4gamers.be

Luigi's Mansion (3DS)

Door Vancha, 09-11-2018 15:11

Luigi's Mansion (3DS)


Als je kijkt naar de Mario Brothers, dan staat de rood geklede broer duidelijk met kop en schouders boven de groene qua populariteit en aantal games. Gelukkig kwam er voor broer Luigi in 2001 eindelijk een kans voor hem om in de spotlight te staan met de GameCube launchtitel Luigi’s Mansion. Deze game werd door de pers geprezen voor zijn innovatieve aanpak van puzzels en bossfights en al had het een korte speelduur, het was een must-play voor iedereen die een GameCube in huis had. Nu mag Luigi's Mansion zijn terugkeer vieren op de 3DS.

Voor mensen die het origineel nooit kunnen spelen hebben, Luigi’s Mansion is een action-adventure waarin Luigi dankzij een loterij een landhuis gewonnen heeft, weliswaar zonder er ooit aan te hebben deelgenomen. Dol van geluk spreekt Luigi met Mario af aan het landhuis, maar eenmaal aangekomen is Mario nergens te bespeuren, op zijn handschoenen, pet en een brief na. Nu zal de Mansion moeten doorzocht worden naar verdere aanwijzingen, in de hoop broer Mario terug te vinden. Luigi is wel een angsthaas en al snel loopt hij een spook tegen het lijf dat hem doet bibberen van schrik. Gelukkig komt Professor E. Gadd, een geleerde die wel iets van een Ghostbuster weg heeft, hem op het laatste nippertje redden. Luigi krijgt een spookopzuigende Poltergust 3000 van de professor en vanaf dat punt ben jij een medespokenjager terwijl je Mario probeert te zoeken.

Normaal was het voor de game Luigi’s Mansion het idee om de game in 3D te kunnen spelen op TV, maar helaas stond de technologie destijds nog niet ver genoeg om dit op een betaalbare manier uit te voeren. Op de 3DS en vooral de New 3DS echter schittert de game als nooit tevoren. Hoe de stofzuiger geld en de spoken rond zwiert of hoe het hart van het spook klopt, zie je allemaal als het ware uit je 3DS getoverd worden. Ook tijdens het gebruik van motion-controls om de omgeving van dichtbij te verkennen springen de meubels en spoken van je scherm. Maak je geen zorgen als je niet voor motion tracking bent, deze optie kun je ook gewoon uitzetten in de instellingen.

Voor een remake mogen er natuurlijk extra’s aan de game toegevoegd worden en dat doet ontwikkelaar Grezzo door de Game Boy Horror ten allen tijde actief te houden op het onderste scherm. Deze geeft de map van de mansion weer en ook info over hoeveel geld je hebt en hoeveel spoken je al opgezogen hebt. Ook de Boo Locator heeft een nieuwe plaats en licht nu rood op onderaan het bovenste scherm indien je dichtbij bent en geel indien Boo’s in een verlichte kamer zitten. De controls echter zijn een klein minpuntje, in de zin dat de camera soms niet goed meewerkt, waardoor je wel eens niet naar de juiste kant mikt terwijl je een spook probeert te vangen of probeert naar buiten te lokken. Gelukkig komt dit echter niet te vaak voor.

In tegenstelling tot Luigi’s Mansion 2 heb je in de eerste game geen missies te voltooien, je bent vrij te gaan en staan waar je wilt. Deuren blijven gesloten tot je deze kan openen en meestal moet je een spook die uit een schilderij komt verslaan om door te gaan naar een nieuw deel van het huis. Het verhaal, puzzels en spoken zijn onveranderd gebleven en het zijn deze gevechten die zo memorabel zijn. Van een spook die piano speelt met liedjes van voorgaande Mario games tot een humoristisch bossfight met 3 spoken en een krijsende baby. De gevechten zijn stuk voor stuk uniek en zorgen voor heel wat plezier. De maker Grezzo stond al bekend voor het maken van de erg mooie 3DS games Ocarina of Time en Majora’s Mask en ook voor Luigi’s Mansion zie je dat ze de nodige grafische verbeteringen ten opzichte van de GameCube versie hebben gedaan.

Eenmaal de game uitgespeeld unlock je nu ook de Hidden Mansion mode. Deze mode bevat sterkere spoken en bazen en ruilt de genezende hartjes om met giftige paddestoelen die de HP van spoken sneller doet dalen. Daarnaast kun je ook voor het eerst Platinum portret spoken vangen en zijn er ook achievements toegevoegd om je een zekere zin van vooruitgang te geven. Daarnaast zijn ook enkele van de Amiibo’s bruikbaar zoals Boo, Luigi, Mario en Toad. Deze geven je kleine extra’s om het spelen wat gemakkelijker te maken.

Naast de kleine verbeteringen brengt de game nu ook twee nieuwe modes mee, een Boss Rush Mode die je in The Gallery terugvindt en een co-op mode waarin je met twee personen de Boss Rush kan spelen via download play. Helaas is met twee personen de boss fights spelen kinderspel. Indien je allebei de game hebt, kun je ook de Mansion doorspelen met twee, dan wordt speler twee een flubber-achtig wezen dat uit The Ghostbusters lijkt te komen en dat is een pak leuker.

Conclusie

Al wilden velen dat deze game op Switch arriveerde, voor een 3DS remake heeft ontwikkelaar Grezzo perfect werk afgeleverd om een gouden klassieker nieuw leven in te blazen. Als je 3DS stof begint te vangen is het hoog nodig om de stofzuiger boven te halen, want Luigi’s Mansion blijft een perfecte combinatie van puzzels, humor en actie die zeker opnieuw gespeeld mag worden.

Positief

  • Grafisch en 3D top
  • Puzzels en Spokenjagen
  • Vele kleine toevoegingen
  • Om Mario roepen
Score
80/100

Negatief

  • Controls niet altijd perfect
  • Multiplayer kon beter
Grafisch
88%
Geluid
82%
Fun
80%
Gameplay
75%

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit artikel.

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.