Captain Toad: Treasure Tracker

Door Vancha, 16-07-2018 10:25

Nintendo heeft in 2018 niet alleen een heleboel nieuwe games gebracht, ook heruitgaves van vroeger zijn momenteel het onderwerp als het op Switch games aankomt. Games die op de (helaas) ondermaats verkochte WiiU niet naar behoren verkocht hebben krijgen op de Switch een verbeterde kans om een nieuw of reeds bestaand publiek aan te spreken. Deze week is het de beurt aan de kleine ontdekkingsreiziger Toad om te tonen waar zijn game nu echt over ging en wat er allemaal zoal nieuw is in deze verbeterde versie van Captain Toad: Treasure Tracker.

Voor diegenen die de game nog niet kennen, in Captain Toad: Treasure Tracker speel je met Toad of Toadette die beurtelings elkaar moeten redden van een gemene vogel genaamd Wingo. Op weg naar zijn schuilplaats trotseer je tal van levels die puzzels bevatten met hendels of blokken. Van roterende werelden tot levels waar je in een mijnkarretje zit en vijanden bestookt dankzij de gyro (of normale) controls van de Switch biedt de game bij ieder level weer een andere speelstijl om je puzzelkennis te testen.

De bedoeling in ieder level is om een ster te bemachtigen, hoe je deze vindt of op die locatie geraakt is aan jou. Onderweg zijn er ook muntjes, juwelen en soms ook gouden mushrooms te verzamelen. Alles begint vrij eenvoudig maar al snel zul je toch behendig of op tijd te werk moeten gaan om niet het onderspit te delven tegen vijanden of van de kaart te vallen door een oppervlak dat net beweegt of ronddraait. Soms kun je zelfs Toad(ette) vermenigvuldigen naar 2, 3 of zelfs 4 maal en moet je ook zoveel verschillende personages gelijktijdig besturen, meestal om geheimen te vinden of ook om de finish te halen. Dit alles maakte van Captain Toad Treasure Tracker destijds en nu nog steeds een pracht van een puzzelgame, zoals we van Nintendo gewend zijn.

Captain Toad: Treasure Tracker screenshot

Deze verbeterde editie moet natuurlijk meer bevatten om een heruitgave en een nieuwe aankoop te verantwoorden en bij het opstarten van de game zie je al meteen dat Nintendo de werelden en animaties mooier heeft gemaakt, zodat de game niet alleen continu vloeiend speelt zowel op tv als handheld maar ook de omgevingen, schaduwen en animaties van objecten heeft Nintendo nog eens in de verfpot gestoken om alles nog kleurrijker, mooier en iets scherper te maken dan voorheen.

De grote nieuwe toevoeging vind je in een nieuw boek vol nieuwe levels over Toad in de wereld van Super Mario Odyssey. Koninkrijken zoals New Donk City, Luncheon Kingdom, Sand Kingdom en nog vele andere worden door Toad en zijn vrienden bezocht. Meteen zie je dan ook dat de ontwikkelaars in deze levels beter de hardware van de Nintendo Switch kunnen benutten. Levels uit Odyssey zijn nog gevarieerder en zitten bomvol details, zoals een level uit Newdonk City dat quasi alles bevat van kleinigheden dat de volledige map uit Odyssey zelf ook heeft, van auto’s en motors tot de wolkenkrabbers, ladders en zelfs ondergrondse riolen. Stuk voor stuk zijn het opnieuw goed uitgewerkte puzzels en levels die zowel voor oude als nieuwe spelers een mooie extra zijn en de game ook weer een stuk groter maken.