Pro Evolution Soccer 2018

Door YoniVL, 14-09-2017 16:03

Pro Evolution Soccer 2018

Voor voetbalfans zijn er elk jaar een aantal cruciale momenten. De start van de competitie, de start van het Europees voetbal en natuurlijk de lancering van de nieuwe voetbalgames. PES 2018 geeft op dat vlak dit jaar de aftrap en probeert zoals elk jaar de concurrentie naar de kroon te steken.

Een aantal jaar geleden zat PES in een diepe put. Het spel speelde niet vlot meer en heel wat fans van de reeks stapten over naar de concurrentie bij EA. Gelukkig wisten de ontwikkelaars in de voorbije twee versies terug het juiste pad te ontdekken en worden er elk jaar kleine verbeteringen toegevoegd om het nog dat tikkeltje beter te laten spelen.

De nadruk wordt echt wel gelegd op kleine veranderingen, want je moet in PES 2018 niet de grote vernieuwingen verwachten.

Pro Evolution Soccer 2018 screenshot

De grootste vernieuwing zit hem in de manier waarop spelers hun lichaam gebruiken. Dat doen ze nu echt zoveel beter. Het is bijzonder knap om te zien hoe een speler zijn lichaam zet wanneer hij onder druk komt te staan van een verdediger. Ook verdedigers laten zich natuurlijk niet doen en zullen zich op gepaste wijze tussen aanvaller en bal weten te plaatsen. Doe daar nog eens betere animaties bovenop en duels hebben er in PES nooit beter uitgezien.

Niet alleen de spelers gedragen zich realistischer, ook de bal beweegt zoals dat hoort. Daar waar we vroeger nogal eens het gevoel hadden dat elke bal te lang onderweg was, kan je nu eindelijk echt strakke voorzetten en corners geven. Voorzetten zijn daardoor ook veel efficiënter dan voorheen. Niet dat het gemakkelijker is om ze te gebruiken, maar een goede voorzet op het gepaste moment zal nu tenminste tot een kans leiden, in plaats van een bal die nogal gemakkelijk door de verdediging kan verwerkt worden.

Konami heeft er ook voor gekozen om bij vrije trappen en corners niet langer met een lijntje aan te tonen waar de bal zal komen. Dat vereist een beetje extra training, maar zorgt er ook voor dat de tactische richtlijnen voor tijdens corners beter tot hun recht zullen komen. Dankzij de strakkere corners zullen spelers de bal nu echt kunnen aanvallen, zoals dat dan zo mooi heet.

Pro Evolution Soccer 2018 screenshot

Natuurlijk werd er ook weer werk gemaakt van betere positionering van je ploegmaats. Die zullen nu nog meer en beter bewegen, waardoor je eindelijk die prachtige aanval echt in elkaar kan boksen. Niets mooier dan een centrale middenvelder die diep inspeelt op de spits, die dan vervolgens even breed legt op de linksbuiten, waarna de rechtsbuiten een prachtige loopbeweging maakt en zo netjes alleen voor de doelman kan worden gezet met een afgemeten doorsteekpas. In vroegere versies zouden die spelers veel meer op hun eigen positie zijn gebleven.

Zoals we al hebben gezegd, gaat het hier echt over kleine veranderingen, maar die brengen een groots resultaat met zich mee. PES 2018 speelt strakker dan ooit tevoren en daar kunnen wij alleen maar blij om zijn.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles perfect is uitgewerkt. De gameplay is tot in de puntjes uitgekiend, maar dat kan niet gezegd worden van alles rond de wedstrijden. De commentaar is nog steeds van een bedroevend niveau en het zal dan ook niet lang duren voor je hun gewauwel uitzet. Ook de menu’s blijven vrij ouderwets en in sommige modi is het aantal menu’s dat je moet doorlopen om iets te doen bijna eindeloos. Grafisch ziet de game er nochtans best goed uit, maar dit is echt iets waar ze bij Konami dringend werk van moeten maken.

Pro Evolution Soccer 2018 screenshot

Wat wel leuk is, is de volledige integratie van de PES League in PES 2018. De PES League is het grote online tornooi dat Konami zelf organiseert en door de integratie in zowat elke mode, is het eenvoudiger dan ooit om er aan deel te nemen. Daarnaast kan je nu ook met een duw op de knop een co-op wedstrijd starten met een van je vrienden. Samen spelen wordt zo wel heel eenvoudig.

PES 2018 verandert heel weinig aan de formule van vorig jaar, maar verandert wel waar nodig. De gameplay is nog strakker dan vorig jaar en alles speelt weer dat tikkeltje vlotter. Fans van prachtige acties op een voetbalveld, zullen blij zijn dat ze die nu ook kunnen naspelen in de game. Jammer dat de visuele omkadering en de commentaar ondermaats blijven, maar dat zijn zaken die je tijdens een match volledig vergeet. En nee, PES 2018 heeft nog steeds niet alle licenties. Jammer genoeg.

• Getweakte gameplay
  • Betere balbehandeling
  • Verbeterde animaties