The Division

Door Thibault007, 18-03-2016 16:00

Tom Clancy's The Division

We hebben allemaal wel al gestoorde verhalen gehoord uit Amerika tijdens Black Friday, maar het verhaal van The Division slaat alles. Een dodelijk virus genaamd ‘The Dollar Flu’ verspreidt zich via bankbiljetten en houdt New York in zijn greep. De stad geraakt in verval en overal duiken terroristische bendes op die van New York hun speeltuin hebben gemaakt. De Amerikaanse overheid voelt zich genoopt om hun geheim wapen in te zetten: The Division. Het is aan dit team van elite-agenten om de orde in New York koste wat kost te herstellen, ook al betekent dit dat ze daarvoor over lijken moeten gaan.

The Division is een kruisbestuiving tussen RPG en shooter. Zoals het een goede RPG betaamt start je dan ook je avontuur met het maken van een personage. We verwachtten ons aan een erg uitgebreide waaier van mogelijkheden om je personage aan te passen, maar de uiteindelijke mogelijkheden bleken erg gering. De ene gamer zal hier harder over vallen dan de andere, maar wij vonden het alvast jammer dat elke speler die je ontmoet in de open-world game op elkaar lijkt. Die andere spelers zal je voornamelijk in de safehouses ontmoeten. Deze gebouwen zijn de veilige thuishavens van agenten en doen tevens dienst als fast-travelpunten. Spelers kunnen er shoppen voor wapens en uitrusting en hun munitie bijvullen. Buiten deze muren, wordt het echter een pak eenzamer. De grote speelwereld zit tot de nok toe gevuld met verhaalmissies en side missions, maar je zal geen andere spelers aantreffen, wat de wereld wat leeg doet aanvoelen.

Tom Clancy's The Division screenshot

De belangrijkste safehouse in de game, is je basis. Deze bestaat uit drie vleugels (Medical, Tech en Security). Bij het spelen van missies zal je spullen verzamelen waarmee je deze vleugels kan upgraden. Zo ontgrendel je nieuwe vaardigheden en handige gadgets zoals een kleine turret die je ergens kan werpen of een apparaat dat de health van jou en je bondgenoten aanvult. Je basis is ook de ideale plaats om je uitrusting te beheren. Alle loot die je hebt verzameld tijdens missies kan je bijvoorbeeld verkopen of ontmantelen om ze te gebruiken als grondstof bij het craften van andere objecten. Vooral het customiseren van wapens is een onderdeel van The Division dat we erg konden smaken. Van het magazijn tot de loop en het vizier. Elk wapen is diepgaand aan te passen met mods die je hebt verzameld. Dit modificeren kan je ook on-the-fly doen, maar in je basis heb je net dat tikkeltje meer mogelijkheden. Ongeacht alle mogelijke aanpassingen die je kan doorvoeren aan wapens, liet de gunplay toch wat aan de wensen over. De wapens voelen/klinken allemaal erg generiek waardoor we op dit vlak wat variatie misten.

Het voltooien van het verhaal wordt wellicht je eerste prioriteit in The Division. Alle hoofdmissies zijn meteen zichtbaar op je map en worden gelabeld met een aan te raden level. Het maximaal te behalen level in The Division is level 30 (wat je na ongeveer 25 uur spelen bereikt) en de game bevat een 16-tal verhaalmissies. Deze missies kunnen best pittig zijn en daardoor even duren. Missies die langer dan 2 uur in beslag namen waren dan ook geen uitzondering bij ons, pas dus vooral op met die “laatste missie voordat je écht gaat slapen”-mentaliteit. De pittigheid van de missies heeft natuurlijk ook alles te maken met het team waarmee je speelt. Elke missie kan met 4 personen worden gespeeld en over het algemeen werkt de matchmaking erg goed. Eventueel kan je de missies ook solo spelen, maar dat is duidelijk niet de way to go. Het spelen in co-op is de duidelijke sterkhouder van de game en hier zal je dan ook de meest memorabele momenten aan overhouden. Houd vooral je verwachtingen laag wat het effectieve verhaal betreft, dat wordt namelijk vooral verteld via je radio wat het geheel nogal povertjes maakt.

Tom Clancy's The Division screenshot

Wanneer je merkt dat je personage nog niet sterk genoeg is voor de volgende verhaalmissie, kan je je wagen aan wat zijmissies. Hier gaat het vaak om het afknallen van vijanden of het verzamelen van gegevens, wat van de zijmissies nogal een repetitieve bezigheid maakt. Goed om even te grinden ter voorbereiding op de volgende verhaalmissie, maar niet als bron van vermaak.

Level 30 behaald, alle verhaalmissies gespeeld en heb je terecht geen zin in de repetitieve zijmissies? Dan wordt je volgende stop wellicht de ‘Dark Zone’, het meest intense gebied van The Division en een game mode op zich. Hier heeft het virus het hardst toegeslagen en alleen de meest ruige individuen wagen zich op dit terrein. Dan hebben we het niet alleen over de AI, maar ook over andere agenten. Eerder in deze review meldden we dat je tijdens het spelen geen andere agenten aantreft in de wereld, maar de Dark Zone is de uitzondering op de regel. Anders dan in de normale missies echter, is dat in de Dark Zone enkel de wet van de sterkste telt. Bij het betreden van de Dark Zone betreed je tevens een gebied waar PvP actief is. Andere agenten kunnen zich van hun slechtste kant laten zien en ‘rogue’ gaan door je meedogenloos neer te knallen. Een groot risico voor de ‘rogue’ agent, want nu staat er een prijs op zijn hoofd. Andere spelers in de dark zone worden op de hoogte gebracht van deze premie en openen de jacht op de deugniet. Agenten die dit slechte pad kozen, waren echter eerder zeldzaam tijdens onze speelsessies.

Tom Clancy's The Division screenshot

Waarom zou je überhaupt de poort naar dit oord van dood en verderf binnenstappen? De Dark Zone is de plaats waar je de beste loot zal vinden door het verslaan van vijanden. Ook kan je profiteren van de ondergang van andere agenten, want als iemand gedood wordt in de Dark Zone, laat die alle loot die hij zopas verzameld heeft vallen. Andere agenten kunnen dit oppakken en ermee aan de haal gaan, maar uiteraard doe jij er ook alles aan om na het respawnen je eigen loot zo snel mogelijk terug op te gaan pikken. Vooraleer je al deze goddelijke loot effectief in je bezit krijgt, moet je echter nog het meest intense moment meemaken. Alle loot is namelijk besmet met het virus en moet via helikopter worden opgehaald uit de Dark Zone. Hiervoor begeef jij je als agent naar een extraction point waar je een vuurpijl afschiet om de aandacht van de helikopter te trekken. Helaas trekt het ook de aandacht van de vijandige AI en andere agenten, die nu weten dat je klaar staat met handenvol waardevol loot. Het wachten op de helikopter is het moment waarop je je adem inhoudt en je al je skills moet inzetten, maar de voldoening is dan ook erg groot als je erin slaagt om weg te vluchten met al die zuurverdiende spullen.

De Dark Zone vormt in principe het grootste gedeelte van de end-game content in The Division. De ‘Daily Missions’ zijn een andere manier om je bezig te houden na het behalen van level 30. Het gaat hier om verhaalmissies die je opnieuw kan spelen op een veel hogere moeilijkheidsgraad. Toch zal The Division het vooral moeten hebben van verse updates (gratis en betalend) die de game gedurende lange tijd fris houden.

Tom Clancy's The Division screenshot

Of The Division grafisch al dan niet gedowngraded werd, laten we even in het midden. De speelwereld is voorzien van erg veel details en hoewel de door ons gespeelde PS4-versie grafisch niet meteen een absolute hoogvlieger was, zijn de graphics zeker binnen de normen van de huidige generatie games.