Total War: Three Kingdoms

Door YoniVL, 21-05-2019 15:49

Total War: Three Kingdoms

[Gespeeld door Joeri]

Total War: Three Kingdoms is het eerste spel in de franchise dat zich afspeelt in het oude China. Verschillende facties vechten allemaal om de controle van het land en het is aan jou om te bepalen wie de nieuwe keizer zal worden van het rijk. Je zult alle provincies moeten verenigen om zo een verenigd China op te bouwen. Dit is het eerste grote op zichzelf staande historische spel sinds Total War: Attila in 2015 (Het middelmatige Thrones of Britannia buiten beschouwing gelaten) . Sindsdien heeft de Total War-serie zich voornamelijk op de Warhammer spellen gefocust. Kan Three Kingdoms alle verwachtingen inlossen?

Al meteen bij het opstarten van het spel merk je dat Three Kingdoms breekt met de rest van de franchise. De menu’s zijn moderner en eerder minimalistisch, met de map van China als achtergrond. Wanneer je een factie selecteert om de campaign te beginnen, draait het vooral rond de leider van je factie. Wanneer je een factie selecteert, word je meteen toegesproken door een stem die het achtergrondverhaal van de leider uit de doeken doet. Na een interactief laadscherm krijg je vervolgens een typische Total War map voor ogen, waar je leider met zijn leger klaar staat voor de strijd.

Total War: Three Kingdoms screenshot

In totaal zijn er 12 protagonisten die zich allemaal onderscheiden met unieke vaardigheden, motieven, uiterlijkheden en vechtstijlen. Bovendien hebben ze ook allen verschillende eenheden om mee te vechten en unieke gebouwen om in te investeren. De personages zijn ook onderverdeeld in speelstijlen. Zo zijn Yuan Shao en Kong Rong meer geschikt voor een vredevolle en diplomatieke aanpak, terwijl Zheng Jiang en Sun Jian pas in hun element zijn in oorlogstijd. De manier waarop je je rijk uitbreidt, hangt dus compleet af van je speelstijl.

Het spel is onderverdeeld in twee modi; De Romance modus en de Records modus. Romance is meer fantasievol en Records is eerder historisch. Het verschil uit zich vooral op het slagveld. In de Romance modus is je leider een generaal die op zichzelf staat. In zijn eentje kan hij met gemak tientallen tot honderden vijandige soldaten afslachten, vooraleer hij zelf het loodje legt. In de Records modus is je leider deel van een eenheid cavalerie en zal hij sneller kunnen sterven. Een groot verschil met vorige Total War games is dat elk leger op de map nu tot drie generaals kan bevatten, die elk over hun eigen troepen beschikken. Je moet er ook voor zorgen dat je generaals het goed met elkaar kunnen vinden. Ontstaat er wrijving? Dan bestaat de kans dat een generaal gaat rebelleren en een volksopstand veroorzaakt.

Verder zijn er helaas dus maar weinig verschillen tussen Romance en Records. Alles lijkt meer om de Romance modus te draaien en Records voelt meer als een extraatje dat er achteraf nog snel aan is toegevoegd om historische fans tevreden te stellen. Zo kun je in Romance je generaals een duel laten uitvoeren met andere generaals. In deze één-op-ééngevechten verandert het slagveld even in een filmscène, waarin er met heel wat martial arts bewegingen wordt gevochten. Het leger van de verliezende generaal zal dan uiteenvallen van angst. Records voelt wel wat realistischer aan. Tijdens slagvelden zullen troepen sneller moe worden of wegrennen. Ook het positioneren van je troepen speelt hier een grotere rol. Echter is het meer een verhaal van weggelaten functies dan van grote verschillen.

Waar je in vorige spellen steeds onderzoeken moest uitvoeren om nieuwe technologieën te ontwikkelen, moet je nu gewoon je beurt afwachten. Na een bepaald aantal beurten mag je een nieuwe ontwikkeling kiezen die je rijk vooruit zal helpen. Dit is handig, maar Three Kingdoms verliest hier wel wat diepgang in vergelijking met vorige spellen. Onderzoek verloopt automatisch en je hebt per stad maar enkele gebouwen die je kunt neerzetten. Het uitbouwen van steden vereist eigenlijk geen denkwerk meer. Het uitpluizen van welke troepen je kunt bouwen is dan weer erg pittig geworden. Je kunt maar pas bepaalde troepen bouwen wanneer je voldoet aan volgende eisen: het juiste soort leider, de factie waartoe je behoort, welke ranking je factie heeft en welke technologie je hebt ontwikkelt.

De combat is verbeterd tegenover voorgaande spellen als  Attila en Warhammer. In deze spellen was er weinig strategie op de slagvelden en kon je gewoon troepen in een rechte lijn besturen. Strategisch denken wordt hier zeker en vast beloond en wie goed gebruik maakt van zwaktes van de vijandige troepen, zal hiervoor beloond worden. Een goede startopstelling kiezen en vervolgens goed inspelen op de flanken en voor je het weet heb je gewonnen. Het doet terugdenken aan de spannende gevechten van Rome II.

Dit is ook zonder twijfel de mooiste Total War-game die we al hebben gezien. Honderden individuele troepen voorzien van allerhande details vullen de map. Tal van explosies en opwaaiend stof verbeteren het gevoel voor immersie. Alles oogt scherp en in- en uitzoomen verloopt naadloos. Echter zal dit niet voor iedereen het geval zijn. Zelfs spelers met duurdere computers zullen niet altijd 60 frames per seconde halen op hogere resoluties. Wie het beste beeld wil, zal al snel een Intel 8700K en GTX 1080 nodig hebben. En zelfs dan nog zal 4K geen optie zijn.

Total War: Three Kingdoms is onmiskenbaar een goede game. De Romance modus heeft heel wat nieuwigheden te bieden voor fans van de franchise terwijl Records eerder als een vertrouwde ervaring aanvoelt. Niet alle vernieuwingen komen het spel ten goede. Vooral wanneer je je steden aan het managen bent, lijken je keuzes echter beperkt. Maar de verbeterde gevechten en de prachtige graphics maken gelukkig heel wat goed. Three Kingdoms benut de geschiedenis van China ten volle en dompelt je onder in een unieke stijl en sfeer die strategie fans zeker zullen bekoren.

• Vernieuwde formule
  • Sterke graphics
  • Meer strategische mogelijkheden