Octopath Traveler

Door SpaGheTTi, 12-07-2018 15:40

Octopath Traveler

De game mag dan geproduceerd zijn door een andere studio, maar Octopath Traveler heeft duidelijk invloeden uit Bravely Default gehaald, dat in 2012 voor Nintendo 3DS verscheen. Beide spellen werden gepubliceerd door Square Enix en combineren een charmerende visuele stijl met verfrissende elementen voor een turn-based RPG. Op die manier mag Octopath gerust de spirituele opvolger van Bravely Default genoemd worden, een game die ons destijds aardig heeft verrast. De vraag blijft maar of ook Square Enix' nieuwste voor Nintendo Switch ons evenzeer heeft kunnen bekoren.

Beginnen doen we graag door het verhaal uit de doeken te doen. Nu, dat is een behoorlijk lastige klus bij Octopath Traveler. Je kan namelijk acht verschillende personages, elk voorzien van hun eigen verhaal, klasse en bijhorende vaardigheden, rekruteren, waarbij de eerste die je kiest je "hoofdpersonage" wordt. Dit hoofdpersonage kan dan niet meer uit de party worden verwijderd, dus die eerste keuze is al vrij belangrijk en kan best doordacht worden gemaakt. Wij kozen voor Primrose, de danseres die in de eerste demo reeds speelbaar was. Zij was getuige van de moord op haar welgestelde vader, uitgevoerd door drie mannen met een tatoeage van een kraai; een moord die ze koste wat kost zou wreken. Na een inleidend hoofdstuk van je eerste personage ben je vrij om in eender welke volgorde de andere personages (al dan niet) te rekruteren. Wellicht kan het spel voltooid worden zonder dat je ieder personage gaat halen, al zal dat iets meer grinden vergen. Voor de volledigheid speelden we echter de eerste twee hoofdstukken van ieder personage, wat een dertigtal uren heeft gekost. Voor sidequests maakten we eigenlijk zelfs amper tijd vrij, dus het kan gezegd dat dit een avontuur is waar ettelijke dagen in kunnen kruipen.

De verhalen van de travelers zijn erg uiteenlopend en doen, vooral wanneer je voor Japanse stemmen kiest, elk denken aan typische anime/JRPG verhaallijnen. De Engelse stemmen stellen overigens ook niet teleur; onder andere de stemacteur van Garrosh Hellscream uit Hearthstone vervolledigt de cast van Octopath (als Olberic, de krijger) en ook deze Engelstalige voice acting mag er wezen. Wat gezegd moet inzake verhaallijnen, is dat er behoorlijk duistere thematiek aan bod komt, van bloeddorstige sektes tot prostitutie. Op die manier doet het spelen van Octopath Traveler ons denken dat een bepaald doelpubliek, dat niet vaak wordt aangesproken, ideaal is voor deze game: de nostalgische gamer, die sinds de jaren '90 (J)RPG's speelde en nu klaar is voor een "volwassen" game. We zeggen "ideaal", want deze game zal wellicht door eenieder die zin heeft in een turn-based RPG kunnen gesmaakt worden.

Dat nostalgie een bepalende factor zal wezen om deze game tot het uiterste te kunnen appreciĆ«ren, wordt bewezen door de grafische stijl die werd gehanteerd. De sprites van ieder personage werden immers zodanig ontworpen dat het lijkt alsof we terug in het tijdperk van Super Nintendo RPG's zoals Final Fantasy VI vertoeven. De menu's, achtergronden en weerseffecten zoals sneeuw herinneren de speler er dan weer aan dat Octopath wel degelijk een game van 2018 is. Het experimenteren met (de combinatie van verschillende) visuele stijlen blijkt wederom een geslaagd avontuur van de ontwikkelaars, wat ons betreft. Combineer deze dan nog eens met een modern klinkende soundtrack, met best wat memorabele deuntjes, en je krijgt een unieke audiovisuele ervaring, waarbij vooral de battle themes (meervoud!) en aandacht voor sound design een pluim verdienen. Zo zal je in grote, open ruimtes bijvoorbeeld wel al eens stemmen horen weergalmen, nogmaals een effect dat ons aangenaam heeft verrast in een game die op het eerste zicht audiovisueel heel simpel had kunnen zijn.