Impact Winter

Door Fredje, 08-06-2017 16:50

Impact Winter

[gespeeld op pc]

Toen er in de tijd van de dinosauriërs een asteroïde op de aarde neerstortte, betekende dat het einde van de prehistorische wezens. In Impact Winter heeft de mensheid net iets meer geluk, hoewel de asteroïde het meeste leven heeft uitgeroeid en de wereld in een nieuwe ijstijd heeft gedompeld, leven we nog steeds. Dat wil onze protagonist Jacob graag zo houden.

Jacob Solomon heeft zich samen met een groepje mede-overlevers gevestigd in een ondergesneeuwde kerk. Terwijl de buitenwereld compleet wit is, zorgt de kerk enigszins voor beschutting en bescherming. Toch is kou nog steeds een van de grootste vijanden, maar ook honger, uitdroging en ziektes liggen op de loer. Overleven is niet makkelijk.

Impact Winter screenshot

Je zult dertig dagen in leven moeten blijven om het geheel te overleven. Volgens een radiosignaal van een gerepareerde robot moeten op de dertigste dag de reddingstroepen arriveren. Nog even volhouden dus. Om het tot die tijd te overleven zul je de veilige schuilplaats moeten verlaten om op zoek te gaan naar levensmiddelen, medicijnen, brandhout en alles wat nodig is om je groep in leven te houden. De dertig dagen zorgen ervoor dat je een bepaalde drang hebt om iedereen tot die tijd in leven te houden. Dit is overigens niet vereist, zolang je het geheel zelf maar overleeft, maar het helpt wel bij het in leven blijven.

Na het verlaten van je veilige omgeving word je geconfronteerd met een enorme witte vlakte. Je komt er al snel achter dat bijna alles ondergesneeuwd is en hierdoor onbereikbaar. Slechts sporadisch kom je een tankstation of een schoolgebouw tegen die je kunt verkennen in jouw tocht naar voorraden voor jouw groep. Op zich logisch dat een post-apocalyptische wereld leeg is, maar het maakt de barre tocht wel een beetje saai. Later in de game komen er nog wat voertuigen beschikbaar die het geheel wat interessanter (en vooral sneller) maken, maar vooral in het begin mis je tijdens het op en neer hobbelen tussen de kerk en de gebieden die je ontdekt afwisseling. Het is nog een geluk dat de soundtrack tijdens deze tocht zo goed is; de muziek van Mitch Murder (o.a. bekend van Hotline Miami) complimenteert de onheilspellende omgeving perfect.

Impact Winter screenshot

Ook de opdrachten die je meekrijgt van zowel je medebewoners, als vreemdelingen die je heel af en toe tegenkomt, missen variatie. Verder dan haal voorwerp X of ga naar plek Y komt het vaak niet. Dat is jammer, want met het voltooien van opdrachten help je niet alleen je medebewoners, maar ook jezelf. Door opdrachten te voltooien verdien je namelijk rescue points die ervoor zorgen dat de reddingsoperatie versneld wordt en je sneller je doel bereikt.

Helaas kent de game momenteel nog heel wat technische problemen. De problemen met de besturing zijn na de laatste patch grotendeels verholpen, al luistert Jacob nog steeds niet altijd wanneer we de game met muis en toetsenbord besturen. Ook heeft de game op momenten last van framedrops, maar het grootste probleem zijn echter de extreem lange laadtijden: zodra de buitenwereld geladen moet worden, zit je al gauw een dikke minuut tegen een laadscherm aan te kijken. Voor een game waar je nogal veel in en uit gebouwen en grotten gaat, is dit funest.

Ergens in Impact Winter zit een interessante game verscholen, maar net als de wereld van Jacob is deze totaal ondergesneeuwd. De technische gebreken en de saaie opbouw zorgen ervoor dat Impact Winter nooit meer wordt dan een middelmatige survivalgame.

• Soundtrack
60/100

• Saai begin van de game