Football Manager 2018

Door YoniVL, 09-11-2017 16:00

Football Manager 2018

Wie het heeft over jaarlijks weerkerende voetbalgames, die heeft het meestal over FIFA en PES. De echte hardcore voetballiefhebbers moeten echter elk jaar een beetje langer wachten tot de release van Football Manager. Dan kunnen ze pas echt laten zien wat hun voetbalkennis waard is. Ook dit jaar kunnen we aan de slag met de meest realistische voetbalsim op de markt, waar ontwikkelaar Sports Interactive weer de nodige veranderingen aan toevoegde.

De basis blijft natuurlijk hetzelfde: je neemt een team onder je hoede en je probeert ze naar de absolute top te leiden (of ze daar te houden als je kiest voor een topclub). Daarbij krijg je de touwtjes stevig in handen en kan je als manager vrijwel alles beslissen rond de gang van zaken in je club. Hou je het liever eenvoudig, dan kan je ook nog steeds heel wat zaken overlaten aan je assistenten en andere hulpvaardige medewerkers.

Football Manager 2018 screenshot

Nu, de basis is nog steeds hetzelfde, maar dat wil niet zeggen dat de ontwikkelaars niet geprobeerd hebben om een aantal vernieuwingen toe te voegen. Het meest opvallende voor ons was de wijziging van het scoutingcentrum.

Spelers scouten is misschien wel het belangrijkste dat je als club moet doen, want het is enkel zo dat je nieuwe spelers kan ontdekken voor ze grote sterren zijn en meestal dus onbetaalbaar worden. Vroeger was dat allemaal nogal eenvoudig en omslachtig, maar we moeten zeggen dat het nieuwe systeem veel beter in elkaar zit.

Om te beginnen moet je als club nu pakketten in je bezit hebben om bepaalde regio’s te kunnen scouten. Vroeger kon je op basis van je budget ook maar in bepaalde gebieden gaan scouten, maar nu kan je als manager aan de club vragen om dat uit te breiden en krijg je zelf ook meer macht over de regio’s naar waar je uitbreidt. Je kan er zelfs voor kiezen om nog intensiever jonge spelertjes te scouten, zodat de betere talenten doorstromen vanuit je jeugdacademie.

Football Manager 2018 screenshot

Als je vroeger niet kon scouten in een bepaalde regio, dan had je ook gewoon pech als je daar een speler wilde zoeken. Dat is nu niet meer helemaal het geval. Je zal de speler nog altijd niet perfect kunnen bekijken, maar je scouts spreken nu wel hun connecties aan om zo toch een minimum aan informatie te vergaren over de speler in kwestie.

Het scouten zelf werkt ook een stuk beter. Om de zoveel tijd zullen scouts met verslagen op de proppen komen, waarbij je goed kan zien hoeveel procent de speler al is gescout en wat hun bevindingen zijn. Je kan er dan voor kiezen om verder te scouten, de speler te negeren of misschien een bod te doen. De manier waarop je dat nu afhandelt is vooral sneller en overzichtelijker, waardoor je de echte talenten beter kan volgen en de mindere goden perfect kan negeren. Voeg je daar nog rapporten van je data-analisten aan toe, dan krijg je pas echt een compleet beeld van gescoute spelers.

Heb je besloten om tot een transfer over te gaan, dan zijn ook daar een aantal kleine veranderingen toegevoegd. Zo werden er bijvoorbeeld een aantal nieuwe clausules toegevoegd, maar echt baanbrekende vernieuwingen zijn hier niet te vinden.

Football Manager 2018 screenshot

Een nieuwe toevoeging is dat je nu de dynamiek in je spelersgroep perfect kan bekijken. Elk team heeft leiders en volgers. Dankzij het Dynamics-scherm kan je dat nu van nabij opvolgen. Dat is van belang wanneer je bepaalde spelers hard wil aanpakken of meer verantwoordelijkheid wil geven. Ook bij de aankoop van nieuwe spelers kan het belangrijk zijn, want een speler die zich niet kan integreren, kan een probleem worden in de kleedkamer. Het Dynamics-systeem is dan ook vooral iets dat op langere termijn effect zal hebben op je club. Een goede dynamiek zorgt er ook voor dat bepaalde stats van je spelers de hoogte in kunnen gaan, omdat de spelers elkaar beter aanvoelen.

Natuurlijk blijft tactiek een belangrijk onderdeel van je dagelijkse taak en ook op dat vlak heb je in FM 2018 meer opties gekregen. Om te beginnen kan je de dag voor de wedstrijd je spelers een briefing geven rond de manier waarop je gaat spelen. Zo weet je ook meteen beter hoe zij willen spelen. Kies je voor een defensieve aanpak, dan kan het zijn dat je aanvallende spelers beginnen te morren tijdens de tactische briefing.

Je krijgt nu ook meer feedback over de manier waarop je tactiek werkt tijdens wedstrijden. Analyses van vorige wedstrijden tonen waar je kwetsbaar bent en welke punten net wel goed werken. Zo kan je desgevallend de nodige aanpassingen doen. Je krijgt ook te zien welke spelers een goede verbinding hebben op het veld. Twee centrale middenvelders die een goede verstandhouding hebben en waarvan de rollen goed bij elkaar passen, zullen dan ook beter presteren.

Football Manager 2018 screenshot

Tot slot werden er ook een aantal nieuwe tactische rollen toegevoegd en krijg je ook meer mogelijkheden om je vrije trappen helemaal naar wens uit te laten voeren tijdens de wedstrijd.

Tijdens de matchen is er niet zo heel veel veranderd qua speelwijze, maar wel op grafisch vlak. FM 2018 heeft een betere grafische engine gekregen, waardoor vooral de beleving rond de wedstrijd beter in beeld komt. Ook de spelers bewegen iets natuurlijker, al blijft het allemaal zeer houterig.

Na de wedstrijd krijg je nog meer analyses dan voorheen. Dat zal voor sommige mensen een goede zaak zijn, terwijl het voor anderen dan weer iets is dat ze volledig negeren. FM 2018 zal je nooit dwingen om alles tot in de kleinste details uit te pluizen, maar geeft je dit jaar wel nog meer mogelijkheden als je dat wel wil doen.

Football Manager 2018 voegt dit jaar geen wereldschokkende veranderingen door, maar voegt wel weer enkele belangrijke vernieuwingen door. Wij zijn vooral fan van de nieuwe manier waarop spelers worden gescout. Wie elk detail van zijn ploeg wil kennen, die krijgt dit jaar nog meer opties om verschillende analyses door te pluizen. Er werd ook een nieuwe grafische engine toegevoegd, maar tijdens de wedstrijden blijven spelers naar onze mening toch iets te houterig bewegen. Een klein minpunt voor een game die voor de rest enkel maar stappen voorwaarts heeft gezet.

• Verbeterde scouting
  • Nog meer tactische vrijheid
  • Nog meer informatie