Assassin's Creed Odyssey: Legacy of the First Blade

Door YoniVL, 14-01-2019 13:26

Wie Assassin’s Creed Odyssey heeft gespeeld, die weet dat de game flink wat content bevat. Gewoon het hoofdverhaal spelen, met hier en daar wat zijmissies, zal je al snel meer dan 50 uur bezighouden en wie echt alles wil doen, mag al op het dubbele mikken. Dat houdt de ontwikkelaars echter niet tegen om nog wat extra verhalen te voorzien via enkel pakketjes DLC. Later gaan we naar Atlantis mogen reizen, maar eerst krijgen we het verhaal achter de hidden blad in Legacy of the First Blade.

Het eerste deel van die DLC kwam vorige maand al uit en nu is het de beurt aan het tweede stukje. Omdat we van het eerste deel geen review hebben gedaan, gaan we die twee delen nu even samenvoegen. Binnenkort krijg je dan ook nog het derde stukje voorgeschoteld.

In het eerste deel van Legacy of the First Blade reizen we naar Makedonia, geen nieuwe regio deze keer dus, en maken we kennis met Darius en zijn zoon. Wie Darius ziet en wat ervaring heeft met Assassin’s Creed zal onmiddellijk een aantal belangrijke aspecten opmerken bij de man. Om te beginnen ziet hij er uit als een echte assassin en bovendien beschikt hij over een hidden blade. Waar hij dat vandaan heeft en hoe belangrijk dat is, wordt ons niet echt verteld.

We raken verwikkeld met Darius wanneer we leren dat we een gemeenschappelijke vijand hebben. We worden immers opgejaagd door de Order of the Ancients, die we natuurlijk nog kennen uit Assassin’s Creed Origins en die hier voor het eerst zijn opwachting maakt.

Die orde heeft het op ons gemunt, omdat we een tainted one zijn. Dat zijn de rechtstreekse afstammelingen van de Isu, de goddelijke figuren die de mensheid hebben gecreëerd. Waarom dat een probleem is en waarom de Order of the Ancients ons dood wil, is niet meteen duidelijk. Althans, dat wordt in de game niet meteen uitgelegd. Wie voorgaande games heeft gespeeld, weet natuurlijk waarom de orde of later de tempeliers zoveel problemen hebben met die mensen.

In de hoofdgame moest je de Cult of Kosmos uitmoorden en in deze DLC zal je je mogen focussen op de leden van de Order of the Ancients. Tussendoor leer je wat meer over het verleden van Darius en zijn invloed. Het blijft allemaal echter redelijk summier en naar ons gevoel wordt er gewerkt naar een grote climax in het derde deel.

Dat gevoel wordt nog versterkt na het tweede deel van deze DLC. Weer krijgen we te maken met de Order of the Ancients, maar ditmaal met een andere tak in een andere regio. De grote vijand in dit stukje verhaal is The Tempest, die heerst over de zeeën. Verwacht je dus maar aan een flinke naval battle, gevolgd door nog een uitdagende boss fight. Ook in het eerste deel is de laatste boss fight trouwens best pittig.

Het verhaal van Darius gaat in dit stukje vrijwel niet meer vooruit en het is zelfs een verandering in het leven van Kassandra dat voor de grootste plottwist zorgt aan het einde van deze DLC.

Beide DLC’s beschikken tot nu toe over een vrij mager verhaaltje en we hopen dat dit in het derde deel wordt opgelost. Ook de lengte is een beetje tegenvallend. Het hoofdverhaal duurt telkens iets van een twee uurtjes, al kan je nog heel wat extra tijd besteden aan alle nieuwe zijmissies die vrij komen met de DLC. Wij hadden liever gezien dat het verhaal iets meer tijd kreeg en er minder ruimte was voor zijmissies.

Legacy of the First Blade is een leuke toevoeging voor mensen die maar geen genoeg krijgen van Assassin's Creed Odyssey, maar wij bleven toch een beetje op onze honger zitten. Het opduiken van de Order of the Ancients is tof, maar het verhaal in deze eerste twee deeltjes kabbelt voor ons toch iets te rustig. Gelukkig zijn de boss fights een beetje uitdagend, anders hadden we er wel heel weinig plezier aan beleefd. Vooral omdat het verhaal telkens maar twee uurtjes in beslag neemt.

• Order of the Ancients
  • Leuke boss battles
  • Veel zijmissies