LEGO The Incredibles

Door valies, 19-07-2018 14:02

LEGO The Incredibles

[gespeeld op PS4 Pro]

LEGO The Incredibles neemt je mee op avontuur met het gezin Parr, dat zich een weg zoekt tussen misdaad bestrijden en het dagdagelijkse gezinsleven runnen. Gebaseerd op de gelijknamige populaire films, zijn we benieuwd of The Incredibles ook weten floreren in de vorm van een LEGO game.

Het verhaal vangt aan drie maanden na het verslaan van Syndrome. The Incredibles achtervolgen Underminer die zonet een bank beroofd heeft en met een soort mega drilboor de hele stad op stelten zet. Samen met Frozone tracht het gezin The Underminer te vangen, maar slaagt er slechts in zijn mega drilboor een halt toe te roepen. Wat later gaat Elastigirl in achtervolging van Screenslaver, een schurk die iedereen via de televisie tracht te hypnotiseren. Wie de film(s) kent, ziet dat de game dus niet begint bij The Incredibles, maar wel bij nummertje 2.

Dat de game aanvangt met de gebeurtenissen in The Incredibles 2 lijkt ons een vreemde keuze. Logischer, zoals meestal toch, zou zijn het verhaal chronologisch te brengen. Nu goed, de game werd gelanceerd ongeveer tesamen met de release van The Incredibles 2 in de cinemazalen, maar dan nog lijkt het ons vreemd. Zo kan je bijvoorbeeld de eerste helft van de game allerlei coole zaken doen met Jack-Jack, waarna die in deel twee weer helemaal hervalt in de onschuldige baby waarvan gedacht wordt dat hij geen superkrachten heeft. Kortom, we zien er niet meteen het nut van in.

Zelf hebben we The Incredibles 2 (nog) niet gezien, dus is het een beetje lastig om te kijken hoe dicht de LEGO game bij het origineel is gebleven. Over het deel van de eerste film kunnen we alvast enthousiast zijn. Veel zaken zijn erg goed overgenomen. Met hier en daar kleine functionele aanpassingen zoals bijvoorbeeld Mr. Incredible niet alleen op pad sturen zoals in de film, maar met een side kick, zodat de splitscreen gameplay bewaard wordt. Wat ons wel opviel qua verhaal is dat er soms een beetje uitleg lijkt overgeslaan te zijn. De film zat ons nog vers in het geheugen, daarom wellicht dat het ons opviel, maar we vragen ons af of de gamer waarbij het verhaal niet zo sterk in het geheugen zit, wel altijd helemaal mee is in het verhaal. Over de grote lijn blijft het verhaal wel duidelijk en weet het je op sleeptouw te nemen.

LEGO The Incredibles is qua gameplay erg vergelijkbaar met eerdere games in de reeks, zonder dat het eigenheid verliest. Je gaat doorheen een heleboel hoofdstukken waarin je enkele eenvoudige puzzels moet oplossen, wat gespuis neerhalen om dan zo het volgende hoofdstuk in te springen. Zoals steeds loont het om alles wat uit LEGO-blokken bestaat aan diggelen te slaan. Niet alleen kan je zo soms zaken bouwen die nodig zijn om een zogezegde puzzel op te lossen, maar je verdient er ook een heleboel centen mee. Deze centen kan je gebruiken voor extra personages, die je krijgt via een zakje open te scheuren zoals de verrassingszakjes die je weleens in de winkelrekken tegenkomt. Best wel leuk, dat openscheuren van die zakjes. Ook voertuigen kan je zo kopen.

Er zijn een heleboel minder personages dan in de laatste Marvel-game (LEGO Marvel Super Heroes 2), maar nog meer dan genoeg om je tevreden mee te stellen. Ook zijn de personages voldoende verschillend van elkaar en vind je zo al snel je favorieten. Zelf waren we het meest tuk op het spelen met Mr. Incredible omdat die makkelijk even springt en dan met zijn volle gewicht de grond en al wie in de buurt is doet daveren. Heel makkelijk om dichtbije vijanden snel te verslaan, maar je doet ook behoorlijk wat naburige LEGO-constructies stuk. En dan maar centen rapen. Dash is ook behoorlijk leuk om te spelen door zijn snelheid, als je kan volgen tenminste. Elastigirl is dan weer leuk wanneer er water in de buurt is, want zij kan zich met een druk op de knop tot rubberbootje omvormen. Jack-Jack is dan weer dikke pret omdat hij niet één maar meerdere superkrachten heeft. Deze aanspreken gaan erg vlot, zo ga je makkelijk van vuurbaby, naar paars mormel tot de gewone onschuldig uitziende Jack-Jack. Ook Frozone is van de partij. Met hem is het vooral brandjes blussen en ijsconstructies bouwen. Ook moeten de personages regelmatig samenwerken. Kortom, gevarieerde gameplay met voor iedereen wat wils.

Terwijl je vecht met je personage bouwt die energie op en zodra die genoeg heeft, kan je een super attack doen waarbij je een heleboel meer schade berokkent. Altijd leuk dat. Verder komt er ook wat platform gameplay bij kijken en moest je op een gegeven moment ergens bijna afvallen, dan brengt het herhaaldelijk duwen op een knop soelaas. Dat herhaaldelijk duwen van knoppen komt regelmatig voor, bijvoorbeeld wanneer Mr. Incredible iets zwaars omhoogtilt, of Elastigirl van ver iets wil naar haar toetrekken. Ook bij een soort van sleutelmoment waar de personages in je team met hun krachten moeten verenigen, waarbij jij als speler de cirkeltoets herhaaldelijk moet induwen, wisselend van personage tot ze allemaal volledig opgeladen zijn.

Enkele keren kregen we ook een deel waarin de camera plots top-down ging staan boven een doolhof. Eentje daarvan was bijvoorbeeld een doolhof waarin bommen werden gegooid en je zo goed mogelijk uit het bereik moet gaan staan, tot je weer verder kan gaan. Deze stukken waren een leuke variatie van gameplay. De moeilijkheidsgraad van de game is laag voor getrainde gamers, maar haalbaar voor nieuwkomers of de jongere gamers onder ons.

Buiten de verhaallijn spelen, kan je ook in een open wereld vertoeven. Daar kan je zelf een personage maken en met alle vrijgespeelde personages spelen. De stad is verdeeld in districten en in elk district kan je een bepaald aantal crime waves het hoofd bieden, waarna er een soort van boss fight ontstaat. Zodra je deze verslaat krijg je een heleboel extra zaken op de map van het district te zien. Waar er bijvoorbeeld Incredibricks zijn om bijvoorbeeld family builds te maken, of races, of golden bricks. Deze crime waves zijn niet alleen leuk, maar maken het doorkruisen van de open wereld meer de moeite waard, dan zomaar rondkuieren en zo zaken proberen te verzamelen. Zo ben je makkelijk enkele extra uren zoet.

Zoals we al vermeldden kan ook deze game helemaal in split-screen met z’n tweeën gespeeld worden. De tweede speler kan ten allen tijde erbij komen of weggaan. Qua humor zit LEGO The Incredibles in lijn met eerdere LEGO-installaties. Audiovisueel zit het ook goed, inclusief het stemmenwerk.

Een beetje raar dat men koos om de films in omgekeerde volgorde in gamevorm aan te bieden, maar dat terzijde doen The Incredibles het prima in blokvorm. Met gevarieerde gameplay, leuke personages en een boeiende open wereld als extra kunnen we besluiten dat LEGO The Incredibles een mooie toevoeging is aan de LEGO gamesfranchise.

• gevarieerde gameplay
  • leuke personages
  • crime waves in open wereld