Tales of Berseria

Door Vancha, 07-02-2017 09:45

Tales of Berseria

Enkele maanden terug kwam eindelijk Final Fantasy XV uit, een serie waar fans jaren op moeten wachten vooraleer ze aan een nieuw avontuur kunnen beginnen. Namco daarentegen heeft met hun Tales of-serie een vaster stramien van releases die zich vlotjes aan het verder zetten is. Zo is Tales of Link uitgekomen op de smartphones en is het nu terug aan de beurt aan de consoles. Tales of Berseria pakt enkele dingen iets anders aan dan men gewend is en het zorgt zo voor wat frisse wind in een reeks die zich verder vasthoudt aan de Japanse RPG tradities.

Om eens een verandering in personages te hebben, speel je in Berseria voor de eerste keer met een vrouwelijk personage genaamd Velvet. De game begint vanaf de eerste minuut al erg donker, waar een kleine Velvet en haar broertje gered worden door hun schoonbroer Artorius tijdens de Scarlet Night. Dat is eennacht waar alle demonen losbarsten en zoveel mogelijk levens nemen, waaronder ook de zus van Velvet. Na deze tragedie gaan de jaren verder en zorgt Velvet voor haar zwakke broertje samen met Artorius, hopend om toch nog een gelukkig leven te leiden.

Tales of Berseria screenshot

Helaas voor haar komt de Scarlet Night terug en leidt het naar nog meer verliezen voor haar. De nacht maakt haar ook in een halve demon en na onwetend de populatie van haar eigen dorp uit te moorden, wordt ze opgesloten in een gevangenis. Nu wordt Velvet gedreven door woede en een zin naar wraak voor diegene die hier verantwoordelijk voor is en wil ze uitbreken in een wijde wereld die voor haar volledig omgedraaid is en nu geleid wordt door de persoon die ze het meest haat.

In tegenstelling tot andere Tales of-games speel je hier niet de grote held, maar meer een anti-held. Jouw doel is om de personen die nu het goede vertegenwoordigen van de macht te verdrijven. Samen met een bende kameraden die je onderweg oppikt, moet je heel de gemeenschap dus goed doorheen schudden. Je kameraden zijn ook enkele van de beste zijpersonages uit de serie. Elk met hun eigen verhaal, visie in het leven en elk een heel andere mentaliteit, wat dus ook weer wat vernieuwing uitstraalt ten opzichte van vorige games. Elk personage kun je ook van uiterlijk wat aanpassen. Andere kledij, een andere haardos of een hoed of accessoire geven is een leuk extraatje naast de normale boosts in uitrusting en levels.

Tales of Berseria screenshot

Deze donkerdere vibe in het verhaal helpt om meer unieke verhalen en personages te introduceren. Sommige van je metgezellen mogen elkaar niet, of zijn enkel mee om hun eigen doel te kunnen bereiken. Soms zijn er zelfs conflicten tussen je metgezellen, en dit alles zorgt ervoor dat er meer emotie ten tonele komt en doet je afvragen of wat je nu doet eigenlijk wel goed of slecht is.