Sea of Thieves

Door YoniVL, 30-03-2018 13:47

Sea of Thieves

[Gespeeld door KennethDMT]
[Gespeeld op Xbox One]

Ontwikkelaar Rare heeft er al een lange geschiedenis opzitten. De Britse studio leverde sommige van de mooiste edelstenen in de Nintendo-kroon af, waaronder Banjo & Kazooie en Perfect Dark. Nadat de studio in de jaren 2000 door Microsoft werd opgekocht, leek de glans van hun output verdwenen te zijn. Originele games als Kameo en Viva Pinata konden op een loyale fanbase rekenen, maar behaalden nooit de cultstatus die Rare vroeger gewend was. Met Sea of Thieves geeft Microsoft de studio nu een nieuwe kans om hun creativiteit te uiten.

In Sea of Thieves stap je, zoals de titel al doet vermoeden, in de laarzen en lelijke kledij van een piraat. Samen met andere piraten zeil je een magische wereld af. Je kunt dat ook alleen doen, maar dan zou je jezelf een onrecht aandoen. Sea of Thieves is op zijn best met een crew (al dan niet) loyale medepiraten, waarmee je samen de woeste zee kunt bedwingen.

Sea of Thieves screenshot

Voor Sea of Thieves had Rare een vrij uniek doel voor ogen: een game waarin de speler het verhaal dicteert. Geen main quest om te volgen, geen sidequests om door afgeleid te worden. De hele game is gebouwd om iedere speler unieke verhalen te doen beleven. Wanneer de game klikt, slaagt het hier ook wonderwel in. Een avondje zeilen kan voor memorabele momenten zorgen, zoals wanneer je met z’n vieren een instrument bespeelt op het dek, of wanneer je het schip doorheen een storm probeert te loodsen terwijl verderop enkele sloepen een galjoen proberen tot zinken te brengen. Je moet met z’n allen samenwerken om een schip te besturen, met een iemand aan het roer terwijl de anderen zich bezighouden met de zeilen, de kanonnen en het kraaiennest. Zo voelt een tocht over de oceaan als een echte team effort.

Jammer genoeg zijn zulke momenten alleen niet genoeg om een spel boeiend te houden. Een echte hook, een drive om te doen spelen, kan Sea of Thieves niet bieden. Gelijkaardige shared-world games zoals Destiny, bieden een grind aan om loot te vinden. Sea of Thieves maakt het mogelijk om kledij te kopen, maar gezien je je personage bijna nooit kunt zien is dat niet erg belonend. Sea of Thieves is op z’n best als een tijdelijk tijdverdrijf. Het is een hobby en geen levensstijl. Rare heeft regelmatige updates beloofd om de game nieuw leven in te blazen, dus het wordt afwachten om te zien of hier nog verandering in komt.

Sea of Thieves screenshot

Het zeilen zelf is een aangename uitdaging, maar de game slaagt er niet in om beklijvende redenen te bieden om daadwerkelijk het water op te gaan. Op outposts die doorheen de wereld verspreid zijn, kun je bij verschillende facties schatkaarten kopen. Deze leiden je naar schatkisten, mysterieuze magische schedels en soms zelfs forten bemand door ondode skeletten. Nadat je alles een keer gedaan hebt, heb je het meestal wel gezien.

Toch even hulde voor Rares toewijding aan het piraten-idee. Laatstgenoemde forten zijn een uitdaging waarvoor je meerdere spelers en vaak ook meerdere schepen nodig hebt. Nadat je de uitdaging vervolledigd hebt, krijg je een heleboel loot. In tegenstelling tot andere games, moet je deze loot echter nog gaan verkopen in een outpost. In ware piraten-stijl kun je elkaar een mes in de rug steken om dan met de buit te gaan lopen, maar let op: want er zijn ook kapers op de kust. Een hoop goud verliezen omdat je schip door een concurrerende crew gezonken wordt, is frustrerend, maar voelt echt heel toepasselijk in een game met de naam Sea of Thieves.

Je kunt Sea of Thieves spelen op zowel de Xbox One als op je pc. Spelers op het ene platform kunnen ook spelers op het andere platform tegenkomen, wat het allemaal extra leuk maakt. Je kunt hierdoor samen spelen met vrienden waarmee je anders nooit kunt spelen. Een heel slimme beslissing van Rare en Microsoft. Je ondervindt ook weinig tot geen verbindingsproblemen met deze twee verschillende platformen. De servers van Microsoft kunnen het allemaal mooi de baas.

Die servers zijn trouwens ook deels verantwoordelijk voor de heel indrukwekkende visuals in de game. Op het eerste zicht ziet Sea of Thieves er simpel en ietwat kinderachtig uit, met een schilderachtige artstijl en weinig gedetailleerde omgevingen en personages. Maar wanneer je op je schip stapt en omringd wordt door hyperrealistische oceaangolven en weerseffecten, kun je toch even met open mond staan staren. Dit is het beste water dat ooit in een videogame te zien is geweest. Microsofts Azure-servers zorgen er terwijl ook voor dat de woeste golven, stormen, positie van de zon en alle andere variabelen, mooi gesynchroniseerd blijven tussen alle spelers.

De wereld is wel mooi om naar te kijken, maar uiteindelijk blijft er maar weinig in te doen. Sea of Thieves doet bij release een beetje denken aan No Man’s Sky, maar dan met werkende multiplayer. Het biedt een grote open oceaan aan die je met je vrienden kunt verkennen en plunderen, maar na even spelen ontdek je dat die oceaan slechts een duimbreedte diep is.

• Heel mooie wereld
  • Hyperrealistische golven
  • Altijd een unieke belevenis