The Elder Scrolls Online: Summerset

Door YoniVL, 19-06-2018 09:55

The Elder Scrolls Online: Summerset

[Geschreven door KennethDMT]
[Gespeeld op Xbox One]

Hoewel het soms al eeuwen geleden lijkt dat Bethesda nog eens een Elder Scrolls-avontuur op ons losliet, worden de spelers van The Elder Scrolls Online ieder jaar op een nieuw hoofdstuk uit de sage van ZeniMax Online getrakteerd. Na een tocht naar het vertrouwde Vvardenfell vorig jaar, neemt deze nieuwe uitbreiding ons mee naar onontgonnen gebied: Summerset Isle, het thuisland van de High Elves.

Het schokeffect dat The Elder Scrolls Online: Morrowind vorig jaar met zich meebracht, is al grotendeels terug uitgewist. Destijds was het de eerste grote uitbreiding van de populaire MMORPG, die spelers terug meenam naar een fan-favoriete setting én een volledig nieuwe speelbare klasse toevoegde. Summerset moet heel wat meer moeite doen om zich te bewijzen.

The Elder Scrolls Online screenshot

Waar ZeniMax Online bij de Morrowind-uitbreiding gewoon een checklist van alle populaire steden en personages uit The Elder Scrolls III kon aflopen, was het voor Summerset terug op zichzelf aangewezen. Over de Summerset-archipel bestaan er in de bestaande Elder Scrolls-lore maar weinig bronnen, buiten dat het als een wonderbaarlijke plek wordt omschreven.

De ontwikkelaar heeft deze lore vertaald in een wereld die over het algemeen behoorlijk veilig aanvoelt. Weg zijn de gekke paddenstoelbomen en vreemde wezens die Morrowind bevolken: Summerset voelt veel meer als een conventionele elfenfantasie aan, doch met een Elder Scrolls-twist. Giechelende imps zoemen je rond de oren terwijl je dit feeërieke landschap verkent en af en toe een nieuw monster van je af moet slaan. Af en toe kom je in een heerlijk vreemd landschap terecht, zoals een kustlijn die bedot is met grote koralen. Maar over het algemeen voelt Summerset behoorlijk safe aan.

The Elder Scrolls Online screenshot

Summerset is echter niet het enige eiland waar je tijdens deze uitbreiding terecht komt. Tijdens de main quest verzeil je ook op het mystieke Artaeum, een enigmatisch eiland dat aandachtige Skryim-spelers zich misschien nog kunnen herinneren. Hier durft de ontwikkelaar al eens vaker creatief te zijn, maar het eiland is te klein om hier werkelijk van te kunnen genieten.

Artaeum is de thuis van de mysterieuze Psijic Order, een uiterst getalenteerd groepje tovenaars. The Elder Scrolls Online: Summerset biedt geen nieuwe klasse, maar introduceert wel een nieuwe skill-lijn die op deze Elfen-Zweinstein is gebaseerd. Dit om vooral de reeds bestaande spelers tegemoet te komen, die voor Summerset dus geen volledig nieuw personage moeten beginnen als ze alles willen ervaren wat de uitbreiding te bieden heeft.

The Elder Scrolls Online screenshot

Ben je nieuw in The Elder Scrolls Online? Dan kun je je queeste direct in Summerset beginnen. De tutorial missie introduceert je aan de basics van combat en van het verhaal, waardoor het zelfs voor ervaren spelers aan te raden is om deze niet te skippen. Summerset biedt de conclusie van de huidige 'Deadric War'-verhaallijn, die zich al enkele uitbreidingen lang aan het ontwikkelen is. Voor zij die het nu horen donderen in Chorrol: na de Alliance War en de invasie van Molag Bal in de eerste release van the Elder Scrolls Online, besloten enkele andere Daedra-prinsen dat de tijd rijp was om Tamriel over te nemen. Het voelt allemaal behoorlijk derivatief aan. De hoeveelste keer is dit nu al dat we een Daedra-invasie hebben moeten afslaan?

De kwaliteit van het schrijven laat ook wat te wensen over. De personages zijn vaak weinig interessant om naar te luisteren en gooien ook met het ene na het andere cliché. Dat terwijl alle omringende lore wel uitermate goed in elkaar steekt. De geschiedenis van Summerset is fascinerend en dat weerspiegelt zich ook in al de boeken en verwijzingen die je doorheen je reis tegenkomt. Jammer genoeg vertaalt dat zich niet naar een interessante verhaallijn.

The Elder Scrolls Online screenshot

Voor de rest biedt The Elder Scrolls Online: Summerset vooral meer van hetzelfde. De Dark Anchors die het continent onveilig maakten, zijn hier vervangen door Abyssal Geysers. Deze kan je ook alleen of samen met andere spelers spelen. De vijanden zijn anders, maar voorts werkt het concept vrijwel identiek als dat wat we al kenden. Er is ook een nieuwe trial, die je samen met 11 andere spelers kunt aangaan. Ben je het vechten even beu? Dan kun je nu ook juwelen craften, want een echte held heeft uiteraard bijpassende bling nodig.

Summerset leidt nog altijd aan dezelfde identiteitscrisis waar The Elder Scrolls Online al sinds zijn begin mee worstelt: of het nu wel een volledige MMORPG of toch liever een Elder Scrolls-game wil zijn. Je ziet nog steeds andere spelers geclusterd rond onzichtbare personages, die pas voor jou verschijnen wanneer je enkele stappen verder zit in je huidige quest. Je trekt alleen ten strijde in een dungeon, om erachter te komen dat iemand de eindbaas net heeft verslaan en je moet wachten tot hij respawnt. Er is echter een positieve keerzijde hieraan. Kun je een bepaalde vijand maar moeilijk verslaan? Wie weet komt er een andere speler je tijdig uit de penarie helpen. Of je kan natuurlijk ook hulp inroepen van een vriend die ook speelt.

Waar ten tijde van de oorspronkelijke release je nog met je ogen rolde wanneer een personage een belangrijke speech maakte, terwijl enkele andere spelers achter hem al bunnyhoppend met hun zwaarden zwaaiden, gebeurt dit in Summerset veel minder. Of dit is omdat er ook daadwerkelijk minder spelers zich daarmee bezighouden of je er gewoon aan gewend geraakt, is nog maar de vraag. Af en toe kom je nog eens een vreemde situatie tegen, zoals een speler die je personage over de hele map achtervolgt en emotes spamt. Maar het drukt de pret in ieder geval al veel minder.

Met de Summerset-uitbreiding voelt The Elder Scrolls Online nog altijd niet als een echte The Elder Scrolls-titel aan, maar dat wil het ondertussen ook niet meer. Het is z'n eigen ding geworden. Het verhaal brengt weinig nieuws en is al minder boeiend. Maar wie speelt een Elder Scrolls nu voor de storyline? Summerset biedt je een interessante wereld die soms wat te safe aanvoelt, maar waar je kunt gaan en staan waar je wilt. En dat is toch waar het bij The Elder Scrolls om draait, niet?

• Hele nieuwe wereld
  • Meer lore om te ontdekken
  • Vertrouwde gameplay