New Super Mario Bros. U Deluxe

Door Phazon, 10-01-2019 16:54

New Super Mario Bros. U Deluxe

[Geschreven door ClarisCakes]

Nintendo zou Nintendo niet zijn als ze voor hun nieuwe systeem geen klassieke Mario 2D platformer releasen. De Switch heeft eventjes moeten wachten, maar binnenkort is het zover. New Super Mario Bros. U Deluxe komt er aan, en is dankzij een nieuwe power-up al maanden voor de release een iconische variant op het 2D Mario gegeven.

New Super Mario Bros. U Deluxe is, zoals de naam het al een beetje verraadt, een port van de gelijknamige Wii U game. Ditmaal krijgen we van bij de start zowel de Mario als de Luigi versie van deze Nintendo klassieker. Voor onze uitgebreide mening over deze games kan je dus teruggrijpen naar oude reviews.

New Super Mario Bros. U Deluxe screenshot

Wat is er nu veranderd? Het spel krijgt een upgrade in visuals over heel de lijn. 720p wordt 1080p docked, de framerate is zowel docked als in handheld modus perfect en de graphics in het algemeen werden opgeschoond. De menu’s, laadschermen, achtergronden, … Alles is net dat klein beetje cleaner, wat zorgt dat deze reboot niet alleen mooier oogt, maar soms ook wat gemakkelijker wordt in zijn bediening. Verder is Nabbit, voormalig Luigi-exclusive, nu beschikbaar in het originele Super Mario Bros.

Dé belangrijkste verandering is uiteraard Toadette. Haar onthulling zorgde voor de geboorte van de legendarische Bowsette, het nieuwe favoriete personage van velen op het internet. Jammer genoeg verschijnt deze niét in het spel, maar Toadette is zeker het proberen waard. Zoals Nabbit is Toadette aangeduid als gemakkelijker personage. Concreet wil dit zeggen dat zij meer tijd krijgt in levels en een iets vlottere bediening heeft dan de andere personages. Ze is dus een goede tussenstap tussen de klassieke personages en Nabbit. Bovendien krijgt ze uiteraard als enige toegang tot de Super Kroon. Deze power-up lijkt op het eerste zicht een beetje op de vliegende eekhoorn die we al eerder kregen. Wat na lang genoeg spelen opvalt is dat Peachette, zoals Peach, zweveriger is in bediening. Omdat ze lichter is dan haar eekhoornvriendjes zweeft ze langer, is ze wendbaarder en springt ze net dat beetje hoger. Bovendien is haar besturing in waterlevels ook veel vlotter. En laten we wel wezen: het enige wat beter is dan een vlottere waterlevel is géén waterlevel, toch?

Je zou kunnen denken dat Peachette in alle kleuren van de regenboog verandert als ze bovenop de Super Kroon een vuurbloem opeet. Jammer, maar helaas. Eén ding waar je aan zal moeten wennen als Toadettespeler, is dat je continu van vorm zal veranderen. Van kleine champignon naar kannibalistische reus bij het eten van een power mushroom, naar schimmelPeach en gelijk weer naar heuse vuurzwam als je de vuurbloem vindt. Alles tesamen is Toadette gewoon een fijn personage om mee te spelen. Ja, je voelt je wel eventjes een sell-out als je die ‘easy’ ziet staan, maar de verschillen zijn vaak subtiel genoeg om ook als doorwinterde 2D platformexpert schaamteloos te genieten van deze fijne toevoeging aan het spel.

Eén klein nadeel aan de toevoeging van Toadette is dat de blauwe Toad nu is vervangen. In single player is dit geen probleem, gezien je de gele nog steeds hebt. In multiplayer wil dit echter zeggen dat als je met 4 speelt, 1 persoon altijd met Toadette of Nabbit moet spelen. Super als je wat zwakkere spelers in je team hebt, maar jammer als je allemaal op gelijke voet wilt beginnen. In New Super Luigi U gaat het een stapje verder en moet je ze al allebei gaan gebruiken in een 4-man party. Dit is al helemaal jammer, omdat deze game toch de uitdagende kleine broer van het origineel zou moeten zijn.

Al bij al is dit een geslaagde en fijne port. Voor zij die de originele games niet hebben gespeeld op Wii U is het een heuse aanrader. Voor degenen die dit spel al vanbinnen en vanbuiten kennen zal het misschien niet vernieuwend genoeg zijn om zijn prijs waard te zijn.

• Verbeterde graphics
  • 2 games in 1
  • Balans in moeilijkheidsgraad