Surviving Mars

Door YoniVL, 15-03-2018 15:00

Surviving Mars

[Geschreven door Brent]
[Gespeeld op pc]

Alles is rust en vrede in een zorgvuldig opgebouwde Marsbasis. De inwoners zijn gelukkig, de productie van grondstoffen verloopt vlot en door het verschepen van metalen naar de aarde wordt de kolonie rijker dan ooit. Tot er op aarde oorlog uitbreekt, er geen grondstoffen meer verstuurd kunnen worden en de populatie collectief dood neervalt. De kolonie gaat ten onder, na ongeveer tien uur spelen. Welkom op Mars.

Surviving Mars is een city builder naar de lijnen van SimCity en Cities: Skylines, dat andere creëer-je-eigen-stadbouwpakket van uitgever Paradox Interactive. De twist deze keer? Je bouwt een stad, wel, op Mars. Een prachtig vormgegeven Mars, met een zeer mooie stijl en willekeurig gegenereerde mappen om duidelijk te zijn. Vanaf het moment dat je eerste raket landt op de rode planeet tot de eerste dood van één van je kolonisten, ofwel van ouderdom of gebrek aan zuurstof, Surviving Mars is een zeer solide game voor zij die wel van een uitdaging houden.

Surviving Mars screenshot

De eerste raketten die op Mars zullen landen om je kolonie op te bouwen hebben niet veel meer bij dan wat grondstoffen en enkele drones die de fundering van jouw stad zullen leggen. Ga je hier al de mist in, en de mensen die wat later hun intrek willen nemen in de domes, ofwel futuristische woonbollen, zullen al snel het loodje leggen. Surviving Mars is gemakkelijk om in te stappen, maar zeer moeilijk om meester te worden en op de hogere moeilijkheidsgraden zal elke fout dan ook ongenadig afgestraft worden.

Paradox Interactive gooide dan ook de normale moeilijkheidsgraden, zoals easy, normal en hard, uit de luchtsluis voor een nieuw systeem. Bij het opstarten van een nieuw spel krijg je als speler namelijk verschillende opties die het spel moeilijker of makkelijker zullen, wat wordt uitgedrukt in procenten. Kies je bijvoorbeeld voor de USA als sponsor voor je avontuur, zal de moeilijkheidsgraad dalen. Met deze sponsor krijg je namelijk wat extra raketten, een hele hoop grondstoffen en nog meer van die leuke hebbedingetjes die wel eens van pas zouden kunnen komen op Mars. Kies Church of the New Ark als sponsor en je zal het moeten doen met de hulp van god in plaats van research.

Surviving Mars screenshot

Vanaf het moment dat je al die dingen hebt gekozen, landt je eerste raket op Mars. Geen tutorials of handjes vasthouden, geen ‘misschien bouw je dit best eerst’. Alles ligt volledig in handen van de speler om beslissingen te maken. Begin je onmiddellijk met het mijnen van grondstoffen? Goed, maar vergeet niet dat je elektriciteit, water en zuurstof nodig hebt als je ooit mensen wilt ontvangen in je nederige Marsstulpje. Begin je wel met elektriciteit en al die andere levensvoorzieningen, vergeet dan zeker niet dat je wel grondstoffen nodig hebt om die mensen onderdak te bieden.

Natuurlijk zijn er ook andere manieren om je kolonie te laten overleven. Zo is er een zeer indrukwekkende research tree die je niet enkel zal helpen overleven maar ook met elke nieuwe playthrough zal veranderen, zodat je nooit weet wanneer je wat zal kunnen ontwikkelen. Ook kan je raketten van en naar de aarde blijven sturen met grondstoffen die ongetwijfeld goed van pas zullen blijven komen gedurende je tijd op Mars.

Surviving Mars screenshot

Later in het spel verschuift de focus van het opbouwen van een kolonie naar het effectief in leven houden van de mensen die er wonen. Balanceer de productie van zuurstof en het pompen van water met het verbruik in de woonbollen, zorg ervoor dat iedereen onderdak heeft en een plek om te werken en zorg dat de kinderen die onvermijdelijk geboren zullen worden naar school kunnen gaan. Als dat nog niet genoeg is, moet je ervoor zorgen dat de mensen niet gek worden door een ziekenhuis te bouwen en dat ze kunnen genieten van enkele aardse plezieren zoals drank, eten en gokken.

Langs de andere kant kent Surviving Mars ook wel enkele kleine gebreken. Zo is de interface wel zeer proper, maar kan hij vaak een groot deel van je scherm in beslag nemen terwijl je eigenlijk een kijkje over heel je kolonie wilt. Ook zijn er verschillende radiozenders voorzien die zowel Marsmuziek spelen als zenders voor de mensen die aardse muziek leuker vinden, maar spijtig genoeg worden ze allemaal redelijk repetitief na een tijd gespeeld te hebben. Het is zeker een leuke touch aan de game, maar één duidelijke soundtrack had misschien een betere keuze geweest.

Surviving Mars is een steengoede city builder van de makers van Cities: Skylines en weet een ervaring te bieden die, door zijn nieuwe moeilijkheidsgraadsysteem, zowel toegankelijk is voor de beginner als de doorgewinterde professional. Het opbouwen van je eigen kolonie is zowel aantrekkelijk als frustrerend genoeg om je verslaafd te houden aan het in leven houden van je kolonisten. Ook de herspeelbaarheid is een groot pluspunt door de roterende research tree en de mysteries die je onvermijdelijk zal tegenkomen op de rode planeet. Surviving Mars is een must-buy voor iedereen die houdt van een goede city builder en een must-try voor iedere gamer die er wel eens van heeft gedroomd Mars te kolonialiseren.

• Mooie graphics en stijl
  • Herspeelbaarheid
  • Customization van je eigen spel