4gamers.be

Call of Duty: Black Ops 4

Door rafbanaan, 23-10-2018 15:50

Call of Duty: Black Ops 4


We bevinden ons in het derde kwartaal van het jaar en dat betekent niet alleen de komst van Halloween, maar ook een nieuwe Call of Duty die klaarstaat voor de deur. Ditmaal staat ontwikkelaar Treyarch achter het roer van de nieuwste telg en gooit men het nog maar eens over een totaal andere boeg.

Vorig jaar kregen we dankzij ontwikkelaar Sledgehammer een terugkeer van de reeks naar de Tweede Wereldoorlog, maar Treyarch zegt deze meteen weer vaarwel. De ontwikkelaar grijpt terug naar haar Black Ops-telg, maar gaat ook hiermee een andere weg op. Een singleplayer campaign moeten we dit jaar niet verwachten, want deze is gewoonweg niet aanwezig. We krijgen dus geen vervolg op het voorgaande verhaal, want deze keer draait alles rond de multiplayer. Wanneer je Call of Duty: Black Ops 4 voor de eerste maal opstart, krijg je de keuze uit drie opties: multiplayer, blackout en zombies.

Verder hebben we de toevoeging van de specialists. De naam doet het al een beetje vermoeden, maar iedere specialist heeft zijn specialiteiten. Om met al deze personen kennis te maken en hun specialiteiten te leren kennen, voorziet Treyarch een kleine introductie. Het is een klein verhaal dat wordt verteld via CGI-videos, waarin je telkens een beetje meer uitleg over het globaal verhaal en de verschillende specialists krijgt. Spijtig genoeg moet je hier verbinding maken met de servers, dus wanneer je zonder internet komt te zitten, kan je deze sectie niet spelen. Verder is het ook gewoon een map waar je even alles overloopt en erna tegen bots een bepaalde mode uitvecht. Zo leer je de specialists beter kennen en leer je tegelijk de veschillende modes en maps. De bots zijn nu niet meteen een uitdaging en het enige moment dat ze een bedreiging vormen, is wanneer je in een open veld rondloopt en er een viertal op je aan het schieten zijn. Er is dan ook niet meteen veel plezier te vinden in deze mode en het voelt snel repetief aan. 

De multiplayer heeft dus de nodige vernieuwing ontvangen met de specialists, waarbij we een vergelijking met Rainbow Six: Siege moeilijk achterwege kunnen laten. Vooraleer je aan een ronde begint, kies je een bepaalde specialist en slechts een iemand van het team kan deze selecteren. Het is dus handig om met alle specialists een beetje overweg te kunnen. Zo heb je bijvoorbeeld Battery die toegang krijgt tot de clustergranaat, een granaat die vastplakt aan de oppervlakte en bij de ontploffing kleinere granaten wegkaatst. Haar ultieme specialiteit is de War Machine, een grenade launcher die iedereen meteen in stukjes hakt. Na de keuze van een specialist kan je een keuze maken uit een bepaalde loadout. De loadout bevat je aanvalswapen, pistool, granaten en enkele perks. Je moet wel opletten, want je kan slechts een bepaald aantal items meenemen. Dit geldt trouwens ook voor je wapens die je kan verbeteren met attachments. Nieuwe attachments vrijspelen voor je wapens doe je door ze gewoon te gebruiken. Na een aantal kills stijg je in level en krijg je toegang tot een nieuwe attachment.

Qua modes zijn er niet meteen verrassingen. Zo heb je team deathmatch, free for all, hardpoint, search & destroy en meer. Een hardcore variant van deze modes is ook beschikbaar. In de hardcore-mode is de user interface niet actief en doe je een pak meer schade aan de vijanden. Onze persoonlijke voorkeur ging naar de Control-mode. In die mode heb je twee controlepunten die de aanvallers moeten aanvallen. De verdediging moet deze aanval afweren en ervoor zorgen dat de aanvallers hun gelimiteerd aantal levens kwijt geraken, maar je moet opletten, want als verdediger heb je zelf ook een gelimiteerd aantal levens. Na een ronde wissel je van positie en moeten de aanvallers verdedigen en de verdedigers nu aanvallen. Het bracht een toffe balans van aanval en verdediging en we grepen dan ook elke keer terug naar deze mode.

Voor de multiplayer krijgen we een totaal van veertien mappen en dat zijn er meteen een mooi aantal. Voor de fans werden ook enkele mappen vanuit voorgaande Black Ops-titels naar deze gebracht, denk bijvoorbeeld aan Firing Range. De mappen zijn goed gebalanceerd en je hebt dan ook niet meteen punten waar een bepaalde zijde voordeel krijgt. Verder is het respawn-systeem ietwat wispelturig. Het hangt namelijk af van welke mode je aan het spelen bent en ook welke map. Zo hadden we bij control geen enkele moeite met het respawn-systeem, omdat iedereen goed gescheiden is, maar bij bijvoorbeeld team deathmatch was het toch iets minder. Zo waren er momenten dat de tegenstander naast of achter ons respawnde en ons dus meteen kon neerknallen. Hopelijk voorziet men hier nog snel een oplossing voor, want dit maakt het allemaal wat minder. Ook de hit detection laat wel wat te wensen over. Er zijn veel momenten geweest waar we de tegenstander een aantal kogels in zijn hoofd plaatsen en slechts een paar werden geregistreerd. Redelijk frustrerend wanneer hij zich dan draait en ons wel eenvoudig kan neerleggen. Eerst dachten we dat het gewoonweg aan onze ervaring lag, maar met eens rond te kijken op de subreddit kwamen we tot de ontdekking dat we niet alleen waren.

De Blackout-mode zorgt voor de grootste vernieuwing in de multiplayer van Black Ops. De mode brengt de reeds populaire en gehypete battle royale-mode naar de reeks. Met een totaal van 88 spelers kom je in een open map terecht om elkaar uit te moorden tot er slechts een iemand overblijft. Je hebt dan ook drie verschillende mogelijkheden om te starten. Oftewel ga je alleen, met een vriend of met een groepje van vier personen. Wij gingen alleen aan de slag, want we zijn niet meteen goed in een team. De map van Blackout is nu ook niet meteen de grootste en je kan alles redelijk makkelijk te voet doen. Echt nood aan voertuigen zijn er niet, maar ze zijn wel aanwezig wanneer je net iets sneller ergens naartoe wil gaan dan de rest. Je krijgt toegang tot wagens en boten, maar ook tot een helikopter die je slim kan gebruiken wanneer je met een vriend of een eenheid speelt. Een iemand kan vliegen, terwijl de rest de tegenstanders op de grond uitschakelen vanuit de lucht. Net zoals bij de andere battle royale-games spring je bij de start ergens uit, een helikopter in dit geval, en daal je af naar de oppervlakte.

Eenmaal op de oppervlakte moet je zo snel mogelijk een uitrusting samenstellen bestaande uit wapens, medicatie, granaten, armor en een rugzak om net iets meer te kunnen meenemen. Je vindt ook enkele perks terug die je een voordeel kunnen geven voor een gelimiteerde tijdsperiode. Denk bijvoorbeeld aan de perk Iron Lungs om niet buiten adem te geraken, wanneer je je adem probeert in te houden wanneer je met een sniper te werk gaat. Het inventory-systeem is redelijk ok op de console, maar het vergt wel enige oefening. Vooral als je gewoon bent om de battle royale-games op pc te spelen. Gelukkig heb je snel toegang om van medicatie of granaat te wisselen met een enkele toets, dus je moet niet voor alles in je inventory zitten. Wanneer je bepaalde attachments voor je wapens tegenkomt, krijg je ook de mogelijkheid om deze meteen op je wapen te plaatsen of tijdelijk in je rugzak. Dit zorgt er toch voor dat je niet de ganse tijd in je inventory moet rondzoeken.

Uiteraard heb je ook een vliegtuig dat een kistje komt droppen met betere gear en ook hier is het een strijd om er als eerste bij te zijn. Om iets uniek naar de map te brengen, heb je op bepaalde gebieden zombies die ronddwalen om je het leven zuur te maken. Wanneer je een zombie weet te doden, zal deze je dan ook een beloning geven. Blackout zit goed in elkaar, maar her en der mag het nog iets beter. Zo voelt het niet altijd even soepel aan en hoor je niet altijd correct waar iemands voetstappen vandaan komen, maar de gunplay zit dan wel weer goed. Het is dan ook de gunplay die we van de reeks gewend zijn. 

Als laatste hebben we Zombies. Zombies deed zijn intrede in Call of Duty: World at War en is dan ook het paradepaardje van ontwikkelaar Treyarch. In Black Ops 4 gaat men weer net ietsje verder en krijgen we toegang tot drie verschillende verhaaltjes die je kan voltooien. De drie verhalen zijn IX, Voyage of Despair en Blood of the Dead. Met IX ga je aan de slag in een colosseum waar je een publiek van doden moet zien te entertainen. Maak je klaar om te vechten tegen keiharde strijders, maar ook bengaalse tijgers die je snel weten te grijpen. In Voyage of Despair gaan we aan boord van de Titanic en Blood of the Dead is een bekende vanuit Black Ops 2, waar het onder de naam Mob of the Dead ging.

Indien de verhalen je niks zeggen, kan je ook zonder problemen teruggaan naar de oude Zombie-formule waar je gewoonweg zo lang mogelijk moet overleven. Een aantal nieuwe over-the-top wapens zijn ook weer toegevoegd.

Grafisch begint Black Ops 4 wat achterop te lopen. In vergelijking met de andere titels uit de telg ziet deze er niet slecht uit. De details zijn geweldig gedaan, maar wanneer je begint te vergelijken met andere titels begint de ouderdom toch wel op te vallen en soms zelfs te storen. De CGI-cutscens zijn wel van een degelijk niveau en ook de audio is weer zeer goed gedaan. De laatste dagen is er ook ophef ontstaan rond de tickrate van de servers. Deze zou verlaagd zijn van 60 naar 20 in de multplayer, waardoor alles met een achterstand naar je scherm komt. Dit is te betreuren en hopelijk wordt dit ook snel omgedraaid en krijgen we zelfsiets meer dan 60.

Conclusie

Call of Duty: Black Ops 4 laat zijn campaign met deze telg volledig achter zich en mensen die niet veel baat hebben aan de multiplayer laten de titel dan best ook liggen. De gamers die Call of Duty spelen voor diens multiplayer gaan er niet meteen bedrogen uitkomen. De multiplayer heeft genoeg content om je weer zoet te houden tot de eerste uitbreidingen en men heeft bepaalde modes weer net ietsje verder gebracht. Verder heb je ook Blackout, waar waarschijnlijk het grootste aantal gamers mee aan de slag zullen gaan. Spijtig genoeg zijn er wel nog enkele pijnpunten die we liefst zo snel mogelijk zien opgelost geraken.

Positief

  • Mooi aantal/gebalanceerde maps
  • Blackout
  • Specialists
Score
73/100

Negatief

  • (Ontbreken SP)
  • Hit detection
  • Respawns in bepaalde modes
Grafisch
70%
Geluid
75%
Fun
70%
Gameplay
75%

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.