Sushi Striker: The Way of Sushido

Door Phazon, 08-06-2018 10:44

Sushi Striker: The Way of Sushido

[gespeeld op Nintendo Switch]

Tijdens de E3 van 2017 kondigde Nintendo op de beursvloer een heel aparte 3DS-titel aan, genaamd Sushi Striker: The Way of Sushido. Een vrolijke en kleurrijke trailer met zeer catchy deuntjes wist meteen een aantal puzzelliefhebbers aan te spreken en het moment van lancering is eindelijk aangebroken. Niet alleen de Nintendo 3DS-spelers kunnen de titel in huis halen, maar ook eigenaars van een Nintendo Switch kunnen aan de slag deze nieuwe IP van Nintendo.

Het verhaal van Sushi Striker: The Way of Sushido is op zijn minst bijzonder origineel te noemen. In een wereld waar gevochten wordt om sushi, weet het keizerrijk de slag om sushi te winnen en het eten ervan in de omgeving buiten het rijk zelf te verbieden. Musashi, een aanvankelijk doodgewoon jongetje (of meisje, daar de game je aan het begin de keuze geeft om een geslacht te kiezen), besluit de Sushi Liberation Front te vergezellen om zo het keizerrijk te verslaan en de smaak van sushi met iedereen te delen. Aan de hand van heel wat geanimeerde en ook wat statische cutscenes krijgen we een zeer leuk, grappig en luchtig verhaal voorgeschoteld.

Sushi Striker: The Way of Sushido screenshot

De gameplay is vrij eenvoudig: je vecht tegen computergestuurde tegenstanders door borden met sushi op elkaar te stapelen en op hen af te vuren. Er worden aan de lopende band gekleurde borden met verschillende soorten sushi naar je gestuurd en het is de bedoeling om zo veel mogelijk kleuren en soorten bij elkaar te sprokkelen en op te stapelen. Hoe meer borden, met sushi van eenzelfde kleur, je binnen de zeven seconden kan verzamelen,des te hoger je stapel en des te meer schade je de tegenpartij aanricht.

Typische RPG-elementen zoals health bars, levels voor je personage en de tegenpartij, voorwerpen die bepaalde vaardigheden versterken en speciale vaardigheden zijn aanwezig om het geheel van wat meer variatie en vooral ook diepgang te voorzien. De meeste vaardigheden die je kan leren en gebruiken zijn gelinkt aan Sushi Sprites, kleine monstertjes die je doorheen je avontuur kan verzamelen. Sushi Sprites kunnen je bijvoorbeeld van een schild voorzien, de tegenstander even verdoven, je levenspunten herstellen en nog veel meer.

Hoewel het snel en behendig verzamelen en combineren van borden sushi vrij degelijk werkt met de klassieke besturing van de Nintendo Switch, vonden we het spelen van Sushi Striker toch een pak gemakkelijker en sneller door gebruik te maken van het aanraakscherm. Dit houdt natuurlijk wel in dat je de game dan in handheld-modus moet spelen. Het spel was voornamelijk met de 3DS in gedachten ontwikkeld, dus ergens is het wel vrij logisch dat touch-controls net wat beter wegspelen.

De 3DS-versie is tevens toch een dikke tien euro goedkoper, iets wat ons wel wat in negatieve zin verbaasde. We begrijpen dat de Switch-versie met meer besturings- en weergaveopties iets duurder is, maar voor een puzzelgame is de adviesprijs van €49,99 voor sommigen onder ons net een tikkeltje te hoog.

Sushi Striker bevat een 80-tal levels die toch voor heel wat uurtjes spelplezier moeten zorgen, maar naast de singleplayer kan je ook het ook online met andere spelers uitvechten. Het is een vrij eenvoudige bedoening, maar we kunnen ons inbeelden dat je heel wat spannende wedstrijden met je online vrienden kan houden.

Sushi Striker is een zeer leuke en uitdagende puzzelgame met tal van levels die je heel wat uren zoet zal houden. Het verhaal is zeer apart met de nodige humoristische insteek om het allemaal wat aan de luchtige en licht verteerbare kant te houden. Een ideale titel om de zomer met wat sessies tussendoor op te vullen.

• Zeer leuk puzzelconcept
  • Diepgaande gameplay
  • Anime cutscenes