JUMP Force

Door YoniVL, 19-02-2019 11:40

JUMP Force

[Geschreven door Jeugd]

Een 3D fighting game gevuld met personages uit enkele van de meest populaire Shonen Jump anime reeksen. Dat klinkt als de natte droom van menig gamer en anime fan. Dat is ook exact wat uitgever Bandai Namco probeerde te maken met hulp van developer Spike Chunsoft naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van het magazine Weekly Shonen Jump. Mensen die hun nostalgiebril even afzetten krijgen echter een onstabiele fighter die, ondanks z’n onmiskenbare charme, niet aflevert wat fans hadden verwacht.

Het plot van de game is simpel. De echte wereld komt in contact met de verschillende Shonen Jump universums nadat de ‘Venoms’ binnendringen. De ‘Venoms’ zijn villains die werden gebrainwashed door antagonisten Kane en Galena. Om de wereld te beschermen van dit soort vijanden en andere zaken werd de Jump Force opgericht, een organisatie vol met helden uit verschillende Shonen Jump universums.

JUMP Force screenshot

Na een ongeval word je teruggebracht als een hero en voeg je jezelf bij de Jump Force om de ‘Venoms’ tegen te houden. Je krijgt een character creator ter beschikking om je eigen personage te ontwerpen, maar de opties zijn nogal beperkt. Elk personage dat je ontwerpt ziet er bijna hetzelfde uit, voornamelijk omdat er qua gezicht weinig opties beschikbaar zijn. Veel verder dan een cliché Shonen personage zal je met deze character creator niet komen, wat sommige zullen zien als een pluspunt, maar de creatievelingen blijven dus op hun honger zitten. Op vlak van kleding en outfits die je doorheen de game kan kopen zijn er wél enorm veel keuzemogelijkheden.

Laat ons alvast zeggen dat het verhaal niet de reden is dat je deze game speelt en dat wordt nog eens pijnlijk duidelijk tijdens de cutscenes. De cutscenes van Jump Force zijn extreem lang, saai en je kan ze niet overslaan. Aan de animatie van de personages tijdens de cutscenes is ook niet veel aandacht gegeven, want vaak zien we gewoon de character models naast elkaar staan terwijl hun lippen op en neer bewegen. Een gemiste kans om personages, die normaal nooit met elkaar in contact komen, enkele leuke dialogen en scenes te geven.

Je navigeert jezelf door de wereld en vertrekt op missies via een centrale hub, in dit geval het hoofdkwartier van de Jump Force. Het grootste probleem hier is dat er nooit duidelijk wordt aangegeven waar je nu eigenlijk naartoe moet gaan. Vaak loop je tussen missies door een beetje verloren en moet je hard zoeken naar dat ene personage dat het verhaal kan doen vooruitgaan (als je al niet toevallig op een zoveelste cutscene botst natuurlijk). Ook de laadtijden tussen gevechten en de central hub zijn extreem lang. Vaak zit je een minuut te wachten tot de game is geladen voor een gevecht dat er na een minuut ook alweer opzit.

JUMP Force screenshot

Ondanks alles moeten we wel zeggen dat Jump Force Leuk is en lekker wegspeelt, zeker tijdens de eerste uren die je met de game doorbrengt. De gevechten zijn erg flashy en het geeft veel voldoening wanneer je een combo van rush- en heavy attacks aan elkaar kan rijgen. Dankzij het assist systeem en de 3v3 gevechten is het ook erg leuk om aan de zijde van je favoriete anime personages te strijden. Je kan hun hulp inroepen terwijl je een krachtige aanval voorbereidt of kan gewoon volledig van personage wisselen als je daar zin in hebt.

Elke aanval heeft ook een effectieve counter (of toch grotendeels), wat ervoor zorgt dat Jump Force geen breinloze button masher wordt. Ondanks die degelijke basis zijn er toch enkele problemen die al snel duidelijk worden na het spelen van een aantal gevechten. Zo spelen alle personages eigenlijk grotendeels op dezelfde manier en is er op vlak van aanpak en vechtstijl niet veel verschil. Dat zorgt ervoor dat je jezelf eigenlijk maar één combo moet aanleren om effectief te zijn met élk personage. Jammer genoeg wil dat ook zeggen dat alle gevechten na een tijdje erg repetitief worden.

Elk personage krijgt ook 4 speciale moves die hij kan gebruiken in een gevecht. Zo kan je zelfgemaakt personage moves ontlenen van andere characters en het wordt al snel duidelijk dat sommige moves een stuk sterker zijn dan anderen. Zo zijn Luffy’s Gattling Gun en Naruto’s Rasengan twee van de beste moves in de game. Veel van de special moves zijn ook vrij te koop in de shops, waardoor je (iets te) gemakkelijk een dominant roster aan special moves uitbouwt voor je zelfgemaakt personage. Uiteindelijk heb je geen reden om andere moves uit te testen.

Dat probleem zet zich echter niet door naar online multiplayer. Online PvP matches zijn doorgaans leuk en op geen enkel moment hebben we last gehad van lag of een zwakke connectie. Hoewel veel van de problemen die Jump Force heeft op vlak van mechanics ook online zwaar doorwegen, zijn gevechten tegen menselijke tegenstanders een stuk interessanter dan die tegen de (nogal primitieve) AI. Eens mensen doorhebben hoe ze die mechanics online kunnen misbruiken zal het landschap daar ook veranderen, maar op dit moment is de multiplayer een heel fijne ervaring.

Visueel is Jump Force een spektakel. De gevechten zit vol met flitsende actie en de achtergronden zien er vaak fantastisch uit. Net omdat er vaak zo veel dingen aan het gebeuren zijn op het scherm heeft Jump Force bij momenten wel last van framerate issues. Daarnaast is er duidelijk ook werk gekropen in de verschillende personages, hoewel we moeten zeggen dat sommige personages beter werken dan andere als het op 3D aankomt. Zo ziet een Goku er veel natuurlijker uit in contrast met de achtergronden dan een Luffy.

Jump Force slaagt erin om een visueel stimulerende game af te leveren met een fijne multiplayer, een tof roster aan personages en op z’n minst enkele uren aan plezier. Het verhaal is echter niet interessant genoeg, de gevechten missen diepgang en worden snel repetitief, de centrale hub is verwarrend om te navigeren en de laadtijden zijn een serieuze domper.

• Visueel sterk
  • Fijne multiplayer
65/100