Trials Rising

Door M2X, 25-02-2019 13:25

Trials Rising

Ubisoft heeft de voorbije jaren met Trials een sterke fanbase uitgebouwd. De games werken al jaren met eenzelfde formule, die game na game succesvol blijft. Lukt dat trucje opnieuw met Trials Rising of begint er toch stilaan sleet op de formule te komen?

Zoals gezegd houdt Trials het al jaren vrij eenvoudig en dat is ook in Trials Rising niet anders. De basis is vrij gelijkaardig aan voorgaande games: je wordt op een moto gezet en de bedoeling is om zo snel mogelijk het einde van de relatief korte tracks te halen. Dat klinkt eenvoudig, maar is het in Trials Rising natuurlijk niet. Onderweg kom je heel wat obstakels bezig en fouten worden genadeloos afgestraft. De game blijft zo een bron van frustratie voor heel wat gamers, maar wel frustratie die we er graag bijnemen.

Trials Rising screenshot

Je krijgt immers heel wat voldoening wanneer het je lukt om een moeilijke track tot een goed einde te brengen, zelfs al moet je dan eerst honderd keer opnieuw beginnen. Slaag je er in om eindelijk die ene moeilijke sprong te maken, dan zal je nog een extra sprongetje van geluk maken. Dat je uiteindelijk dan meer dan een kwartier hebt gedaan over die ene track, dat neem je er wel bij.

Trials Rising is dus opnieuw een bijzonder verslavende game, die er in slaagt om spelers steeds weer voort te duwen naar die volgende poging en die volgende track.

De leercurve is gelukkig vrij aangenaam. In de eerste uren krijg je heel wat eenvoudige tracks te verwerken, die er voor moeten zorgen dat je de besturing onder de knie krijgt. Pas daarna moet je echt halsbrekende toeren uithalen om de finish te halen. Bovendien is de tutorial in een leuk concept gegoten, zodat het wat meer als een aaneenschakeling van minigames voelt. Je krijgt nieuwe lessen ook pas wanneer het nodig is, zodat je het zeker niet vergeten bent wanneer het van pas kan komen.

Trials Rising screenshot

Voor de betere spelers zijn er gelukkig de contracts. Sponsors zullen speciale vereisten hebben op tracks, waarmee je geld en andere extraatjes kan verdienen. Ze zorgen voor iets meer uitdaging en wie de game al onder de knie heeft kan zo toch iets meer uitdaging zoeken. Ze zijn ook de grootste reden om een track waar je eerder al de beste medaille op haalde toch nog eens te spelen. Dat zal af en toe ook nodig zijn, want in latere fases van de game zal je hier en daar wat moeten grinden om het volgende aantal tracks vrij te spelen. Wij vinden het jammer dat het niet gebeurt wanneer je de laatste track hebt uitgespeeld, maar we vermoeden dat Ubisoft er zo voor wil zorgen dat iedereen alle content kan vrijspelen, zelfs al zit je vast op een bepaalde track.

Trials Rising wil ook sterk inzetten op multiplayer, zowel lokaal als online. Lokaal kan je met vier spelers tegelijk de strijd aangaan op verschillende tracks, om voor eens en voor altijd te bewijzen wie nu het beste is in Trials. Online krijg je zelfs zeven tegenstanders en die zijn vaak nog een stuk sterker dan de mensen die naast je op de zetel zitten. Bovendien krijg je op elke track ook ghosts te zien, die je misschien wel leren hoe je nog net dat tikkeltje sneller over een track kan racen.

Speel je liever samen, dan kan dat ook. Trials Rising bevat immers een tandem, waar je samen met een vriend op kan kruipen. Die tandem heeft voor- en nadelen. Zo kan je samen sneller racen en ben je ook iets mobieler, maar dan moet je natuurlijk wel samenwerken. Werkt je compagnon tegen, dan worden tracks alleen maar moeilijker. De ideale test dus voor een vriendschap of een relatie.

Trials Rising laat je ook toe om heel wat zaken naar eigen wens aan te passen. Natuurlijk is er weer een track editor, die het mogelijk maakt om zelf tracks aan te maken en die van andere spelers uit te testen. Trials Rising wordt zo dus een game die je vrijwel eindeloos kan bezighouden, ook nadat je de campaign mode hebt uitgespeeld.

Ook je eigen personage kan je aanpassen, met een boel gear die je kan vinden in kisten die je in de campaign mode aan de lopende band verdient. Jammer genoeg zit er ook regelmatig iets in die kisten dat je al hebt. Je kan dat dan wel verkopen, maar wij hadden het toch liever anders gezien.

Grafisch ziet Trials Rising er best leuk uit, met heel wat verschillende tracks. Af en toe verandert ook het perspectief een beetje, wat toch voor een leuke afwisseling zorgt tussendoor. Echt spectaculair is het allemaal niet, maar daarvoor speel je een game als Trials Rising natuurlijk niet.