De Sims 4

Door valies, 21-11-2017 12:08

The Sims 4

Meer dan drie jaar na de originele pc-release kunnen nu ook console gamers De Sims 4 spelen. Na heel wat uren te verslijten in de pc-versie, onderwierpen we de PS4-versie aan een test. Aangezien de game inhoudelijk hetzelfde is als op pc, hebben we onze review vooral gefocust op de controls. Met toetsenbord en muis lijkt ons toch nog altijd handiger wat betreft het spelen van simulatie games. Eens kijken of Maxis er toch in geslaagd is alles vlot te doen verlopen.

De Sims 4 is een rasechte simulatiegame waarin je een huishouden van Sims kan micromanagen. En dan met de nadruk op ‘kan’: je kan je Sims namelijk ook gewoon hun ding laten doen zonder al te veel bemoeinissen, maar hou je dan klaar voor potentiële chaos. Je start de game met het creëren van je Sim(s). De mogelijkheden zijn hier legio. Er zijn online genoeg voorbeelden te vinden van mensen die bekende acteurs of zangers nagemaakt hebben. Niet alleen kies je uiterlijke kenmerken, maar je mag ook enkele karaktertrekken uitkiezen.

De Sims in je huishouden moeten alledaagse zaken doen zoals eten, slapen, drinken en wassen. Af en toe willen ze ook gewoon plezier hebben en vrienden maken. Al deze metertjes hoog houden houdt heel wat micromanagement in. De Sims hebben ook een woonst nodig, eentje met de nodige gerieflijke voorzieningen. Liefst ook proper en comfortabel, want hoe zou je zelf zijn. Dit kan je helemaal zelf bouwen naar eigen smaak. Ook bij het bouwen van huizen krijg je enorm veel mogelijkheden. De afwerking is uiteraard relatief beperkt, maar wat je ermee doet is een pak minder begrenst. Ook hier weer meer dan genoeg voorbeelden op internet van wat allemaal mogelijk is. Net zoals in het echte leven, kosten dingen geld en zullen je Sims geld - Simoleons - moeten zien te verdienen met een job.

Hoe je de game speelt is volledig aan jou. Ga je voor gelukkige Sims of miserabele Sims. Een klein huishouden of een groot gezin. Of wil je je vooral bezighouden met huizen te bouwen, het kan allemaal. Op alle vlak zitten er heel wat mogelijkheden in de game, waardoor je sowieso niet snel uitgespeeld bent.

Op audiovisueel vlak doet De Sims 4 het prima op de PS4. Grafisch gezien is er geen verschil met de pc-versie, alles ziet er hetzelfde uit. Op vlak van controls is het echter even wennen, of je de game nu al had op pc of niet. Er valt nu eenmaal veel te micromanagen en je doorheen alle acties en menu’s bewegen is in het begin erg onwennig. Gelukkig kan je te allen tijde met één druk op de knop de configuratie van de controls bekijken, erg handig dit.

Het menu en de HUD zijn exact hetzelfde als in de pc-versie, wat voor een controller echter minder efficiënt werkt. De game laat je de keuze te wisselen tussen cursor en menu modus. In de cursor modus kan je zelf de cursor heen en weer bewegen en zo zaken selecteren. In de menu modus spring je van het ene HUD-object naar het andere. Wij vonden de cursor-modus de meest handige omdat we daar meer het gevoel hadden controle te hebben over wat we deden. Maar de precisie meester worden is lastig. De controls werken op zich prima, maar het gaat zoals gevreesd minder vlot dan met toetsenbord en muis.

Ondanks de minder intuïtieve controls en het tragere ritme van de game is De Sims 4 ook op console een erg leuke game. Je Sims een leven laten leiden en hun droomhuis bouwen is gewoonweg fun. Toekijken hoe alles fout kan lopen, is stiekem ook dikke pret.

Op de pc-versie zijn al tal van uitbreidingen uitgekomen, recent nog Honden en Katten, maar de PS4-versie moet op enkele van deze uitbreidingen nog wachten. Voorlopig zijn enkel Vampieren, Stedelijk Leven, Vintage Glamour Accessoires en Perfecte Patio Accessoires beschikbaar in de PlayStation Store. Dat is beter dan niets, maar spijtig dat het niet gewoon meteen alles is.

Als laatste geven we nog even mee dat we enkele kleine bugs tegenkwamen. Af en toe wisselden de cursor en menu-modus elkaar af zonder dat we daar om vroegen, wat soms toch lichtjes tot irritatie leidde. Ook hadden we een paar keer voor dat we een nieuw gekocht object ergens wilden plaatsen, maar het niet konden roteren. Maar na het een keer te deselecteren en opnieuw vast te nemen, was het euvel wel alweer opgelost. Geen super lastige bugs dus, gewoon net niet waterdicht.

De Sims 4 is nog steeds een leuke game met erg veel mogelijkheden en bijgevolg veel uren plezier. De PS4-versie is zeker niet mis, maar voor wie kan kiezen, raden we de pc-versie aan. Met toetsenbord en muis speelt toch dat tikkeltje vlotter.

• uitgebreide gameplay
  • veel uren plezier
70/100