Metro Exodus

Door YoniVL, 13-02-2019 16:00

Metro Exodus

[Geschreven door KennethDMT]
[Gespeeld op Xbox One]

Als je denkt dat het er in de wereld momenteel slecht aan toe gaat, wees dan blij dat je niet in het Metro-universum woont. Daar regende het in het jaar 2013 nucleaire kernkoppen, met alle gevolgen van dien. Twintig jaar later is de wereld een radioactieve woestenij, vol met monsters van zowel de gemuteerde als de menselijke variant. Of dat denken de bewoners van de Metro toch…

Metro 2033 deed menig mensen de wenkbrauwen fronsen toen het werd aangekondigd. Een boek verfilmen, dat gebeurt regelmatig. Een boek in een serie gieten, daar kijkt ook niemand meer van op. Maar een boek in een game omtoveren? Dat was iets nieuws. Metro 2033 was de virtuele versie van het boek van de Russische schrijver Dmitri Gloechovski. Het scheerde geen hoge toppen, maar was succesvol genoeg om een sequel te financieren. Na een tweede expeditie in en rond de metrotunnels van Moskou in Metro: Last Light, is het nu tijd om de rest van de wereld te verkennen in Metro Exodus.

Metro Exodus ruilt dus de radioactieve urban jungle van Moskou in voor een resem nieuwe omgevingen: zo kom je onder andere in een moeras terecht, ga je op verkenning in een brandende woestijn aan de kust van de Kaspische Zee en verdwaal je in de ondoordringbare taigabossen van continentaal Rusland. Na de beklemmende omgevingen van de eerste twee games, voelt de wereld in Metro Exodus dus heel fris aan. De levels zijn open en bezaaid met heel wat points of interest. Sommige hiervan zijn interessante optionele sidequests die het einde van de levels (en de volledige game) kunnen beïnvloeden, maar bij nader onderzoek blijken de meeste gewoon vijandelijke spawn points te zijn waar je wat nieuwe resources kunt verzamelen.

Nieuwe omgevingen niettegenstaande, voelt Metro: Exodus wel nog steeds aan als een Metro-game. Hoofdpersonage Artyom beweegt nog steeds als een onhandige tank doorheen de levels. Je hebt een heleboel snufjes tot je beschikking, van night vision goggles tot een aansteker om spinnenwebben mee te verbranden. In radioactieve of giftige gebieden heb je nog een gasmasker nodig en moet je te allen tijde rekening houden met het aantal filters dat je nog in je zakken hebt zitten. Kogels en andere resources zijn nog steeds zeldzaam, wat een extra graad van spanning aan de game geeft.

Kogels zijn ook niet altijd de beste optie: je kunt de meeste situaties nog altijd op verschillende manieren aanpakken. Besluit je een missie in volle geweld aan te pakken, gewapend met een shotgun en volledig gepimpte kalash? Het kan. De gameplay tijdens vuurgevechten voelt echter stroef en onhandig aan. Kogels vliegen niet altijd in de specifieke richting van je mikkruis en je vijanden kunnen meestal heel wat schade incasseren voor ze tegen de vlakte gaan. Fans van een snelle shooter zijn hier dus aan het verkeerde adres.

Metro Exodus is op z’n best wanneer je het al sluipend speelt. De game maakt er ook een punt van om je hier meermaals aan te herinneren. De niet-dodelijke aanpakt levert je vaak meer van de onzichtbare karmapunten op, die het einde van het spel beïnvloeden. De game onthoudt wat je allemaal doet tijdens een level en hoe je dat aanpakt en neemt al die beslissingen mee naar het einde. Exodus is duidelijk bedoeld om meerdere keren gespeeld te worden, zodat je kunt zien wat al de opties zijn en welke geheimen je gemist hebt.

De vraag is natuurlijk of dat allemaal wel de moeite waard is. Voor het verhaal hoef je het in ieder geval niet te doen: dat is niet echt om over naar huis te schrijven. De personages zijn stuk voor stuk irritant en ongeloofwaardig. Anna, de vrouw van hoofdpersonage Artyom, bestaat enkel om je regelmatig te zeggen hoe geweldig je wel niet bent, om daarna weer ergens in een put te sukkelen en gered te moeten worden. De andere personages zijn niet veel beter. De schrijvers bij 4A zijn duidelijk fan van hun eigen werk, want bij de minste aanleiding steken alle personages van wal met een monoloog van vijf minuten lang. Het feit dat Artyom nooit reageert, lijkt hen niet te deren.

Het zou allemaal nog draaglijk zijn, moesten de personages overtuigend vertolkt worden. Het stemmenwerk is echter allemaal vrij plat, ongeloofwaardig en daarbovenop nog eens slecht gemixt. De audiomix in Metro Exodus is over het algemeen overigens weinig indrukwekkend: personages praten gewoon door elkaar en sommige effectgeluiden weigeren af en toe gewoon om af te spelen.

Waar het geluid het laat afweten, zijn de graphics dan weer wel helemaal in orde. De personages zijn mooi vormgegeven, met realistische animaties die rekening houden met de acties die je als speler onderneemt. Een personage die weer eens aan een lange monoloog bezig is, trekt overtuigend van een sigaret die je haar kunt aanreiken, zonder de animatiefoutjes die je hierbij wel eens zou kunnen verwachten.

De grootste ster van Metro Exodus zijn echter de omgevingen. Deze zijn allemaal liefdevol geboetseerd en een plezier om te verkennen. De olievelden rond de Kaspische Zee bubbelen vrolijk verder, klaar om te ontploffen van zodra één verdwaalde kogel de boel in lichterlaaie steekt.  Een gigantische gemuteerde meerval zwemt door nauwe waterwegen, op zoek naar alles wat eetbaar is. De zon schijnt recht in de voorruit van je gestolen wagen, waardoor de zichtbaarheid eventjes naar nul wordt gereduceerd. 4A Games heeft veel aandacht gestoken in de look en feel van post-apocalyptisch Rusland: het eerste level in Moskou voelt, in contrast met wat later komt, zelfs erg teleurstellend aan.

De pracht en praal van de levels heeft echter ook een kost: lange laadtijden. Wanneer je Metro Exodus opstart, kan het algauw drie tot vier minuten duren vooraleer je verder kunt spelen vanaf je laatste savepoint. Daarna zijn de laadtijden gelukkig minder lang, tenzij je van level verandert of de game crasht. Dat gebeurt regelmatig: soms zelfs een paar keer per uur. Iedere keer moet je dan weer wachten tot de game opnieuw is opgestart en geladen om voort te spelen, om in sommige gevallen dan vrij snel weer een nieuwe crash tegen te komen. Eenmaal schakelde de game zelfs de console uit.

Metro Exodus is een beetje een weerspiegeling van de post-apocalyptische wereld die het zo mooi tot leven brengt. Het heeft mooie kanten, zoals spannende stealth-gameplay en interessante keuzes. De mutaties die er echter bij komen, zetten toch wel een domper op de pret: denk maar aan de zeer gebrekkige audiomix, oninteressant verhaal en ronduit irriterende personages. De grootste tegenvaller is toch wel de instabiele performance, met regelmatige crashes en lange laadtijden. Het is een finale in mineur voor een reeks met zoveel potentieel, en een game waar duidelijk nog wat werk aan was.

• Veel keuzevrijheid
  • Mooi vormgegeven wereld
  • Spannende stealth-gameplay