Ever Oasis

Door Vancha, 29-06-2017 14:30

Ever Oasis

Na jaren Zelda games ontwikkeld te hebben voor de Nintendo 3DS, is het eindelijk tijd voor ontwikkelaar Grezzo om met iets unieks over de boeg te komen en hun eigen wereld te creëren. Na veel met Zelda gespeeld te hebben en naar andere Nintendo-series te kijken hebben ze Ever Oasis gecreëerd en we zien al meteen terug waar ze hun inspiratie van gehaald hebben.

In Ever Oasis speel je met een Seedling. Niet echt mens en niet echt dier, maar wel in staat om een eigen oase te ontwikkelen in de woestijn. De wereld rond jouw oase is corrupt door een vijand genaamd Chaos en verdort niet alleen het land, maar ook de dieren die er leven.

Ever Oasis screenshot Ever Oasis screenshot

Jouw job is nu om een oase te maken die de vluchtelingen thuis kunnen noemen, dit doe je door beurtelings voor je Oase en de noden van je inwoners te zorgen en anderzijds de wereld in te trekken en te strijden tegen Chaos en andere wezens die het land verstoren. Hierdoor krijg je een mix van een simulatiegame en een actie RPG, maar soms heeft de game toch moeite om je Oase levendig te doen ogen.

Op sommige manieren ben je echt de koning van je eigendom. Je zorgt dat het volk gelukkig blijft door hen te helpen, hun winkel intact te houden en je krijgt er nog wat belastingsgeld voor terug ook. Om je eigendom te blijven doen groeien en meer volk een thuis te bieden, ga je er vaak alleen of met twee A.I. gestuurde inboorlingen er op uit om voorwerpen voor shops te vinden, monsters te bevechten en vluchtelingen te helpen.

Veel aspecten van je stadje en karakter kunnen uitgebreid worden en in level stijgen. Jij wordt sterker door te vechten, de inboorlingen, de winkeltjes en zelfs de Oase kunnen in level stijgen. Alles wordt beter en uitgebreider en iedere keer er iets omhoog gaat in niveau lijkt het een goede verbetering te zijn. Het voelt gewoon goed om je Oase te zien opfleuren en dat je een klein legertje inboorlingen bij de hand hebt wanneer je erop uit trekt.

In je stadje zelf kijk je natuurlijk uit wat de inwoners en shops nodig hebben om zich goed te voelen en te verbeteren, maar buiten je dorpje vind je een leuke actiegame waar vooral puzzels opgelost moeten worden wanneer je eens een grotje tegenkomt, wat duidelijk een knipoog is naar de Zelda-reeks die de ontwikkelaar voordien moest creëren.

Je hebt een paar combo’s die belangrijk zijn om uit te voeren en je kan ook een dodgerol gebruiken om slagen te ontwijken. Gewoon wat meppen is niet echt de gang van zaken, want je zal ook de timing goed onder de knie moeten krijgen als je wat verder wil geraken.