Dragon Ball FighterZ

Door Vancha, 30-01-2018 13:57

In de game zit er ook een Campaign met een origineel verhaal. Deze gaat over het mysterieus verschijnen van klonen van alle personages, speciale golven die de helden verzwakken en het nieuwe karakter Android 21. Het plot begint vrij goed, maar alles wordt al snel eentonig en de gevechten tussen bossbattles, die het verhaal echt vooruit helpen, voelen onnodig aan. Je kan onderweg wel je personages skill capsules geven die je aanval, verdediging, leven of andere dingen een boost geven. Maar eenmaal in een gevecht merk je er maar weinig van. Sommigen zouden wel eens kunnen afhaken in deze 10 tot 12 uur durende campaign.

De grote reden om het verhaal toch te blijven volgen is de interactie tussen alle personages. De game bevat enorm veel momenten voor de fans, zoals Yamcha die maar al te goed door heeft dat hij de zwakste Z Fighter is, maar toch zijn best wil doen om erbij te horen. Of Gotenks en Ginyu die een pose battle houden als ze elkaar ontmoeten. Of Tien en Piccolo die een discussie hebben of Goku nu wel of niet een goede grootvader is. Als je de serie ook maar wat gevolgd hebt, zal je memorabele momenten tegenkomen die het waard maken om toch vol te houden met de campaign.

Als je gewoon tegen de AI je skills wilt testen kan dit in de Arcade Mode. Deze werkt iets anders dan bijvoorbeeld Tekken, in dat je in deze mode beoordeeld wordt na ieder gevecht en je zo hogerop, in het midden of een lagere tak van moeilijkheidsgraad volgt. Er is geen verschil in iedere tak die je opgestuurd wordt buiten de moeilijkheid, maar zo is er wel voor ieder persoon wat wils. Steeds de hoogste tak blijven behouden is echter niet zo eenvoudig, want de moeilijkheid durft wel met grote stappen omhoog te schieten na ieder gevecht en er is geen optie om na een verlies verder te kunnen doen. Vanaf trapje één opnieuw beginnen is dan de boodschap.

Net zoals in Xenoverse is er ook een lobby vanwaar je naar iedere mode wandelt. Ditmaal krijg je een chibi avatar die rondwandelt tussen de andere chibi spelers tijdens het wachten op een online match of het rondslenteren van mode naar mode. Communiceren met anderen is mogelijk via emotes of uit de serie genomen grappige stickers, die je kan vinden in loot boxes. Deze doosjes, die al voor veel heisa gezorgd hebben, zijn ditmaal geen ergernis. Geld verdien je gemakkelijk in FighterZ en tegen de tijd dat je de story mode hebt uitgespeeld, enkele runs in Arcade hebt gedaan en enkele combo challenges hebt uitgevoerd ,zal je al een groot aantal stickers, avatars of titels om bij je naam te zetten vrijgespeeld hebben. Dit alles zonder maar naar je bankrekening gekeken te hebben.

Online play konden we enkel heel even bij de nachtlaunch en in de bèta ervaren en momenteel is het wat op goed geluk spelen. Soms was alles perfect, alsof de tegenstander gewoon naast ons in de zetel zat. Andere keren kreeg je wel eens een beetje tot een hoop lag te verwerken en in zulke gevallen was een disconnect nooit veraf. Iets wat Arc System Works hopelijk na de drukke launch opgelost krijgt.

Dragon Ball FighterZ is zowel voor nieuwkomers als grote fans een ideaal vechtspel van Arc System Works. Al ruikt het rooster iets teveel naar Saiyan en is het verhaal soms wat traag, de prachtig vloeiende combat gemengd met enorm veel knipoogjes naar de serie zorgt voor een grote kanshebber om naar de kroon van fighting game van het jaar te blasten.

• Vloeiende combat
  • Art-stijl
  • Fanservice voor de fans