Persona Dancing Endless Night Collection

Door YoniVL, 03-12-2018 15:49

Wie Persona zegt, die denkt niet meteen aan dansgames. De Japanse reeks heeft door de jaren heen wel een sterke naam neergezet bij RPG-liefhebbers, maar gooide het enkele jaren geleden al over de dansboeg met Persona 4: Dancing All Night, dat in 2015 verscheen voor de PS Vita. Nu is er met de Persona Dancing Endless Night Collection een volledig pakket gemaakt rond Persona 3, 4 en 5.

De drie games hebben vrijwel dezelfde gameplay, die typisch is aan de ritmegames zoals we die wel vaker zien. Je krijgt een deuntje te horen en je ziet op je scherm een van de personages dansen. Om ze de juiste moves te laten uitvoeren, moet jij op het gepaste moment de juiste knop indrukken. Hoe beter je timing, hoe hoger je score. Missers worden natuurlijk genadeloos afgestraft.

Zoals het hoort bij dit genre is de basis van de games uitermate eenvoudig, maar is het verschrikkelijk moeilijk om alles onder de knie te krijgen. Wie denkt onmiddellijk in hard mode aan de slag te kunnen gaan, die is er waarschijnlijk aan voor de moeite of heeft al heel veel ervaring met games als bijvoorbeeld Hatsune Miku. Zelfs op normal is het voor de normale sterveling niet altijd eenvoudig. Wij raden dan ook aan om tenminste enkel songs te oefenen op easy.

Op vlak van gameplay voegt deze Persona Dancing dus niet zo heel veel toe. Je hebt dan wel de scratches, waarbij je een van de sticks even moet bewegen, maar die zijn optioneel tijdens de songs en brengen dus niet zoveel bij, buiten wat extra punten. Soms kom je ook fever scratches tegen. Als je daar genoeg van hebt, dan komt er een partner opdagen en kan je lekker samen dansen.

Presteer je goed tijdens het dansen, dan speel je nieuwe liedjes vrij, maar ook extra accessoires en outfits voor je personages. Daarmee kan je bekende gezichten aanpassen in de Free Dance-mode.

In Persona 4: Dancing All Night, de eerste game die in de reeks werd gemaakt, krijg je een flinke brok verhaal voorgeschoteld. Je zal heel wat tekst moeten doorworstelen vooraleer je aan de slag kan met de muziek en de dansjes. We snappen dat de game gebaseerd is op een RPG en dat er best wat tekst aan te pas mag komen, maar in deze game gaat het toch een tikkeltje te ver. We hadden op een bepaald moment het gevoel dat we een boek aan het lezen waren.

In Persona 3: Dancing in Moonlight en Persona 5: Dancing in Starlight is dat gelukkig voor een groot stuk aangepast. Je zal nog steeds heel wat gesprekken voeren, maar ze zijn een stuk korter en je bepaalt ook zelf wanneer je interactie wil met personages, door middel van social events. Een goede beslissing van de ontwikkelaars, wat van deze twee titels meer een dansgame maakt dan Persona 4: Dancing All Night.

Toch weten we niet of we echt fan zijn van die meer uitgebreide verhalen in ritmegames. Er mag wat achtergrond worden gegeven, maar voor ons had dat evengoed kunnen zijn dat de helden uit de game zin hadden om een beetje te gaan dansen. Meer hoeft dat eigenlijk niet te zijn.

Tot slot willen we het ook nog even hebben over de prijs voor dit pakket. We snappen dat je hier eigenlijk drie games in een keer krijgt, met meer dan 75 liedjes in totaal, maar zo'n 90 euro of meer voor deze Persona Dancing Endless Night Collection vinden we toch iets teveel van het goede.

Persona Dancing Endless Night Collection is een ritmegame zoals we er al heel wat hebben gezien. De game probeert wat te vernieuwen door meer verhaal toe te voegen, maar haalt daardoor eigenlijk het ritme (hehe) uit het spel. Een beetje minder poespas en een lagere prijs hadden hier wel gemogen. Nu hebben we immers niet zoveel zin om nog echt met de games aan de slag te gaan.

• Meer dan 75 tracks
  • Veel te verzamelen
66/100