Assassin's Creed III Remastered

Door YoniVL, 02-04-2019 16:12

Assassin's Creed III Remastered

[Gespeeld door KennethDMT]
[Gespeeld op Xbox One]

Remasters zijn big business. Deze consolegeneratie lijkt er geen maand voorbij te gaan zonder dat een uitgever een oude game nieuw leven probeert in te blazen. Nu is het zwarte schaap van de Assassin’s Creed-familie aan de beurt: Assassin’s Creed III. Klein PlayStation Vita-zusje Assassin’s Creed Liberation is ook van de partij.

Assassin’s Creed III zorgde in 2012 voor heel wat hype. Na de magistrale Ezio-trilogie was dit het grote moment: de ontknoping van de apocalyptische verhaallijn die Ubisoft in 2007 begonnen was. Hoewel heel wat mensen de nieuwe koloniale setting konden smaken, had de game het toch moeilijk om aan de verwachtingen te voldoen. Toen Ubisoft besloot om het verhaal van Haytham en Connor opnieuw uit te brengen, maakte het dan ook de keuze om enkele van de grootste pijnpunten in de game onder handen te nemen.

De user interface was een van die pijnpunten. Hier maakt Ubisoft dankbaar gebruik van de moderne hardware om enkele broodnodige verandering door te voeren. Denk maar aan het weapon wheel, waarmee je kunt kiezen met welk moordtuig je die duivelse redcoats te lijf gaat. In de oorspronkelijke release bracht dit je naar een apart scherm, dat eerst moest inladen vooraleer je je wapens kon kiezen. In Assassin’s Creed III Remastered verschijnt het weapon wheel netjes boven de gameplay, zonder dat je iedere keer naar een laadscherm moet kijken.

Voor de rest blijven Assassin’s Creed 3 en Liberation dezelfde games die je al eerder hebt gespeeld. Ubisoft had gerust enkele onderdelen mogen schrappen: denk maar aan de eindeloos saaie tunnelsecties in Assassin’s Creed III. Maar zulke veranderingen zijn meestal buiten het bereik van een remaster gerekend. Ook de vele bugs die Assassin’s Creed 3 rijk was, lijken niet volledig opgelost te zijn. Erger nog: deze remaster introduceert een hoopje nieuwe problemen.

Wat wel veranderd is in deze remaster, zijn uiteraard de graphics. Deze kregen een likje nieuwe verf in de vorm van een nieuwe belichtingsengine en nieuwe karaktermodellen. De nieuwe lichteffecten zijn zeker mooi om naar te kijken, maar zorgen er wel voor dat ieder interieur er opeens overbelicht gaat uitzien. De games kregen ook een HDR-update, maar het effect is niet bijster indrukwekkend. De graphics van Liberation zijn ook niet van hetzelfde kaliber als die van haar grote broer, maar beide games maken wel het beste van de resolutieboost naar 4K, met een scherpe en heldere presentatie.

Met de karaktermodellen in Assassin’s Creed III is ook iets vreemds aan de hand. Na de update zien personages er vaak uit alsof ze gaan smelten wanneer ze te lang in de zon blijven zitten. De ogen zijn glazen knikkers waar geen greintje van leven in te bespeuren valt. Schaduwen vallen niet op de juiste manier op de lichamen, en lijken ook in de rest van de gamewereld niet helemaal juist te zijn. Het is nog maar de vraag of dit een bewuste keuze is of een bug, want na het gezichten-debacle uit de vorige Assassin’s Creed-remaster is het vreemd dat Ubisoft zich nogmaals op dezelfde manier laat vangen. Vreemd genoeg zien de modellen in Liberation er bij momenten zelfs beter uit, omdat hier minder aan gesleuteld werd.

Wil je de Assassin-avonturen in koloniaal Amerika herbeleven? Misschien is het dan beter om nog even te wachten tot Ubisoft de grafische problemen heeft verholpen. De verbeteringen aan de game zijn welgekomen, hoewel Ubisoft gerust ook bepaalde secties uit de games naar de geschiedenis had mogen verbannen, zoals de ondergrondse secties in Assassin’s Creed III.

• Twee games voor de prijs van een
  • Geüpdatete UI
65/100