratie tot een goed einde te brengen. Dit is in principe het antwoord van Arenanet: in plaats van verticale progressie (stijging van de level cap), opteert men voor horizontale progressie alwaar je steeds sneller en beter door de jungle kan navigeren. De belangrijkste Mastery is ongetwijfeld de nieuwe hang glider, waarmee je in de lucht kan vliegen en zo heel wat geheime plaatsen kan bereiken.

Het idee achter Masteries vinden we erg geslaagd, al viel de uitwerking ervan soms wat tegen. Het verhaal vereiste op bepaalde momenten erg hoge masteries, waardoor spelers eerst uren en uren aan quests moesten voltooien. Intussen is dit euvel opgelost door de vereisten heel wat lager te maken, al vinden we de volgorde van het ontgrendelen ervan nog steeds niet ideaal. Sowieso is het volledig trainen van je Masteries een karwei dat weken of maanden in beslag zal nemen, aangezien deze progressie een vorm van endgame is. Gelukkig hoef je alles maar eenmalig met je account te voltooien.

Een nieuwe uitbreiding betekent meestal ook een nieuwe class, wat ook bij Heart of Thorns het geval is. Maak dus maar alvast kennis met de Revenant, een Profession die gebruik maakt van de krachten uit The Mists en oude legendes uit het Guild Wars-verleden (Jalis, Mallyx, Shiro, Ventari en Glint). Je kan op elk gegeven moment maximaal één enkele legende actief hebben, maar wisselen tussen twee legendes in een gevecht is perfect mogelijk. Wanneer we wisselden naar Jalis, werden onze rechter skill bars voorzien van enkele tank- en control-achtige skills. Bij Mallyx veranderden de utility, healing en elite skills naar skills met een focus op allerhande conditions.

Het wisselen tussen legendes bepaalt dus voor een stukje je speelstijl of 'rol' die je aanneemt in het spel. Ook de rol van de wapens zijn voor deze Profession stevig onder handen genomen of erg verschillend ten opzichte van hetgeen we tot nu toe gewoon zijn. Zo zal de hamer bijvoorbeeld een wapen zijn dat focust op ranged attacks. Wat nieuwe technologie laat de aanvallen en skills van de Revenant er trouwens erg mooi en flitsend uitzien. Dit alles zorgt er voor dat de Revenant Profession een van de meest gevarieerde Professions tot nu toe is, die tal van speelstijlen toelaat en heel wat mogelijkheden biedt.

De grote verscheidenheid van de Revenant zal je misschien doen afvragen of de andere Professions aantrekkelijk genoeg zullen blijven, maar ook deze Professions krijgen ook hun eigen Elite Specializations die nieuwe vaardigheden en wapens met zich meebrengen. Even ter opfrissing: De negen verschillende Professions in de basisgame hebben elk toegang tot 5 core specializations en 35 core skills. Guild Wars 2: Heart of Thorns voegt voor iedere profession een extra elite specialization (dit geeft je de mogelijkheid om een nieuw wapen en nieuwe skills te gebruiken) en 6 core skills toe. De bedoeling van deze elite specializations is om de bestaande Professions nieuwe mogelijkheden en mechanics te geven.

Enkele van deze Elite Specializations, zoals die van de Ranger (Druid) en Necromancer (Reaper), zijn erg geslaagd. Zo kan de Druid voor het eerst in de game effectief een rol als healer vervullen, terwijl de Reaper met zijn greatsword gewoon een heel erg lekker wegspeelt. Andere Elite Specializations, zoals de Dragonhunter (Guardian) of Tempest (Elementaslist), zijn dan weer wat minder geslaagd omdat hun nieuwe speelstijl niet bij de Profession past of niet zo veel toevoegt. Het idee achter deze Elite Specializations is erg goed, maar de toekomst zal moeten uitwijzen of de Professions heel wat rollen en speelstijlen kunnen vervullen met nieuwe Elite Specializations.

Met al deze features en de focus op verschillende speelstijlen, zou je denken dat Arenanet het nu eindelijk mogelijk maakt om bepaalde builds als template op te slaan. Helaas is dit nog altijd niet mogelijk in Heart of Thorns, waardoor het wisselen tussen een meer defensieve healing of agressieve control build een vrij frustrerende klus is en dat is toch wel een heel erg jammere zaak, aangezien de monsters in de jungle allesbehalve gemakkelijk te verslaan zijn. De verbeterde AI en nieuwe mechanics zorgen ervoor dat je een stevige uitdaging voorgeschoteld krijgt en niet zo maar elk monster rap even kan neerbursten.