Assassin's Creed Origins: The Curse of the Pharaohs

Door YoniVL, 12-03-2018 13:30

Met The Hidden Ones leverde Ubisoft al een degelijke uitbreiding af voor Assassin’s Creed Origins en het hoopt met The Curse of the Pharaohs dat kunstje nog eens over te doen. Deze keer krijgen we niet meer te weten over de opmars van de Creed, maar dompelen we ons onder in de wereld van de Egyptische mythologie.

The Curse of the Pharaohs speelt zich vier jaar na de gebeurtenissen in Assassin’s Creed Origins af. Wanneer Bayek te weten komt dat er in de regio rond Thebes vreemde dingen gebeuren, besluit hij op onderzoek te trekken. Al snel komt hij oog in oog te staan met de geest van een oude farao en die heeft het niet zo begrepen op de levende mensen. Er rust blijkbaar een vloek op Thebes en Bayek moet uitzoeken waar die vandaan komt en hoe die omgekeerd kan worden. Wat volgt is een tocht die hem tot in het hiernamaals zal brengen.

Het verhaal van deze uitbreiding is eigenlijk vrij eenvoudig. Er is een vloek, er duiken levende doden op en een relikwie, die voor fans van de reeks snel bekend in de oren zal klinken, is blijkbaar de oorzaak van alle problemen. Gelukkig is er de grote held Bayek die alles komt oplossen.

Waar het verhaal niet zo indrukwekkend is, is de grootte van het nieuwe gebied en de hoeveelheid content in deze uitbreiding dat wel. The Hidden Ones had je na een vijftal uurtjes vrijwel volledig achter de kiezen, maar The Curse of the Pharaohs bevat een pak meer content. Niet alleen zijn er een stuk meer missies en nevenactiviteiten, je krijgt ook gewoon een veel groter gebied om te bezoeken.

Thebes en de omliggende gebieden zien eruit zoals we dat kennen uit de hoofdgame en de vorige uitbreiding. Daar zit weinig vernieuwing in, buiten dat je natuurlijk op andere plaatsen terechtkomt. Je krijgt er wel een aantal nieuwe vijanden bij. Zo loop je regelmatig een Pharaoh’s Shadow tegen het lijf en zijn er ook Anubis Warriors die je het leven zuur willen maken. In veel gevallen gaat het over vrij sterke vijanden, waarbij je tactisch zal moeten vechten. De tegenstand in deze uitbreiding is over het algemeen niet min en Bayek naar een hoger level brengen (de nieuwe level cap is 55) zal noodzakelijk zijn.

De nieuwe gebieden die echt indruk maken in deze uitbreiding zijn die van het hiernamaals. Dat is prachtig vormgegeven, met een soort mystieke sfeer die perfect past bij de omgeving, zonder dat je echt om de oren wordt geslagen met bizarre taferelen. Buiten schepen die over riet varen en grote schorpioenen is er weinig vreemds te merken aan het hiernamaals, maar toch besef je maar al te goed dat je op een andere plek bent dan de gewone wereld.

In het hiernamaals krijg je ook te maken met de geesten van farao’s, maar deze versies zijn een stuk gevaarlijker dan zij die in de echte wereld ronddwalen. Ze worden bovendien steeds sterker tijdens gevechten, wat het zeker niet gemakkelijk maakt om ze te verslaan. Het is dan misschien niet vereist om de hoofdgame uit te spelen om deze uitbreiding te spelen, ze is toch duidelijk gemaakt voor de meer ervaren speler.

Tot slot zijn er nog een aantal kleine nieuwigheden die de uitbreiding met zich meebrengt. Er werden een aantal nieuwe wapens en outfits toegevoegd en Bayek krijgt toegang tot zeven nieuwe skills, waaronder een aantal boosts van bestaande skills en giftige pijlen. Er is ook een nieuw materiaal, waarmee je de gear van Bayek verder kan upgraden. Dat materiaal krijg je door het verslaan van schorpioenen of farao’s.

The Curse of the Pharaohs is een uitbreiding die zijn geld (19,99 euro of deel van de Season Pass) zeker en vast waard is. Je krijgt immers een immens grote nieuwe regio, die bestaat uit Thebes en het hiernamaals, en je wordt geconfronteerd met een aantal nieuwe vijanden. Het verhaal is in deze uitbreiding misschien iets minder belangrijk voor het grote overkoepelende verhaal van Assassin's Creed Origins, maar dat maakt het plezier er niet minder op.

• Hiernamaals
  • Enkele nieuwe vijanden
  • Waar voor je geld