Far Cry New Dawn

Door YoniVL, 14-02-2019 16:27

Far Cry New Dawn

Far Cry 5 eindigde met een knal, letterlijk, en dus leek het verhaal in die wereld helemaal afgerond. Zowat alles en iedereen was immers dood en verwoest en een vervolg leek er niet in te zitten. Daar dachten ze bij Ubisoft anders over en Far Cry New Dawn werd zo een rechtstreekse spin-off van Far Cry 5.

Het is niet de eerste keer dat binnen Far Cry een zijsprongetje wordt gemaakt. Denk daarbij maar aan Far Cry Primal en Far Cry 3: Blood Dragon. Het is wel de eerste keer dat we eigenlijk een rechtstreekse sequel krijgen op het verhaal uit de hoofdgame.

Far Cry New Dawn screenshot

In Far Cry New Dawn bevinden we ons 17 jaar na de gebeurtenissen in Far Cry 5. De wereld is compleet platgebombardeerd met nucleaire raketten en een groep overlevenden heeft daarom jaren onder de grond moeten leven. Door het ontbreken van de mens op aarde is er een soort "super bloom" ontstaan. Wanneer kleine gemeenschappen zich terug in het zonlicht begeven, ontdekken ze een kleurrijke wereld waar de natuur alles terug heeft overgenomen.

Dat is ook het geval in Hope County, waar de eerste game zich afspeelde. Daar hebben mensen ook tijdelijk in vrede en rust kunnen leven, tot The Twins, Mickey en Lou, en hun Highwaymen komen opdagen en de rust verstoren. Als lid van een groepering die de Verenigde Staten terug aan het opbouwen is, kom jij ook in Hope County terecht en is het aan jou om te helpen de slechte tweeling te verjagen.

Far Cry New Dawn screenshot

Het is een beetje een clichéverhaal en later wordt er natuurlijk ook nog een sausje magie bovenop gegooid, waardoor het allemaal heel vertrouwd en Far Cry-achtig aanvoelt. Dat zal voor sommigen een goed punt zijn, terwijl anderen misschien een beetje verveling zullen voelen bij het verhaal. Vooral omdat er ook een aantal bekende elementen uit de vorige game opduiken. Neem daar nog bij dat het verhaal een stuk korter is dan in Far Cry 5 en je weet dat je alles samen toch een beetje minder betrokken zal zijn bij alles wat er gebeurt.

Dat wil niet zeggen dat er niets nieuws in de game is gestoken. Het meest opvallende is de toevoeging van een craftsysteem. Vijanden komen voortaan immers in bepaalde niveaus en dus moet ook je wapen het juiste niveau hebben. Met een wapen met level 1 op een vijand van level 3 schieten heeft immers weinig nut. Het zorgt er voor dat je niet vanaf minuut 1 steeds met hetzelfde wapen blijft rondlopen en dat je op dat vlak ook wat vooruitgang voelt. Bovendien is er in de wereld heel wat materiaal te vinden, dus ook op dat vlak kom je vrijwel nooit in de problemen.

Far Cry New Dawn screenshot

Je kan ook Prosperity, het dorpje waar alles rond draait, upgraden. Daarvoor heb je voornamelijk ethanol nodig en dat kom je niet overal tegen. Je kan supply drops stelen van de slechteriken en hier en daar kom je nog wel wat ethanol tegen, maar de grootste bron zijn de outposts. Die kan je net als in de vorige games gewoon weer veroveren, maar ditmaal gaat het nog een stapje verder. Je kan immers ook beslissen om een outpost te ‘scavengen’, waarna ze opnieuw worden overgenomen door de Highwaymen. Daarna kan je besluiten om de outpost opnieuw over te nemen. De tegenstand is dan wel een stuk moeilijker, maar de beloningen zijn des te groter. Alles samen kan je zo elke outpost drie keer overvallen.

Met dat ethanol houden ze je op bepaalde momenten ook wel wat tegen in de game. Soms ben je immers verplicht om Prosperity te upgraden vooraleer je verder kan in het verhaal, wat natuurlijk wil zeggen dat je outposts moet gaan aanvallen.

Far Cry New Dawn screenshot

Je kan er ook voor kiezen om expeditions te doen, een nieuw onderdeel in Far Cry. Dat zijn afgesloten maps op nieuwe locaties die werken als een soort outpost op verplaatsing. Bij elke expedition moet je een specifiek pakje gaan stelen en dat dan extracten via een helikopter. Lukt dat, dan krijg je weer een pak ethanol en wat ander materiaal. De expeditions zijn vooral bedoeld om met twee spelers te spelen. Net als de vorige game kan je ook heel het verhaal weer in co-op spelen.

Doordat je in co-op kan spelen, keren ook de Guns en Fangs for Hire terug. Je kan dus steeds weer een computergestuurde partner mee op pad nemen om je het leven wat gemakkelijker te maken. Ditmaal zit er geen beer bij, maar wel een flink uit de kluiten gewassen varken.

Op grafisch vlak kiest Far Cry New Dawn niet voor de typische post-apocalyps. De wereld ziet er niet grauw en grijs uit. In plaats daarvan krijgen we veel kleur en een omgeving waarin de natuur de bovenhand neemt.

Far Cry: New Dawn is een leuk vervolg op Far Cry 5, maar ook niet meer dan dat. De game ziet er mooi uit en de toevoeging van crafting is op een leuke manier gedaan, maar het verhaal is redelijk cliché en we krijgen het gevoel alsof het allemaal al eens gedaan is binnen de reeks.

• Aangename crafting
  • Mooie wereld
75/100