Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Door YoniVL, 06-11-2017 17:01

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Horizon Zero Dawn was de eerste poging van de Nederlandse ontwikkelaar Guerrillagames om na Killzone met iets volledig nieuw te komen. Geen gemakkelijke opdracht om van een first-person shooter over te stappen naar een open-world action-RPG, maar onze noorderburen slaagden er wonderwel in. Heel wat gamers waren dan ook heel blij toen The Frozen Wilds, de eerste uitbreiding voor Horizon Zero Dawn, werd aangekondigd.

The Frozen Wilds speelt zich af na de gebeurtenissen in de eerste game en brengt hoofdrolspeelster Aloy naar een volledig nieuw gebied in het noorden van de map. Daar leeft een Banuk-stam in moeilijke omstandigheden, diep in de sneeuw en vlakbij een actieve vulkaan. Dat is nog niet hun grootste probleem, want de laatste tijd krijgen ze te maken met een nieuw soort mechanische dieren en hebben ze al heel wat van hun beste strijders verloren. Gelukkig duikt net op tijd onze heldin op om ze te helpen.

The Frozen Wilds kan je qua verhaal eigenlijk omschrijven als een verkorte versie van de hoofdgame: dieren bevinden zich in de macht van een of andere duistere kracht en Aloy mag op zoek gaan wat nu exact het probleem is. Al snel komt ze er achter dat opnieuw de Old Ones en hun technologie er iets mee te maken hebben en dus is het aan haar om met haar kennis van technologie alles op te lossen. Niet echt wereldschokkend, maar het drijft de actie voort. Toch hadden we graag een andere invalshoek gezien, want nu voelt het soms echt aan als een doorslagje van de hoofdgame en een extra aanzet om de sequel spannend te maken.

Niet dat er in de The Frozen Wilds niets nieuw te vinden is. De machines worden beheerst door een nieuwe kracht, die ze sterker maakt en nog agressiever. Vooral wanneer ze in de buurt van bepaalde torens zijn is dat het geval. Die torens kan je wel overriden, waarna ze een puls uitsturen die alle dieren even een schok geeft, zodat je kan gaan lopen of vol de aanval kan aangaan. Doe je dat niet, dan kan de toren de dieren ook terug genezen, waardoor gevechten vrijwel onmogelijk worden.

Er zijn ook twee nieuwe dieren te vinden in deze uitbreiding. Nu ja, twee nieuwe is een beetje overdreven. Er zijn twee varianten op een nieuw wezen: de Frostclaw en de Fireclaw. Allebei hebben ze wat weg van een uit de kluiten gewassen gorilla, waarbij de eerste ijsaanvallen uitvoert en de tweede vooral vuur spuwt. Voor de rest is er eigenlijk bijzonder weinig verschil. Wij hadden toch liever twee echt verschillende nieuwe dieren gezien.

We moeten wel toegeven dat de agressievere en sterkere dieren je er toe zullen drijven om slimmer te spelen. Niet dat het voorheen zo slim was om vol in de aanval te gaan, maar dat is het nu helemaal niet meer. Gelukkig heb je normaal gezien heel wat materiaal om voldoende wapens te maken en ben je ook al sterk genoeg om lang te overleven, en kan je dus wel een lang gevecht aan. The Frozen Wilds brengt ook een aantal sterkere wapens mee en als je de juiste missie doet, dan kan je zelfs je wapenstok voorzien van modifications.

Wie enkel de verhaalmissie doet, die zal na een 3-4 uurtjes wel klaar zijn met The Frozen Wilds. Doe je daar alle zijmissies nog bij, dan voeg je nog een paar uurtjes toe. Verwacht dus tussen de 6 en de 9 uur te verliezen bij het spelen van The Frozen Wilds. Dat is een lengte die we met een prijs van 19,99 euro wel kunnen aanvaarden. Wij vonden vooral de missie leuk waar we een race moesten aangaan met de leider van de Banuk en zo snel mogelijk een aantal opdrachten moesten uitvoeren. Dat was een mooie test van onze vaardigheden.

The Frozen Wilds gaat verder waar Horizon Zero Dawn gestopt is en dat mag je bijzonder letterlijk nemen. Het verhaal is vrij gelijkaardig aan dat van de hoofdgame en de vernieuwingen zijn niet echt immens. Niet dat we dat verwacht hadden, maar als er maar twee nieuwe dieren worden toegevoegd, dan hadden we toch graag gewild dat die echt verschillend waren. Nu, The Frozen Wilds is een leuke uitbreiding voor gamers die nog eens wat uurtjes willen spenderen in de wereld van Aloy en voor 19,99 euro krijgen ze meer dan genoeg content terug.

• 2 nieuwe dieren...
  • Waar voor je geld
75/100