Anthem

Door YoniVL, 04-03-2019 13:21

Anthem

[Geschreven door Brent]

Anthem, de laatste nieuwe van Bioware, beloofde een gigantische open wereld waarin je met je Javelin-exosuit kon rondvliegen, vijanden kon verslaan met een oneindig arsenaal aan wapens en speciale aanvallen en loot kon verzamelen alsof je leven ervan afhing. In plaats daarvan kregen we een laadschermsimulator gevuld met bugs, glitches en simpelweg slechte keuzes. Soms breekt er een lichtstraal door de duisternis en laat Anthem zijn ware potentieel zien, al komen deze veel te weinig voor om van deze game een aangename ervaring te maken.

In Anthem kruip je in de huid van een freelancer, een huursoldaat speciaal opgeleid om een Javelin te besturen. Die Javelins zijn een soort van exosuit die ongelooflijke kracht, snelheid en firepower kunnen genereren. Eén van die dingen bestuur jij ook, in een missie om de Heart of Rage stil te leggen, dat na een heleboel catastrofale gebeurtenissen de wereld om zeep dreigt te helpen. Alleen gaat niet alles zoals je gepland hebt.

Anthem screenshot

Je halve squad wordt redelijk brutaal vermoord, en je komt zelfs niet dichtbij het halen van je doel. Fast forward twee jaar later en jij en je mede-freelancers worden veracht en verafschuwd, met de Heart of Rage dat nog altijd ergens in stilte zijn gangetje gaat. Ergens daartussen wordt ook de Dominion voorgesteld, die de Heart of Rage en de Anthem of Creation wil benutten voor zichzelf. De Anthem of Creation is dan weer een abstract iets, en omvat alle geheimen van het bestaan en ontstaan van de wereld. Kan je niet meer volgen? Geen zorgen, wij ook niet.

Het gehele verhaal dat Anthem probeert te vertellen is onsamenhangend, en lijkt meer op een samenraapsel van enkele half-interessante ideeën die bij elkaar zijn gepropt dan op een coherente verhaallijn. Sommige personages hebben interessante missies die wat meer backstory geven over hen of de lore van de game, maar de meeste personages lijken zowel zaagsel in het hoofd als in de mond te hebben en zijn simpelweg irritant.

Anthem screenshot

Ook de missies kunnen op zijn minst gezegd heel wat beter. Het is vaker dan niet gewoon vijanden uitroeien, op een bepaald punt staan om data te verzenden of enkele artefacten naar een bepaald punt brengen. En dat zijn de leuke missies. Ergens halverwege de game, na twee à drie uur, verwacht het spel dat je diezelfde tijd doorbrengt in freeplay om dingen te verzamelen en bepaalde hoeveelheden vijanden om te leggen. Dat zijn 2 à 3 uur waarin je zogezegd het verhaal aan het spelen bent. Dat getuigt niet alleen van een gebrek aan inspiratie, maar ook luiheid van de ontwikkelaar. Op het einde ben je wel blij dat je van die missie vanaf bent, om na nog eens twee uur te ontdekken dat je er nog zo eentje mag doen.

Voor de Javelins heeft Bioware toch nog wat moeite gedaan. De Ranger, Interceptor, Storm en Colossus voelen allemaal anders aan van speelstijl, maar zijn toch mooi gebalanceerd. Ook het rondvliegen door de wereld voelt ontzettend goed aan. De variëteit aan wapens is er zeker, maar die vinden we spijtig genoeg alleen maar terug in de naam. De LMG schiet zoals elke LMG in de game, en naargelang we meer Masterwork-wapens vonden hadden we daar graag wat meer variatie in gezien.

Anthem screenshot

Maar ook hier gaat Bioware volledig de mist in. Bij het oprapen van een nieuw wapen kan je dat niet zomaar gebruiken. Eerst maak je de missie af. Laadscherm. Je krijgt een overzicht van je prestaties tijdens de missie. Laadscherm. Nu kan je kiezen welke Javelin en welke wapens je wil gebruiken. Laadscherm. Kies een nieuwe missie en, je raadt het al, laadscherm. Vind je dat nieuwe wapen toch niet zo goed? Begin de hele rompslomp dan maar opnieuw. Wie dit ontwierp, heeft duidelijk niet opgelet tijdens de lessen game design.

Na door het verhaal te ploeteren kan je beginnen aan de end game-content, waar de game normaal gezien zou moeten schijnen. Maar dat doet het ook hier niet. De drie strongholds, denk aan de strikes uit Destiny, worden na enkele speelbeurten repetitief en ook het opnieuw spelen van missies met als enige verschil een hogere moeilijkheidsgraad zet niet aan tot dat potje extra. De enige motivatie die je hebt om te blijven spelen zijn de masterwork items, en dat wordt al heel snel zeer vermoeiend.

Over de optimalisatie kunnen we niet echt naar huis schrijven. Op een gaming pc kan Anthem 60 fps gemakkelijk halen op de hoogste settings, en ook de Xbox One X en de PlayStation 4 Pro geven de game mooi weer. Een gewone PlayStation heeft heel wat meer moeite. Framedrops zijn frequent en textures die na een paar minuten toch besluiten te verschijnen zijn geen rariteiten. Als je een gaming pc hebt zal de game er dus prachtig uitzien, waarvoor we Bioware toch wat punten moeten geven, anders zal je het dus moeten doen met net iets minder grafisch schoon en iets meer horten en stoten.

De audio van de game is ook niet echt perfect te noemen. De wapens en Javelins klinken ontzettend krachtig en vol, maar ook hier zijn glitches alomtegenwoordig. Tijdens onze eerste sessie moesten we de hoofdtelefoon afzetten omdat het gekraak simpelweg hoofdpijn bezorgde, maar dit werd na enkele dagen gepatched door Bioware waardoor het nu minder voorvalt. Ook het stemmenwerk is zwak. Ofwel klinken de personages te enthousiast voor de emoties die hun gezicht uitstraalt, ofwel praten we tegen iemand die de dood in de ogen heeft gestaard en de zin van het leven volledig is kwijtgeraakt.

Anthem beloofde enorm veel en faalt op bijna elk vlak om die belofte waar te maken, laat staan proberen in te vullen. Het verhaal is ronduit slecht en vergetelijk terwijl je het nog aan het spelen bent, er is geen enkele drive om de end game te spelen en de overvloed aan bugs, glitches en slechte designkeuzes duwen de game volledig over de rand en in een put van verdoemenis. Vallen zal wel even duren, met waarschijnlijk een stuk of vijf verschillende laadschermen die je door moet. Hopelijk kunnen Bioware en EA met de nodige updates Anthem nog redden, maar momenteel is het redelijk hopeloos.

• Javelins
48/100

• laadschermen