Just Dance 2018

Door valies, 08-11-2017 13:00

Just Dance 2018

Just Dance 2018 viel in onze bus, we smeerden onze benen nog eens goed in en vlogen er meteen in. Of neen, niet meteen, eerst hebben we onze PlayStation Moves en Camera afgestoft. Maar zodra die opgeladen en geïnstalleerd waren, vlogen we er wel echt meteen in.

Sinds 2009 krijgen we van Ubisoft jaarlijks een gloednieuwe Just Dance voorgeschoteld. Deze motion-based dance game die met meerdere spelers kan gespeeld worden, toont telkens de choreografie voor, die de speler dan moet nadoen. Hoe accurater de speler beweegt, hoe hoger diens score gaat. Naargelang het platform waarop de game gespeeld wordt, kan de registratie van het bewegen anders verlopen. Wij mochten de PS4-versie aan de tand voelen. Deze versie kan gespeeld worden met de PlayStation Camera, PlayStation Move of de Just Dance app op een smartphone (iOs of Android).

Just Dance 2018 screenshot

Gamers die de vorige iteraties hebben gespeeld, weten wat ze mogen verwachten qua gameplay. Nieuwelingen moeten echter niet vrezen, want de gameplay is erg intuïtief. Je gaat voor de televisie staan, kiest het type controller, kiest een song, kiest welke danser je wil nadoen en vervolgens doe je zo goed mogelijk de choreografie van die danser na, alsof je in de spiegel zou kijken. Een kind kan de was doen. Letterlijk deze keer, want voor het eerst zit er een Kids modus in Just Dance.

De choreografie van de songs in de Kids modus is aangepast aan kinderen, alsook het scoresysteem. Terwijl je in de gewone game wordt afgestraft met een kruis wanneer je er niets van bakt, krijgen kinderen gewoon “HAHA” te zien. Verder krijgen ze “YAY” wanneer ze het goed doen en “WOW” wanneer ze het super doen. In totaal kunnen de kinderen, net als in de gewone modus, vijf sterren verdienen en doen ze het uitmuntend, dan slagen ze er zelfs in om de sterren te doen veranderen in regenboogsterren.

We hebben dan maar meteen de Kids modus laten testen door een vierjarige vrijwilliger. Met de meeste choreografie ging het relatief vlot en ze sloeg er dan ook in om wel wat sterren te behalen. We hebben ook even een driejarige laten spelen, en ookal deed die totaal niet wat hij moest doen, toch wist hij wel enkele punten te scoren. Als de Move maar bewoog, kregen ze al wat punten omdat ze hun best deden. Kleine kinderen zullen dus niet al te snel ontmoedigd geraken. Oudere kinderen zullen wel meer uitdaging vinden in de gewone modus. De favoriet van de vierjarige was Blue (Da Ba Dee) van Eiffel 65. Ondergetekende vond het na tien keer herhalen wel even genoeg geweest. Andere leuke songs in de Kids modus zijn How Far I’ll Go van Disney’s Moana (Vaiana) en Footloose van Top Culture. De songs van de Kids modus kunnen overigens ook in de gewone modus gespeeld worden.

Just Dance 2018 screenshot

Bij de gewone modus kan je dus ook vijf sterren verdienen. Bewegingen daar worden gewaardeerd met “X” wanneer het slecht gaat en dan achtereenvolgend van matig naar perfect met “Ok”, “Good”, “Super” en “Perfect”. “Super” is een gloednieuwe rating, om het gat tussen “Good” en “Perfect” in te vullen. In plaats van regenboogsterren bij de Kids modus, kan een speler in de gewone modus bij een hoge score “SuperStar” of zelfs “MegaStar” verdienen.

Ook kan je online spelen tegen spelers over de hele wereld in Just Dance World Cup, waarin je met z’n allen samen danst op dezelfde songs en kan kijken hoe goed je het doet tegenover de andere spelers. In die mode kan je alleen spelen om de eerste plaats te veroveren, samen in verschillende teams of met z'n allen tegen een soort baas. Op het einde van een liedje kan je dan stemmen wat het volgende liedje moet worden.