Yoshi's Crafted World

Door SpaGheTTi, 28-03-2019 14:00

Yoshi is terug van weggeweest op de Nintendo Switch en, in tegenstelling tot een aantal reeds heruitgebrachte games, gaat het hier niet om een "deluxe" port van de Wii U-titel, maar een gloednieuw avontuur. De trend van het handgemaakte wordt wel verdergezet, zo ziet Yoshi er nu uit als een pluche knuffeltje dat een (vooral met karton) geknutselde wereld verkent. Vandaar Yoshi's Crafted World.

Yoshi's Crafted World screenshot

Net zoals het vaak het geval is bij medemascotte Mario, zal ook Yoshi's nieuwste game niet met verrassende plotwendingen op de proppen komen. Het verhaal blijft, wellicht om het spel toegankelijk te houden voor iedereen, redelijk simpel: de Yoshi's genieten van rust en vrede, wanneer deze worden verstoord door gekende schurken Baby Bowser en Kamek de Magikoopa. Zij proberen aan de haal te gaan met Dream Gems, waardoor deze worden verspreid over vijf verschillende gebieden, die je met je favoriete Yoshi zal moeten doorkruisen om de Gems terug te winnen. Ieder gebied zal uit een tiental levels bestaan, die je moet uitspelen voordat je uiteindelijk een boss fight voorgeschoteld krijgt, met een Dream Gem op het spel.

Yoshi's Crafted World screenshot  Yoshi's Crafted World screenshot

Je mag dus kiezen met welke kleur Yoshi je aan de slag gaat. Wij kozen voor een donkerblauwe. Omdat we dat een mooie kleur vonden, maar stiekem ook omdat dit in Yoshi's Island (Yoshis eerste eigen avontuur) de kleur was van de Yoshi die in iedere wereld het laatste level speelde. We zouden er haast nostalgisch van worden, maar dat zal Nintendo's bedoeling wel ergens zijn geweest. Doordat de hele game geknutseld lijkt te zijn met karton, glazen flessen, brikken en dergelijke, zullen de scenario's immers enigszins herkenbaar zijn voor de ouderen onder ons. Een kind zal zich dan weer even snel thuis voelen in Yoshi's Crafted World.

Kortom: qua verhaal en omgevingen is het spel alvast uiterst toegankelijk voor iedereen, hoewel liefhebbers van een diepgaand verhaal hun heil niet zullen vinden bij deze game. De moeilijkheidsgraad en gameplay sluiten zich een beetje aan bij dit principe: Yoshi kan zich bukken, springen (en tijdens de sprong, zoals steeds, even zweven), een harde stomp uitvoeren, zijn tong uitsteken om vijanden tot een ei om te vormen (of vijanden/voorwerpen in de mond te houden) en deze eieren werpen. Meer dan deze handelingen zal Yoshi meestal niet uitvoeren, al haalt de game wel veel uit deze eenvoud. Crafted World is met name niet zomaar een 2D platform-game, maar laat de speler wel al eens naar voor- of achtergrond bewegen om zo verder te verkennen of geraken, waardoor we van 2,5D kunnen spreken. Voorts zijn voor- en achtergrond vaak rijkelijk gevuld met vijanden, geheimen en knutselwerkjes, waarnaar je eieren kan werpen (ook als je er zelf niet bij kan). Deze zijn de leidraad voor allerhande puzzeltjes die je ofwel moet oplossen om verder te geraken, ofwel om zaken te verzamelen.

Er kunnen in ieder level immers bloemen worden verzameld. Die zijn nodig om verder te geraken in de game. Er zijn telkens enkele verstopt, maar je kan er ook extra krijgen voor het beëindigen van een level met meer dan 100 gewone muntjes, 20 hartjes (dewelke Yoshi's gezondheidstoestand weergeven) en/of 20 rode muntjes. Bovendien kan je nagenoeg elk level opnieuw spelen, maar dan van de andere kant bekeken, en dus van achter naar voor. Dan is het de bedoeling dat je Poochy, het hondje dat Yoshi wel eens vaker vergezelt, helpt zoeken naar diens puppy's om meer bloemen te bekomen. Het verzamelen van al deze zaken kan bevredigend zijn en zal voor menig doorwinterde gamer dan ook de enige échte uitdaging in dit spel vormen; de levels uitspelen met genoeg bloemen om verder in het spel te kunnen is an sich niet erg moeilijk. In een afgrond vallen resulteert bijvoorbeeld niet in het opnieuw moeten spelen van een level vanaf het begin (of checkpoint), maar brengt Yoshi, weliswaar met een aantal hartjes minder, gewoon naar iets vóór deze afgrond terug. Zoals men Donkey Kong Country: Tropical Freeze toegankelijker heeft gemaakt door Funky Kong toe te voegen, zou er gerust mogen worden gedacht aan een alternatief om Yoshi-games iets meer uitdaging te geven.

Wat ideaal is voor het Switch-platform, is dat deze game ook met twee spelers (en een enkele joy-con per persoon) kan gespeeld worden, voor multiplayersessies wanneer je maar wil. De multiplayer modus is ongeveer dezelfde gebleven als in Yoshi's Woolly World (voor Wii U, de voorganger van Crafted World) en is derhalve echter niet voor iedereen weggelegd: de kans is bestaande dat je elkaar wel eens in de weg zal lopen of per ongeluk in de mond neemt. Voor ons is dit niet de optimale manier om de game te beleven, maar dat is zeker subjectief. Over Woolly World gesproken: zoals eerder aangehaald hebben de ontwikkelaars de "hand-made" trend bij deze nieuwste telg verdergezet en dat heeft een prachtig resultaat. Door middel van geknutselde omgevingen en passende, veelal schattige, melodieën, weet Yoshi's Crafted World een fantastische en vooral unieke atmosfeer neer te zetten. Het geheel zorgt hoedanook voor een extreem toegankelijke game voor iedereen, in een origineel jasje.

Wie geniet van puzzel-platformers die je "op het gemak" kan spelen (eventueel met een tweede persoon), zoek niet verder: Yoshi's Crafted World biedt dit in een uniek, visueel hoogstaand pakket. Voor een uitdagende (1st party) platformer bestaan er echter betere Switch alternatieven, zoals New Super Mario Bros U Deluxe of Donkey Kong Country: Tropical Freeze.

• Toegankelijk
  • Visueel prachtig & origineel
79/100