Sonic Mania Plus

Door YoniVL, 17-07-2018 16:05

Sonic Mania Plus

Ongeveer een jaar geleden verscheen Sonic Mania en het duurde niet lang voor het alom geroemd werd als een van de beste Sonic-games ooit. De terugkeer van de klassieke gameplay was dan ook een schot in de roos en het was ook onmiddellijk duidelijk dat deze game was gemaakt door echte liefhebbers van de eerste Sonic-games. Deze zomer krijgen we Sonic Mania Plus, een uitbreiding die heel wat extraatjes met zich meebrengt.

Wie Sonic Mania al in zijn bezit heeft, zal blij zijn om te horen dat de Plus-DLC slechts een kleine vijf euro kost, terwijl er ook een fysieke release is met een mooie cover en een extra artbook en ook hier voor een zacht prijsje van nog geen 30 euro.

De grootste vernieuwing in Sonic Mania Plus is de toevoeging van twee nieuwe personages die speelbaar zijn in de Encore Mode. De twee nieuwe personages zijn Mighty the Armadillo en Ray the Flying Squirrel, die enkel bij de echt grote fans van Sonic bekend zullen zijn. Net als de andere personages in de game, hebben ze hun eigen speciale vaardigheden. Zo kan Mighty in de grond boren op bepaalde plekken, terwijl Ray kan zweven. Veel andere zaken voegen ze niet specifiek toe.

De Encore Mode is een grotere toevoeging, want het kan aanzien worden als een remix van de Mania Mode. Zo is er een nieuw level toegevoegd en is de lay-out van de andere levels aangepakt. Dat is wel iets dat enkel opvalt als je in de Mania Mode, de hoofdmodus van de game, alle levels vrijwel helemaal uit je hoofd kent. Is dat niet het geval, dan zal het minder opvallen dat de levels in de Encore Mode anders zijn. Dat is best jammer, want daardoor valt de aantrekkingskracht van die mode toch een beetje weg. Ook de bonus stages in de Encore Mode zijn anders en zijn gebaseerd op de oude Spinball-games.

Ook de manier waarop je levens hebt in de Encore Mode is anders. Je kan de verschillende personages verzamelen doorheen de levels en wanneer het ene personage sterft, neemt een van de andere gewoon over. Je kan daarnaast ook wisselen tussen de twee personages die over je scherm lopen. Jammer genoeg kan je niet door alle personages scrollen zelfs wanneer ze allemaal in je arsenaal zitten, wat op sommige momenten wel nuttig zou zijn. Zo kan je niet zomaar overstappen op pakweg Mighty wanneer je een stuk vindt waar hij van nut zou zijn. Het zorgt er voor dat je bepaalde levels opnieuw zal moeten spelen als je alles wil ontdekken en zelfs dan moet je er nog op letten dat je dat ene personage steeds bij de hand hebt.

Ook nieuw is dat de Competition Mode is uitgebreid van twee tot vier spelers, waardoor je nu met nog meer vrienden tegelijk het lokaal tegen elkaar kan opnemen om te tonen welke speler nu het snelste door de levels in Sonic Mania kan hollen.

Naast deze toevoegingen werden er ook een aantal zaken aangepast om Sonic Mania leuker om te spelen te maken, waarbij onder andere een aantal boss fights werden aangepakt, zodat die iets minder oneerlijk aanvoelen.

Sonic Mania Plus voegt heel wat zaken toe aan Sonic Mania, al zijn ze dan niet allemaal even geslaagd. Wie de game nog niet heeft, doet er zeker niet fout aan om deze versie aan te kopen. Als je de game al wel hebt, dan is 5 euro voor deze toevoeging zeker ook niet teveel.

• Waar voor je geld
  • Twee nieuwe personages
  • Volledig nieuwe mode