One Piece: World Seeker

Door Fredje, 16-03-2019 14:16

One Piece: World Seeker

[gespeeld op PS4 Pro]

Als groot fan van One Piece hopen we al jaren op een echt goede One Piece-game. One Piece: World Seeker wist onze interesse te wekken met omgevingen die rechtstreeks uit de anime leken getrokken. Het blijkt maar weer eens dat schijn bedriegt, want de gameplay van World Seeker is zo ontiegelijk eentonig dat we de game zelfs de meest hardcore fans niet kunnen aanraden.

Voor mensen die niet bekend zijn met One Piece; het draait allemaal om de rubberen piratenkapitein Monkey D. Luffy en zijn Straw Hat Pirates. In World Seeker komt de flamboyante groep piraten terecht op Prison Island, waar een schat verstopt zou liggen. Het blijkt al snel dat de schat niet bestaat en er veel meer op het eiland aan de hand is. In het oog van de storm staat de baas van de gevangenis: Isaac.

One Piece: World Seeker screenshot

Prison Island is een interessante setting en prachtig tot leven gewekt. Dankzij het cartooneske uiterlijk en de felle kleuren voelt het alsof je rondloopt in de anime. Het verhaal dat zich op het eiland afspeelt wordt steeds beter naarmate de game vordert en de nieuwe personages, Isaac en Jeanne, houden zich goed staande tussen alle terugkerende personages, die overigens allemaal hun originele stemacteur hebben. Helaas wordt het merendeel van het verhaal verteld in tekstballonnetjes. Slechts af en toe krijg je een tussenfilmpje voorgeschoteld.

De presentatie is grotendeels een pluspunt, maar kan niet verbloemen dat de game ongelofelijk repetitief is. World Seeker is een open wereldgame waarin je als Luffy allerlei hoofd- en zijmissies moet voltooien op Prison Island. In de hoofdmissies zie je af en toe nog een tussenfilmpje voorbij komen, maar verder verschillen de missies niet uitzonderlijk veel van elkaar. Het komt vrijwel altijd neer op het verzamelen van voorwerpen, het openen van een aantal kisten of het verslaan van een groep vijanden. Enige creativiteit in missieopbouw is helaas niet te bespeuren.

One Piece: World Seeker screenshot

Ook het vechtsysteem ontbeert variatie. Luffy heeft twee verschillende standen waartussen hij kan wisselen. Observation Haki focust zich op snelle aanvallen. Zo kun je in deze stand aanvallen dodgen. Armament Haki is meer de tankmodus waarin je zonder al teveel schade klappen kunt incasseren. Het probleem is dat dit verschil in de gevechten nauwelijks tot uiting komt. Je hebt slechts één knop om klappen uit te delen, dus uitgebreide combo's hoef je niet te verwachten. Daarnaast kun je aanvallen blokkeren of ontwijken, een afstandsschot afvuren of een speciale aanval doen, maar uiteindelijk komen alle gevechten neer op de groep vijanden inrennen en hersenloos op de aanvalsknop rammen. Niet bepaald uitdagend.

De variatie had vergroot kunnen worden door gebruik te maken van de rest van de Straw Hat crew, maar helaas is geen van de andere personages speelbaar. De kleurrijke personages dienen enkel als NPC waar je uitrusting kunt kopen en crewleden op expeditie kunt sturen.

One Piece: World Seeker screenshot

Met de gevechten en de missies verdien je vaardigheidspunten die je kunt inzetten om de aanvallen van Luffy te verbeteren. Er zijn maar een handjevol aanvallen vrij te spelen, die nauwelijks impact hebben op de gevechten. Het merendeel van de vrij te spelen vaardigheden zorgt ervoor dat Luffy meer schade uitdeelt of meer kan incasseren en zich makkelijker kan bewegen door de wereld.

Het bewegen door de wereld voelt ook niet echt lekker. Je kunt vrijspelen dat je een tijdje kunt zweven of jezelf kunt lanceren om grote stukken te vliegen, maar het is vrijwel onmogelijk om in een flow door de wereld te navigeren. Je staat constant stil op zoek naar het volgende punt om Luffy vanaf te lanceren. Mocht je dit overigens in een stad doen dan heb je ook nog te maken met de sluipschutters van de marine die zich op het eiland bevinden. Deze schieten je met grote precisie uit de lucht waardoor je naar beneden valt en weer opnieuw kunt beginnen. Er is geen mogelijk om deze kogels in de lucht te ontwijken, waardoor we al snel stopten met het rondvliegen door de omgeving. Dan maar een stukje lopen. Gelukkig heeft de game een fast travel-systeem en kun je het rondrennen door de wereld grotendeels negeren.

One Piece: World Seeker heeft zoveel potentie, maar toont dat een game niet enkel op z'n uiterlijk kan leunen. De wereld ziet er prachtig uit, het verhaal is aardig en alle originele stemacteurs van de One Piece-personages zijn aanwezig. Echter kunnen zelfs de grootste fans niet om de ongeïnspireerde missies en de repetitieve en simpele gevechten heen.

• Prachtige wereld
  • Aardig verhaal
  • Stemacteurs