Rise of Industry

Door YoniVL, 09-07-2018 10:00

Rise of Industry

[Geschreven door Jeugd]

Groenten produceren en verkopen aan lokale handelaars of een hele industrie op poten zetten rond auto-onderdelen; het is volledig jouw keuze in de nieuwe strategy tycoon game Rise of Industry van ontwikkelaar Dapper Penguin Studios. Een game die weemoedig doet terugdenken aan games als Industry Giant en Transport Tycoon, die dan ook model stonden voor Rise of Industry en een duidelijke inspiratie waren voor de developer.

Rise of Industry zit momenteel in early access en is dus nog geen afgewerkt product, iets wat tijdens het spelen soms resulteert in enkele kleine bugs. De developer reageert echter héél actief op de feedback die hij krijgt en brengt regelmatig zowel kleine fixes als grote, gamechanging updates uit. Ondanks het feit dat de game momenteel een early access release is zit hij wel boordevol met content en levert hij al vele uren plezier op. Zo kan je jezelf uitleven in de Sandbox mode of kan je een carrière als industrialist beginnen in de Career mode, met verschillende moeilijkheidsgraden.

Rise of Industry screenshot

De opzet van de game is relatief simpel. De speler leent een hoop geld en probeert een werkende industrie op te zetten in een stuk land met verschillende dorpen en steden. Dit alles geïnspireerd op industrie uit de vroege 20e eeuw. Het is de bedoeling dat je als grote baas jezelf bezighoudt met het bouwen en beheren van je grondstofwinning, boerderijen en fabrieken terwijl je daarnaast ook nog eens voor zorgt dat je transportsysteem op punt staat. De vraag naar goederen en grondstoffen is in elk dorp anders, dus de speler moet z’n productie goed inplannen.

Van start gaan met Rise of Industry is echter niet zo eenvoudig. Na een veel te korte tutorial waarin je evenveel informatie te verwerken krijgt als de gemiddelde kwantumcomputer sta je eigenlijk nog geen stap verder qua  kennis van de game. Rise of Industry biedt de speler een enorm complexe tycoon game met veel diepgang, maar de mechanics onder de knie krijgen is voor beginnende spelers absoluut niet intuïtief.

Rise of Industry screenshot

Ondanks de steile leercurve is de complexiteit van Rise of Industry ook z’n grootste selling point. De speler moet goed nadenken over al z’n economische zetten, want onbesuisde en impulsieve beslissingen worden financieel zwaar afgestraft. Het moment waarop je echter winst begint te boeken na urenlange research en planning is erg rewarding en geeft een incentive om te blijven spelen. Zorgeloos winst maken blijft echter niet duren, want de vraag en het aanbod in de dorpen en steden verandert regelmatig naarmate de game vordert.

Een zwakker punt van Rise of Industry is de soms wat eentonige gameplay. Tijdens de tutorial is er sprake van concurrenten die je het leven zuur zullen maken tijdens het spelen, maar dat onderdeel zit helemaal nog niet in de game. Dit zorgt ervoor dat je vaak dezelfde kleine processen opnieuw moet uitvoeren. Om dit tegen te gaan maakt Rise of Industry gebruik van random events, die een effect hebben op de vraag naar of het aanbod van bepaalde goederen. Ook je reputatie bij de dorpsbewoners is iets dat je in de gaten moet houden. Het zou echter leuk zijn als er ook een extra competitief element in de game zat.

Rise of Industry screenshot

Visueel is Rise of Industry prachtig. De graphics zijn kleurrijk en simpel en de menu’s zien er strak en duidelijk uit. Dit helpt om het overzicht te bewaren van je volledige industrie en transportroutes, die later in de game wel eens erg rommelig kunnen worden. Ondanks de stevige focus op gameplay, is er ook duidelijk werk gemaakt van de visuals.

Rise of Industry is een sterke tycoon game met veel diepgang en aangename graphics. Ondanks het feit dat de game momenteel nog in early access vertoeft is er veel content aanwezig die je vele uren zal bezighouden. De developer is erg actief, brengt constant nieuwe updates en communiceert vaak met spelers. Mensen die fan zijn van het tycoon genre krijgen met Rise of Industry een complexe game om zich in vast te bijten.

• Veel diepgang
  • Visueel aantrekkelijk
  • Actieve developer