Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Door Vancha, 04-09-2017 11:18

Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Toen we op het internet een afbeelding zagen verschijnen van een Rabbid in Mario-kostuum werd al snel het idee geopperd dat er een samenwerking zat aan te komen en toen er later ook vuurwapens aan te pas kwamen, wees alles in de richting van een shooter. Het was pas bij de echte onhulling dat we zagen dat Ubisoft van plan was om een turn-based tactical shooter te maken in het Mario-universum. Nu we eindelijk met de game aan de slag kunnen en we al direct een volwaardige storymode CGI-filmpje op de buis krijgen, weten we dat het allemaal wel goed zal verlopen.

De Rabbids zijn nog steeds op weg in hun tijdreizende wasmachine en stuiten op een VR-headset in een gamekamer. Door een ongeluk reizen ze nog maar eens terug in de tijd, maar sleuren ze de VR en een boel gameobjecten met zich mee, waardoor de konijntjes belanden in de wereld van niemand minder dan Peach en Mario. De hel breekt al snel los wanneer de Rabbid met de VR op zijn hoofd slecht wordt en de hele wereld op zijn kop zet. Het is nu aan Mario, Rabbid Peach, Rabbid Luigi, een apparaatje genaamd Beep-0 en andere personages om de Rabbid met de VR-bril op te sporen en alles terug in orde te brengen. Hierdoor krijgen we een goede mix van de doldwaze humor van de Rabbid-games en een ietwat normaal plot.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle screenshot

In de game zijn er twee speelstijlen. Enerzijds heb je het normale verkennen van de wereld: er zijn vier grote gebieden die je kan verkennen met Mario en co. die zich allemaal rond het kasteel van Peach bevinden. Veel actie is hier niet te vinden. Je loopt rond en verzamelt items of muntjes en af en toe heb je enkele simpele puzzels op te lossen om verder te geraken in een gebied. Soms kun je bij een kistje geraken waar art stukken of muziek in terug te vinden zijn door de camera te draaien, blokken te schuiven, op knoppen te drukken om de omgeving te manipuleren en andere vrij simpele acties. Gedurende de meer dan 15 uur durende campaign verandert dit maar weinig, maar het is een leuke afwisseling van gevechten en het toont ook hoeveel visueel detail en zorg Ubisoft in deze game en wereld gestoken heeft.

Het verkennen van de map is niet alleen voor collectables of soms een uitdagingskamer te spotten. Het is ook bedoeld om het verhaal een mooie lijn en evolutie te geven en je van chapter naar chapter, en gevecht naar gevecht te brengen. Bric A Brac Mountain beklimmen of Haunted Land verkennen komt hierdoor veel kleurrijker en avontuurlijker in beeld dan mocht het enkel gevecht na gevecht zijn.

Mario + Rabbids gebruikt elementen van tal van turn-based tactische games, mengt dit tot één geheel en geeft het ook een Mario vibe. Voor de mensen die nooit dit genre spelen, geen nood. De game legt alle basics uit en introduceert steeds nieuwe dingen in de eerste tiental gevechten. Perfect voor nieuwkomers dus, maar ook de diehards zullen zien dat de game zoveel te bieden heeft, zodat ieder gevecht anders verloopt en je steeds alles tactisch moet uitstippelen.

Voor het gevecht begint kun je het landschap verkennen en zien wat er allemaal op de map staat en ook nadat de wapens beginnen te vuren kun je nog steeds met een bovenaanzicht alles blijven bekijken. De basiselementen zijn voornamelijk zoals we die ook uit andere games kennen, zoals bijvoorbeeld XCOM: je hebt full-cover en half-cover en sommige vijanden moeten geflankt worden om ze goed te kunnen raken en je kan zelfs langs boven of onder de aanval inzetten. Dit is echter maar het begin en je ziet al snel dat er veel tactieken zijn waar je het team dat je ter beschikking hebt goed moet gebruiken.