FIFA 19

Door YoniVL, 26-09-2018 14:01

FIFA 19

Hoe zou het nog zijn met Alex Hunter? De hoofdrolspeler in The Journey, de eerste echte verhaalmodus in FIFA, maakte vorig jaar zijn opwachting en klom toen als jonkie razendsnel tot de top van de voetbalwereld. In FIFA 19 maakt hij opnieuw zijn opwachting, maar ditmaal wordt niet langer enkel zijn verhaal verteld.

Al vroeg in de game maakt Alex de transfer naar Real Madrid, waar hij uitgroeit tot een echt grote ster. Omdat dat waarschijnlijk iets minder interessant is om te volgen, en de makers het niet opnieuw kunnen maken om je te laten uitlenen aan een kleine ploeg, wordt het in FIFA 19 in The Journey een beetje over een andere boeg gegooid. We krijgen immers drie personages voorgeschoteld, met ook nog Kim Hunter, de zus van, en Danny Williams, de beste vriend van Alex. Doorheen The Journey zal je op gepaste momenten van personage moeten wisselen.

FIFA 19 screenshot

Die wisselingen zorgen er voor dat het verhaal iets vlotter en sneller verloopt en je minder het gevoel hebt dat je gewoon een reeks wedstrijden moet spelen, om dan even een cutscene te krijgen, en vervolgens weer een reeks matchen te spelen. Het verhaal is nu uitgebreider en draait minder rond Alex Hunter die toch plots een heel goede voetballer blijkt te zijn. Er is nu ook ruimte voor wat meer persoonlijke relaties.

Ook nieuw in The Journey zijn de mentors, andere spelers die je als het ware begeleiden tijdens je carrière. Wanneer je er in slaagt om met hen een goede relatie op te bouwen, zal je ook nieuwe skills vrijspelen. Je kan tijdens wedstrijden van Alex ook kiezen om enkel met Alex en zijn 5 mentors te spelen, maar dat raden we niet aan. Het is immers ongelooflijk irritant om slechts een halve ploeg onder controle te hebben. Geen idee wie dat bedacht heeft. Al bij al zet The Journey wel een stap voorwaarts, zonder echt te verrassen.

Ook op andere vlakken werden er vernieuwingen doorgevoerd. De meest opvallende wijziging is natuurlijk de toevoeging van de Champions League en de Europa League, een licentie die EA Sports wist over te nemen van Konami, waardoor FIFA 19 over vrijwel het volledige pakket aan grote licenties beschikt.

FIFA 19 screenshot

Daarnaast werd ook de Kick Off mode aangepakt, met heel wat meer opties. Om te beginnen kan je nu je voortgang tegen andere spelers perfect bijhouden, zodat je altijd kan zien wie nu de bovenhand heeft in onderlinge duels. Daarnaast kan je nu ook een beetje spelen met de regels. Je kan een ploeg bij de start van een wedstrijd al een voorsprong geven van enkele doelpunten, om het allemaal wat eerlijker – of net moeilijker – te maken. Je kan ook in een No Rules Mode aan de slag, waarin er geen regels gelden, zoals offside of kaarten. Gewoon lekker een potje voetballen, zonder al te veel poespas dus. In Survival Mode verliest een ploeg die een doelpunt maakt dan weer een speler, tot een ploeg maximaal vijf spelers kwijt is. In andere wedstrijden mag je dan weer enkel scoren met volleys of met het hoofd, of krijgen doelpunten van buiten het strafschopgebied een grotere waarde. Het zijn leuke nieuwigheden die vooral de ervaren FIFA-speler wat plezier zullen bezorgen. Wij vinden het wel jammer dat je meerdere types niet kan combineren, om zo nog meer opties te hebben.

Natuurlijk werden er ook op vlak van gameplay weer enkele nieuwigheden toegevoegd. Als speler krijg je meer invloed op je tactiek, en kan je die tijdens de wedstrijd met een druk op de knop aanpassen. Ook de manier waarop spelers de bal behandelen is vernieuwd, zodat verschillende spelers ook een meer verschillende stijl moeten hebben. Tot slot is er ook nog de ‘Timed Finish’, waar je als speler kan kiezen om een tweede keer op de schietknop te duwen, op het juiste moment natuurlijk, om zo een preciezer en harder schot af te leveren. Heb je de verkeerde timing, dan kan het natuurlijk ook volledig de mist in gaan. Dit lijkt ons een aspect van de game waar de geoefende speler na verloop van tijd echt een voordeel uit kan halen.

Ondanks de verbeteringen in gameplay, hebben we nog altijd het gevoel dat FIFA 19 ons op bepaalde momenten een beetje tegenhoudt. Bepaalde spelers lijken trager dan ze eigenlijk zijn, vooral wanneer ze de bal hebben. Andere spelers zijn dan weer te sterk in fysieke duels en het aantal keren dat we op de paal trapten, was na enkele wedstrijden al bijna niet meer te tellen. Het zijn kleine mankementen, maar wel zaken die je een beetje uit de flow van de game halen.

Op grafisch vlak zet FIFA 19 ook weer een stapje voorwaarts, met nog meer spelers die er uitzien zoals ze er horen uit te zien en de licenties van de UEFA-tornooien zijn op dat vlak ook een toegevoegde waarde. De soundtrack is oké – geen enkele FIFA zal ooit FIFA 98 overtreffen op dat vlak – en het niveau van de commentatoren zijn we ondertussen al gewoon. We vrezen dat dat nooit zal veranderen.

EA Sports voerde vorig jaar enkele grote veranderingen door in FIFA 18 en gaat in FIFA 19 rustig verder op die weg. Echt grote vernieuwingen zijn er niet, maar de aangepaste Kick Off kon ons best bekoren en ook The Journey zit ditmaal beter in elkaar. Alleen jammer dat we nog steeds het gevoel hebben dat de game niet altijd even 'eerlijk' is.

• Betere The Journey
  • Kick Off
  • Champions en Europa League