Guns, Gore & Cannoli 2

Door Jay, 13-04-2018 00:02

Guns, Gore & Cannoli 2

[geschreven door Brent]

Vinnie Cannoli is terug, dit keer met meer wapens en meer droge oneliners om een hoop maffiagespuis, nazi’s en zombies om te leggen. Wat niet kapot is hoef je niet te maken, dacht Belgisch ontwikkelaar Crazy Monkey Studios, dus brengen ze met Guns, Gore & Cannoli 2 meer van de bloederige actie die we leerden kennen in de eerste installatie van hun gesmaakte shoot-em-up.

In Guns, Gore & Cannoli 2 keer je terug als Vinnie Cannoli, de Italiaanse maffiabaas die verslaafd is aan, je raadt het al, cannoli. Jaren na de slachtpartij in Thugtown, die Vinnie als enige overleefde, wordt hij gedwongen achter de persoon aan te gaan die hem aan het begin van het spel om een onbekende reden laat kidnappen. Zo kom je onder andere terug terecht in Thugtown, waar zombies nog altijd de plak zwaaien, maar bestorm je ook de stranden van Normandië waar je een hele hoop nazi’s mag afknallen. Hoe die net in het verhaal terechtkomen, zal je als speler zelf moeten uitzoeken.

Guns, Gore & Cannoli 2 screenshot

Het hele verhaal klinkt duister en serieus, maar ook hier wordt de droge humor en slapstick komedie uit het eerste spel feilloos doorgetrokken. Vinnie is zijn grote mond uit de vorige game zeker niet kwijtgeraakt en wees er maar zeker van dat als hij het hoofd van een vijand van diens lichaam blaast, dat hij dan de moeder van zijn slachtoffer ook nog eens beledigt. Deze kwinkslagen geven de game de luchtigheid die zo mooi bij de cartoonachtige stijl past. Klein minpuntje: je zal er ongeveer drie uur over doen om het verhaal uit te spelen. Dit is zeker niet te weinig voor deze game, maar we hadden graag nog wat meer tijd gespendeerd met Vinnie en zijn capriolen.

Ook de gameplay heeft wat aanpassingen gekregen. Aan de basis is niets veranderd, maar Crazy Monkey Studios heeft wel een heleboel nieuwe manieren ingevoerd om Vinnie zo vlot mogelijk door zijn slagveld te kunnen laten bewegen. Zo kan Vinnie nu bijvoorbeeld een dubbele sprong uitvoeren en rollen om zich sneller voort te bewegen. Hierdoor is de actie nog sneller en nog vloeiender, wat het spel alleen maar ten goede komt.

Guns, Gore & Cannoli 2 screenshot

Aan de wapens is dan weer niet zoveel veranderd. Je krijgt nog altijd een zeer uitgebreid arsenaal aan handwapens, volautomatische wapens, een shotgun en zelfs een vlammen- en raketwerper. Deze resem wapens is zeker en vast leuk, maar geeft niet echt een verschil in gameplay. De wapens voelen namelijk allemaal hetzelfde en lijken niet meer of minder schade te doen dan andere wapens. Het enige verschil dat duidelijk is voor de speler is de hoeveelheid munitie die je krijgt per wapen.

Natuurlijk zijn ook de over-the-top boss fights weer terug. Zo neem je het op tegen bijvoorbeeld een tank of een onderzeeër, elk met hun eigen arsenaal aan wapens en technieken om ze te verslaan. Deze zijn zeer leuk en gevarieerd, en geven een nieuwe twist aan de bekende gameplay. Toch lijkt de volgorde van moeilijkheid niet echt te kloppen. Zo hadden we bijvoorbeeld meer moeite met het eerste baasgevecht, dat ons verschillende keren de kop kostte, dan met de laatste baas. Die konden we namelijk van de eerste keer een kopje kleiner maken.

Samenspelen met vrienden is ook een groot deel van de ervaring van Guns, Gore & Cannoli 2. Co-op en online multiplayer werken dan ook zeer goed en het is gemakkelijk om met drie van je vrienden wat mobsters overhoop te knallen. Spijtig genoeg zal je die vrienden wel degelijk nodig hebben, aangezien de online multiplayer te dun bevolkt is om zelfs nog maar een match te vinden. Ook zal je niet tegen je vrienden kunnen spelen. Je kan namelijk alleen maar hoofdstukken uit het spel samen spelen.

Guns, Gore & Cannoli 2 weet de trend van de eerste game mooi verder te zetten met dezelfde supersnelle, actievolle en vaak hilarische gameplay. Er werden aanpassingen gedaan die niet echt nodig waren maar die de game wel vlotter doen aanvoelen. Het enige minpunt dat we kunnen bedenken is de kleine spelersbasis, waardoor het vinden van een match online zeer moeilijk kan worden. Heb je vrienden om deze shoot-em-up mee te spelen, aarzel dan zeker niet om deze eens uit te testen. Je zal er zeker enkele uren zoet mee zijn.

• Snelle gameplay
  • Grappig
  • Spelen met vrienden