Battleborn

Door YoniVL, 13-05-2016 00:13

Battleborn

Wie Gearbox zegt, die zegt waarschijnlijk Borderlands, maar natuurlijk is dat niet de enige reeks waar de studio zich mee wil bezig houden en dus kwamen ze op de proppen met een nieuw IP: Battleborn. Dat is een online first-person shooter met heel wat MOBA-invloeden, gemixt met de typische stijl van Gearbox.

Het is dan ook vrijwel onmogelijk om de hand van Gearbox niet onmiddellijk te herkennen in Battleborn. Dat begint al bij de grafische stijl, die heel wat wegheeft van Borderlands. Van cellshading kunnen we niet echt spreken, maar de kleurrijke personages en omgevingen en de cartoony stijl zijn we ondertussen toch al gewend van Gearbox. Al moeten we wel toegeven dat we iets meer fan zijn van de stijl van Borderlands dan die van Battleborn. Ook de typische humor maakt in Battleborn zijn opwachting. Tijdens de missies in de singleplayer wordt er heel wat gecommuniceerd door personages die niet aanwezig zijn op het slagveld en die hebben meer dan eens grappige oneliners.

Battleborn screenshot

Battleborn is daarnaast ook een stevig lootfest, al komt dat iets minder sterk naar de voorgrond tijdens het gamen zelf. Je kan doorheen de game immers heel wat verschillende items verzamelen, die je personage kunnen versterken, maar je kan er steeds maar drie van gebruiken. Die loot bevat ook geen nieuwe wapens, maar enkel items die bijvoorbeeld je schild versterken of je meer health geven of andere voordelen die de stats van je personage verbeteren. Je kan verschillende loadouts maken, maar voor elke missie of elke match kan je slechts één loadout van drie items aanduiden (die je telkens moet activeren tijdens je game door voldoende "shards" op te pikken als betaalmiddel).

Als je verzamelwoede nog niet gestild is bij het verzamelen van al die loot, dan kan je ook aan de slag gaan met een hoop challenges die je bepaalde titels kunnen opleveren. Speel je bijvoorbeeld tien missies of matches met één personage, dan krijg je een nieuwe titel. Er zijn ook echter heel wat titels waar je zwaardere uitdagingen voor moet uitvoeren.

Laten we echter overgaan naar de gameplay, eerst bij de singleplayer. Die bestaat uit acht losse missies, die kort het verhaal van de game vertellen. In Battleborn zijn we bijna op het einde van het leven in het universum gekomen. Alle sterren, behalve eentje, zijn uitgedoofd en iedereen die nog leeft, is op weg naar die ster. Elk ras heeft een andere reden om naar Solus, zoals de ster toepasselijk wordt genoemd, te komen. Al snel moeten ze echter hun geschillen opzij zetten om de strijd aan te gaan met de Varelsi. Die zijn verantwoordelijk voor het verdwijnen van de andere planeten en sterren en om het universum te redden, moeten zij vermorzeld worden.

Battleborn screenshot

Het verhaal mag dan wel aanwezig zijn, het is niet echt van groot belang in Battleborn. Er zijn wel een aantal knappe filmpjes gemaakt rond de acht missies, maar uiteindelijk is de singleplayer één grote tutorial. Toch wil dat niet zeggen dat je geen plezier kan beleven aan de singleplayer, al raden we niet aan om dat alleen te doen of met een klein team.

In Battleborn kan je aan de slag met een team van maximaal vijf spelers en indien mogelijk kan je dat ook best doen. Heel wat missies zijn immers amper te doen als je alleen of met pakweg twee gamers aan de slag gaat. De missies duren dan ook stukken langer. Zelfs met een volledig team is het niet eenvoudig, als er in dat team niet goed wordt samengewerkt.

Dat samenwerken is niet altijd even eenvoudig, vanwege het uitgebreide arsenaal aan personages. In Battleborn heb je de keuze uit 25 personages, al zijn er in het begin slechts 8 beschikbaar. De rest moet je vrijspelen door missies uit te spelen of door bepaalde andere uitdagingen te volbrengen. Iemand die enkel de singleplayer speelt kan alle personages vrijspelen, net als iemand die enkel voor de multiplayer kiest. Door die ruime keuze aan personages zijn ook heel wat samenstellingen mogelijk voor de teams.

Battleborn screenshot

Net als in elke andere online shooter heb je verschillende types, zoals een support, een tank, een healer en ga zo maar door. Je bent echter niet verplicht om een gebalanceerd team uit te bouwen. Wil je met vier andere tanks spelen, dan is dat mogelijk. We raden het niet aan, maar het is wel mogelijk. Het is daarbij wel lastig dat je niet op voorhand kan zien welk personage iemand wil selecteren, voor hij dat ook effectief heeft gekozen. Spelers die dus alleen aan de slag gaan en via matchmaking werken, die zullen het dus moeilijk hebben om een gebalanceerd team te vormen, want iedereen heeft natuurlijk zijn favoriete personage. Je keuze even herzien omdat je merkt dat de rest nogal aanvallend is en je bijvoorbeeld Miko wil pakken om te kunnen healen, gaat dus niet.

Er zijn nog enkele andere mankementen die het frustrerend kunnen maken om een potje Battleborn te spelen. Sommige personages zijn gemaakt om op afstand te spelen, terwijl anderen het meer voor close combat hebben. Dat is maar logisch ook. Het is echter nogal lastig dat de tanks meestal nogal groot uitvallen, waardoor ze het zicht van andere personages kunnen blokkeren en je bijvoorbeeld je ultieme aanval geblokkeerd ziet doordat er nét iemand voor je heen loopt en de aanval dus afblokt. Tijdens bepaalde missies kom je bovendien al eens terecht in kleinere ruimtes waarin het moeilijk navigeren is met grote personages en ze nog meer in de weg lopen van andere types. Op zo’n momenten kan Battleborn net dat tikkeltje te hectisch worden.

Battleborn screenshot

We zijn nu al een tijdje aan het praten, maar we hebben het eigenlijk nog niet gehad over de manier waarop personages stijgen in level tijdens het spelen. Bij het begin van elke missie of match start iedereen steeds vanaf nul. Je krijgt per niveau de keuze om één augments te kiezen en dat is het. Doorheen je speelsessie zal je dan stijgen in level, tot maximaal level 10. Op elk niveau krijg je de keuze tussen twee opties (of 3 als je mutations hebt, die je verkrijgt door vaak met hetzelfde personage te spelen), waarbij je steeds het ene of het andere moet kiezen. Vaak gaat het om een defensieve of een offensieve optie. Zo kan je kiezen om meer health te krijgen of om meer schade aan te richten. De meeste augments zijn ook verbonden aan de special skills van je personage.

Elk personage begint met twee special skills, die hij doorheen het spel steeds kan gebruiken, al moet je wel rekening houden met een cooldown. Na een aantal levels speel je ook je 'ultimate' vrij en beschik je dus over drie skills. Bij het ene personage zijn de skills gericht op het aanrichten van flink wat schade, terwijl de meer defensieve personages ook defensieve skills hebben, zoals schilden of de mogelijkheid om het team te healen.

Het is duidelijk dat Battleborn hiervoor zijn inspiratie is gaan halen bij de MOBA’s en we moeten zeggen dat we best wel fan zijn van het systeem. Het zorgt er immers voor dat je personages altijd op een andere manier kan aanpassen, zonder dat je voor de rest van de game vasthangt aan één build.

Battleborn screenshot