The Crew 2

Door YoniVL, 02-07-2018 13:00

The Crew 2

[Geschreven door Brent]

De slogan ‘Welcome to Motornation!’ verwelkomt ons in de Verenigde Staten van Ivory Tower, ontwikkelaar van The Crew 2. Onmiddellijk daarna worden we in een race tegen hoge snelheid geworpen die ons door de straten van New York voert, waarna we transformeren in een boot om de race over het water verder te zetten. Eindigen doen we in de lucht, en we krijgen een eerste glimp van de gigantische wereld die de studio heeft gecreëerd. ‘Beter dan dit kan het niet worden’, denken we. Spijtig genoeg blijkt niets minder waar te zijn.

Ivory Tower koos ervoor om met The Crew 2 de overdreven en vaak extreem gecompliceerde verhaallijn uit de eerste game achterwege te laten, en opteert deze keer voor een veel simpeler verhaal dat zich vooral op de achtergrond afspeelt. De Live Xtreme Series is namelijk een evenement georganiseerd door een grote tv-bonzo, dat op zoek gaat naar de beste all-round racer van de USA. Het is dan ook aan jou om jezelf deze titel toe te eigenen door alle disciplines die The Crew 2 te bieden heeft onder de knie te krijgen.

The Crew 2 screenshot

Daarnaast zijn er ook nog de vier verschillende families, elk met hun eigen kampioen die je kan verslaan. Hieronder worden ook alle verschillende disciplines verdeeld en éénmaal je genoeg hebt gewonnen voor een bepaalde familie krijg je een kans om de kampioen van zijn troon te verstoten. Gelukkig ligt de nadruk niet te sterk op deze verhaalelementen en heeft de ontwikkelaar vooral gefocust op het racen zelf, wat zeker en vast tevoorschijn komt tijdens het spelen van de game.

Het racen zelf is vanaf het eerste moment leuk en zeer clean. De verschillende disciplines voelen uniek aan en hebben allemaal hun eigen kleine trucs en technieken die je onder de knie moet krijgen. Daarnaast moet je ook rekening houden met de weersomstandigheden wanneer je de straat op gaat en hebben de golven effectief effect op je boot wanneer je over de open oceaan scheurt. Jammer genoeg zijn dat niet de enige dingen die invloed hebben op de uitkomst van de race.

Zo hebben de andere racers, oftewel de AI, zowel enorm goede als enorm slechte racedagen. Soms lijkt het onmogelijk om een mooie plek te bemachtigen in de top drie, ook al rij je een vrijwel perfecte race, de keer daarop bol je over de finish en is de tegenstand zelfs niet in zicht. Dit breekt grotendeels het gevoel van vooruitgang en werkt vaak erg frustrerend als je net die ene race niet kan winnen.

The Crew 2 screenshot

Ook bij het progressiesysteem heeft The Crew 2 wat last van verkeersdrempels op de weg. Je begint namelijk met vier verschillende disciplines en gaandeweg kan je er meer vrijspelen door volgers te verzamelen. Deze krijg je dan weer door het winnen van races. In het begin van het spel gaat dit nog redelijk goed vooruit, maar in de midden- en eindfase van de game vertraagt dit systeem het verloop van alles. Zeker als enkele disciplines je niet goed liggen, zal je verschillende races meerdere keren moeten herhalen om een level te stijgen.

Daarnaast is ook het verzamelen van de nodige cash om voertuigen te kopen niet altijd even simpel. Telkens je een nieuwe discipline vrijspeelt moet je natuurlijk daar een bijpassend voertuig voor aanschaffen, wat meestal aan redelijk acceptabele prijzen kan. Spijtig genoeg is het bij dit systeem ook weer dat hoe verder je komt in de game, hoe langer het duurt om de high-end voertuigen vrij te spelen, wat vaak resulteert in het eindeloos herhalen van al voltooide races.

De grootste gimmick van The Crew 2 is ongetwijfeld het fast fav-systeem, dat je in staat stelt om in luttele seconden van voertuig te wisselen. Vlieg je over Los Angeles kan je simpelweg naar je auto of boot omschakelen om zo je reis op het land verder te zetten. Dit systeem is ongelooflijk leuk en handig voor wanneer je de wereld van The Crew 2 op je eigen tempo wil ontdekken, maar wordt bij lange na niet genoeg benut in de echte races die de game je voorschotelt. Dit systeem wordt namelijk alleen gebruikt in de speciale evenementen van de Live Xtreme Series en blijft dus een gemiste kans om de game naar een hoger niveau te tillen met een uniek systeem.

De gigantische open wereld die The Crew 2 als speeltuin voorziet voor de speler is ontegensprekelijk één van de grootste troeven van de game, en deze hele wereld is prachtig vormgegeven. Het mini-Amerika dat Ivory Tower weergeeft is ongelooflijk kleurrijk en bijna volledig gevuld met steden, bossen, berglandschappen en woestijnen, kortom alles wat de USA zelf te bieden heeft. De natuurgebieden zijn de plekken waar de game echt straalt. Deze geven de indruk echt te leven, terwijl de grootse steden wat doder aanvoelen, en hier merken we dat er wat aan detail is verloren gegaan.

The Crew 2 voorziet ook in zijn eigen soundtrack, die perfect past bij de vibe die de game vanaf het eerste moment wil meegeven: een arcade racer gevuld met supersnelle actie. Bij de eerste paar speelsessies is deze muziek dan ook zeer toepasselijk om je in de juiste stemming te brengen, maar het geluid wordt al snel stiller gezet door de eindeloze herhaling van dezelfde nummers die op een toch wel overweldigende manier je oren bombarderen. Gelukkig klinken de wagens wel uniek en krachtig.

The Crew 2 biedt een solide arcade race-ervaring aan met een voorlopig gebrek aan variëteit en balans. Het racen op zich is snel en snappy waarbij alle voertuigen zich anders laten besturen, maar het trage progressie- en geldsysteem, het eindeloos herhalen van races en de gemiste kans om het fast-favsysteem fatsoenlijk te integreren in de races zelf doen de game eerder aanvoelen als een reboot van de eerste installatie dan een volledig nieuwe game. Ook een weinig geoptimaliseerde AI durft de game nogal eens uit balans gooien.

• Volledige USA ter beschikking
  • Solide arcade-racing
  • Hoeveelheid aan voertuigen