Battleborn

Door YoniVL, 13-05-2016 00:13

Gamers die de singleplayer hebben uitgespeeld en enkele personages onder de knie hebben, die zullen daarna het meeste van hun tijd spenderen in de multiplayer van Battleborn. Die bestaat momenteel uit drie modi met elk twee maps. Dat is niet al te veel, maar Gearbox heeft beloofd dat we later nog extra personages en maps mogen verwachten en dat allemaal gratis.

De eerste mode van Battleborn is Incursion. Daarin is het de bedoeling om twee grote robots van de tegenpartij te vernietigen. Daarvoor zal je wel eerst een groepje minions naar een robot moeten leiden (weer een MOBA-invloed), want enkel zij krijgen het schild van de robot omlaag. Ondertussen krijg je natuurlijk ook te maken met een tegenstander die exact hetzelfde doel heeft. Je zal als team dus steeds moeten verdedigen en aanvallen. Om het pleit in je voordeel te beslechten kan je wel enkele mercenaries kunnen bemachtigen. Die moet je eerst zelf verslaan, waarna ze voor je team zullen vechten. Die mercenaries zijn dan ook bijzonder belangrijk.

Battleborn screenshot

In Incursion is het nog belangrijker om samen te werken dan in de singleplayer. Slaagt een team er immers in om de overmacht te krijgen in het gevecht, dan zullen de minions waarschijnlijk doorbreken en bestaat de kans dat je de wedstrijd verliest. Een andere manier om de overmacht te krijgen, is het bouwen van apparaten die verspreid staan doorheen de map. Dat kunnen turrets zijn, maar ook healing stations of accelerators die je sneller laten bewegen. Super minions maken je team minions dan weer een stuk steviger, zodat de kans groter is dat ze hun doel bereiken.

De tweede mode is Capture, die iets typischer is voor een FPS. Hierin moet je team bepaalde objectieven weten te veroveren. Het eerste team dat er in slaagt om 1.000 punten te verzamelen, wint de match. Tot slot is er Meltdown. Hier komen de minions weer op bezoek. Deze keer moeten ze niet beschermd worden om robots te kunnen vernietigen, maar dienen ze als offer voor de minion grinder die te vinden op de map (en die verplaatst in het tweede deel van de wedstrijd). Hoe meer minions je team kan offeren, hoe meer punten je team verdient. Wanneer een team de overhand neemt, dan verhuist het punt waar het offer plaatsvindt wel meer naar de kant van de tegenstander. Zo blijven wedstrijden iets langer interessant.

Battleborn screenshot

Net als in Incursion is het in Capture en Meltdown steeds belangrijk om goed samen te werken met je team. Een speler die denkt dat hij alles alleen kan, die zal niet slagen in het opzet en een ongecoördineerd team zal sowieso de duimen moeten leggen voor een team met een strategie, dus communicatie en personagekennis zijn zeker meegenomen. Net op dat vlak kan het dan sneu zijn als je door de onmiddellijk definitieve keuze van je personage eigenlijk al op voorhand aan een quasi gedoemde confrontatie begint.

Battleborn is een degelijke first-person shooter, waarbij op gepaste manier een aantal elementen van een MOBA zijn toegevoegd. De singleplayer is een beetje mager en ook het aantal modi en maps in de multiplayer is niet echt uitgebreid, maar het grote aantal personages zorgt er wel voor dat je een tijdje zoet zal zijn met Battleborn. Gamers die op zoek zijn naar een game die stevig stoelt op teamplay, die moeten Battleborn zeker een kans geven. Speel je liever op je eentje, dan is Battleborn waarschijnlijk niets voor jou.

• Uitgebreid aantal personages
  • Typische Gearbox-humor
  • Goede mix van FPS en MOBA