Sniper Elite V2 Remastered

Door rafbanaan, 13-05-2019 17:00

Sniper Elite V2 Remastered

[Gespeeld op pc]

Het is alweer zeven jaar geleden dat Sniper Elite V2 het levenslicht zag op pc en de vorige generatie consoles. Met de huidige tendens van remasters is het geen verrassing dat ontwikkelaar Rebellion een nieuwe versie van de titel uitbrengt, met een aantal nieuwigheden en opgepoetste visuals.

Sniper Elite V2 Remastered komt met een aantal nieuwigheden en extra's ten opzichte van het origineel. Om te beginnen is de visuele weergave aangepakt en krijgen we meer moderne technieken in het spel. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe post processing effecten, verbeterde belichting, maar ook meer gedetailleerde textures. De consoles kunnen ook genieten van 4K-ondersteuning, als je console dat aankan natuurlijk. Wanneer je voor de eerste maal de titel opstart en een missie betreedt, merk je de aangepaste visuals meteen op.

We krijgen een visuele weergave zoals we dat bij de huidige Sniper Elites gewend zijn, De textures zijn een pak beter, maar we merken dat sommige niet altijd even scherp of gedetailleerd zijn. Je hoofdpersonage zelf is wel zeer gedetailleerd en je merkt weinig verschil met de huidige versies. Hetgeen wel meteen opvalt wanneer je je een weg baant doorheen de verschillende missies is de grootte van elk level. Wanneer je komt van een Sniper Elite 3 of 4 en je keert nu terug naar Sniper Elite V2, dan voelen de levels nogal klein aan en je bent er ook weer redelijk snel door. Dit is uiteraard iets dat niet zo meteen viel aan te passen, maar pas er toch mee op, indien je Sniper Elite V2 nooit speelde en je het eens wil oppikken.

Op vlak van geluid hebben we wel wat een gemengd gevoel, want volgens ons werd hier weinig mee gedaan. Dit vinden we wel spijtig, want al de rest kreeg een mooie update, terwijl we nog zitten met de oude geluiden en dat merk je goed. Alles klinkt zeer luid en het is niet meteen de kwaliteit die we tegenwoordig gewend zijn. We vermeldden al dat het hoofdpersonage zeer gedetailleerd in het spel zit verwerkt, maar wanneer je een keertje met iemand anders dan Karl Fairburne wil spelen, dan is dat nu mogelijk. Je krijgt namelijk de mogelijkheid om met acht nieuwe personages de campagn of multiplayer te spelen. De personages komen van de Zombie Army-reeks en zullen bij de fans van die reeks dus zeker bekend overkomen.

Met Sniper Elite V2: Remastered krijg je ook meteen toegang tot alle uitbreidingen die de titel in de loop der maanden verkreeg. Denk bijvoorbeeld aan de 'Assassinate the führer'-missie, waar je een kogel in het hoofd van Adolf Hitler moet plaatsen. In totaal krijg je toegang tot vier extra levels die je kan terugvinden onder de uitdagingen. Een nieuwe photo mode is ook voorzien, zodat je eenvoudig die killshots kan vastleggen. Je kan frame per frame doorscrollen om zo het perfecte moment te kiezen. Erna kan je de camera een beetje aanpassen en er wat filters op toepassen en je plaatje is klaar om in te kaderen. Als laatste krijgen we ook de multiplayer, waar we een zevental modi krijgen waar je met een totaal van zestien spelers aan de slag kan. Voor de Nintendo Switch ligt dat aantal wat lager, namelijk op acht. Qua modi mag je denken aan de bekende waaronder deathmatch en capture the flag, maar je hebt ook enkele unieke zoals distance king waar de punten worden verdeeld op basis van de afstand van elk schot. Naast het competitieve kan je je ook terugtrekken naar de co-op die je met een makker kan spelen. Hier kan je de campagne samen tot een goed einde brengen. Zelf hebben we deze twee modi niet onder de loep kunnen nemen, omdat we niemand terugvonden in de serverlijsten.

Spijtig genoeg bevat het spel nog een aantal bugs. Zo zijn er momenten waar je aan het sluipen bent naar een rots en wanneer je iets te dicht tegen de rots komt te liggen, sta je meteen op, recht in het gezicht van je vijand. In een game waar verwacht wordt dat je volledig ongezien blijft, is dat natuurlijk flink irritant. Verder zijn er ook momenten dat niet alle triggers in het verhaal correct worden uitgevoerd. Zo hadden we een moment waar een vrachtwagen met soldaten komt afgereden, maar de soldaten bleven voor enkele minuten gewoon stilzitten en je kon niet verder. Het zijn kleine ergernisjes die toch even het melden waard zijn, maar echt gamebrekende bugs zijn we niet tegengekomen gedurende onze speelsessie.

Met Sniper Elite V2 Remastered brengt ontwikkelaar Rebellion een redelijk correcte remaster van het origineel. Op visueel vlak is er mooi werk geleverd, al hadden we dit graag op ieder niveau gezien en ook op ieder detail. De uitbreidingen brengen zelf ook nog wat afwisseling en extra spelplezier mee, maar je merkt dat we meer gewend zijn qua grootte in missies. Mensen die het origineel nooit gespeeld hebben, zullen niet meteen bedrogen uitkomen, tenzij je de korte missies als een zwaar minpunt aanziet. De mensen die reeds in bezit zijn van de game hebben niet meteen een reden om 10 euro neer te leggen voor de nieuwigheden.

• Alle uitbreidingen
  • Visuele oppoetsbeurt
70/100