Hacktag

Door YoniVL, 26-02-2018 13:26

Hacktag

[Gespeeld op pc door Brent]

Hacktag is een co-op game waarin jij en een vriend de rol spelen van geheim agent en hacker. Dit top-down stealthspel van Piece of Cake Studios weet een verrassende artistieke stijl te combineren met enkele interessante spelconcepten, maar weet uiteindelijk de speler niet te boeien voor meer dan twee levels.

In Hacktag speel je ofwel de rol van stealth agent ofwel de rol van hacker. Een vriend of andere online speler neemt de tweede rol voor zich. Als stealth agent is het aan jou om computers van hun data te beroven en firewalls uit te schakelen, zodat de hacker jou op zijn beurt kan helpen door deuren te openen en bewakers af te leiden met telefoontjes en zelfwerkende koffiemachines. Het spel kan ook alleen gespeeld worden, maar de combinatie van beide rollen zorgt vaker voor verwarring bij de speler dan te zorgen voor een echte uitdaging. De optimale manier om het spel te spelen is dan ook met een vriend of vriendin of met een andere online speler. Beide rollen hebben wel hun sterktes en zwaktes.

Hacktag screenshot

Als stealth agent wordt er voornamelijk gefocust op, wel, het stealth aspect. Het rondsluipen, ontwijken van bewakers en stelen van data zorgt ervoor dat je constant op je hoede moet zijn. Lijkt dit niets voor jou, dan kan je nog altijd de rol van hacker op je nemen. Met een volledig andere overlay, een blueprint van het level om het zo maar te zeggen, ligt de focus bij de hacker op het veilig houden van de stealth agent en hem of haar toegang geven tot het volledige level.

Toch zijn beide rollen niet verschillend genoeg om Hacktag voor een lange tijd interessant te maken. Het hele spel steunt uiteindelijk op drie of vier minigames die niets nieuw brengen en zeer snel repetitief en saai worden. Toetsencombinaties invoeren en dezelfde code zoeken als je partner in crime zijn, spijtig genoeg, niet voldoende om een heel spel te dragen. Ook het gebrek aan meer dan 2 types missies draagt niet bij aan de herspeelbaarheid van het spel.

Hacktag screenshot

Waar Hacktag dan wel weer positieve punten verdient, is de fantastische stijl die het zich eigen maakt. De antropomorfe wereld van Hacktag is ontzettend kleurrijk en aangenaam om naar te kijken. Spijtig genoeg wordt dit door het niet aanwezige verhaal en de snel vervelende gameplay in een hoekje gedrongen, en kan je als speler niet genieten van de sfeer die Hacktag tevergeefs probeert te scheppen.

De soundtrack en geluidseffecten zijn, net zoals de artstyle, een positief punt in een nogal zwak samengestelde game. De muziek past perfect bij de opzet van het spel, en de geluidseffecten als je bijvoorbeeld ontdekt wordt door een bewaker geven een soort van retro-gevoel dat zeer mooi aansluit bij het top-down perspectief. Spijtig genoeg moeten deze positieve punten uitwijken voor de communicatie tussen de twee spelers, waardoor deze verloren gaan in de chaos van het spel.

Hacktag screenshot

De game kent ook zijn kinderziektes. Soms laden de levels erg snel, andere keren is het goed mogelijk dat je enkele minuten moet wachten voor je kan beginnen. Een erg kleine spelersbasis maakt het vinden van online partners erg moeilijk en kan ervoor zorgen dat, indien je geen vriend of vriendin hebt om mee te spelen, je naar een ander spel moet overschakelen omdat er simpelweg geen sessies te vinden zijn. Ook frequente crashes, gamebrekende bugs en glitches maken van Hacktag soms een nachtmerrie om te spelen. Het spel afzetten uit pure frustratie kwam dan ook vaker voor dan gewild.

Hacktag is een game gebaseerd op een goed concept maar met een zwakke uitvoering. Op papier klonk alles zeer veelbelovend, maar de prachtige artstyle en soundtrack moeten onderdoen voor matige gameplay, saaie hacking-minigames en te weinig variatie in de levels. Ook crashes, bugs en glitches zorgen voor meer frustratie dan de occasionele glimlach. Zij die er niets mee inzitten teveel geld uit te geven en uitermate gepassioneerd zijn door hacking games kunnen deze proberen, de rest kan deze best links laten liggen.

• Co-op
  • Artstyle
  • Geluid