MXGP Pro

Door YoniVL, 20-07-2018 14:39

MXGP Pro

[gespeeld op PS4 Pro]

[geschreven door Jeugd]

MXGP Pro is een racing game rond motorcross afkomstig van Italiaans developer Milestone. De marketing van de game draaide volledig om realisme en de speler het gevoel geven middenin de actie en de modder te zitten. De vraag of ze daarin geslaagd zijn laten we echter nog even in het midden.

Voor we het hebben over mechanics en gameplay moet er eerst iets gezegd worden over het aanbod van verschillende gamemodes in het spel. Je hebt de mogelijkheid om instant te racen, een carrière mode te starten met echte motorcrossers, een eigen toernooi te maken en rijden en uiteindelijk om een carrière mode te starten met je zelfgemaakt personage. Hoewel het lijkt alsof er veel te doen is in de game, is het gros ervan voornamelijk herhaling en eentonige gameplay. De online mogelijkheden maken dat echter wel wat goed. Je hebt de mogelijkheid om korte single races af te werken of om jezelf volledig te verliezen in een online seizoen. De XP die je zowel online als offline verdient gaat naar nieuwe gear voor je custom made personage.

Visueel ziet de game er niet slecht uit. De sfeer tijdens de wedstrijden is zeker aanwezig en de verschillende weersomstandigheden, die ook een impact hebben op hoe je een wedstrijd rijdt, zijn een welkome afwisseling. Zeker de models van de motors zien er heel afgewerkt uit, wat het realisme van de game zeker ten goede komt. Ook de kleine cutscenes en het publiek naast het parcours zijn een leuke touch. Dit kan ook wel eens vervelend worden bij langere speelsessies, want vaak komen dezelfde dingen opnieuw terug.

Er zijn echter wel enkele kleine dingen die een beetje afdoen van je ervaring. Zo is het terrein niet echt dynamisch. Je ziet tijdens het rijden de modder wel alle kanten uitspatten, maar het is niet zo dat je motor duidelijke lijnen en geulen achterlaat. Dit heeft tot gevolg dat het soms aanvoelt alsof er geen gewicht achter je personage en z’n motor zit, iets wat vaak ook bevestigd wordt als je een andere racer aantikt en alle kanten uitvliegt. Wanneer je crasht, vliegt je racer ook door de lucht als een trillende opblaaspop, wat nu ook niet bepaald realistisch te noemen is.

Wanneer je de game start krijg je een korte tutorial op een open parcours waar een stem in je oor brult wat je moet doen. Deze tutorial komt ook niet verder dan de basistechnieken en voor de meer gevorderde technieken moet je elders gaan zoeken. Iets wat niet zo’n goed teken is voor een complexe sport als motorcross, waar heel veel verschillende, vaak ook kleinere, technieken worden toegepast. Vaak zegt de tutorial je simpelweg om iets te doen, maar geeft dan de manier waarop dat moet gebeuren niet mee. Best wel vervelend, want het afwerken van de tutorial levert je in-game bonussen op. Bereid je dus voor om extreem vaak compleet op je bek te gaan en om enorm gefrustreerd te raken.

Over de mechanics en de gameplay valt niet heel veel goeds te zeggen. De game heeft een ‘extreme’ mode, die de optie geeft om te spelen met meer realistische besturing. Een interessante toevoeging en eentje die bewonderenswaardig is, als het allemaal zou werken. MXGP Pro is echter enorm inconsistent en op vele momenten kan je gewoon niet inschatten wat er gaat gebeuren. Je kan bijvoorbeeld alles juist doen bij het nemen van een bocht en toch grandioos falen, terwijl je de andere keer zonder nadenken de bocht aansnijdt en zonder problemen verder kan rijden. De andere keer ben je simpelweg rechtdoor aan het rijden op een recht stuk van het parcours en crash je zonder enige aantoonbare reden. Het is frustrerend dat een game die het visuele aspect juist heeft zo’n zwakke gameplay voor de dag brengt.

MXGP Pro voelt niet aan als een volledig afgewerkte motorcross game. Hoewel er visueel duidelijk werk is gemaakt van de omgeving en sfeer, laat de gameplay heel vaak te wensen over. Best vervelend voor een game die zo afhankelijk is van een goed uitgebouwd systeem van mechanics. Hardcore fans van het genre zullen zich wel amuseren. De verschillende manieren van customization en de verschillende licenties die de game in z’n bezit heeft zijn best uitgebreid. Mensen die op zoek zijn naar een competente racing game met veel diepgang, laten MXGP Pro best links liggen.

• Veel customization
  • Visueel sterk
60/100