Trover Saves the Universe

Door YoniVL, 05-06-2019 14:20

Trover Saves the Universe

[Geschreven door Joeri]

Rick and Morty is al verschillende jaren het mekka onder de komische televisiereeksen. Dankzij dit succes kan bedenker Justin Roiland zich op nieuwe projecten storten. Zo heeft hij ontwikkelaar Squanchtendo opgericht waarmee hij komische games maakt. Eerdere projecten als Accounting en Rick and Morty: Virtual Rick-ality waren matig succesvol. Nu maken ze hun eerste volwaardige game met Trover Saves The Universe. Ook in dit spel staat humor centraal. Maar is het een geslaagde game of is het een grote grap?

Het verhaal van Trover Saves The Universe is compleet over de top en bizar. Je kruipt in de huid van een Chairopian, een wezen dat is vergroeid met een zwevende stoel. Je twee honden worden gestolen door een almachtige Abstainer, die ze gebruikt om goddelijke krachten te verkrijgen. Hiervoor moet hij de honden in zijn oogholtes plaatsen. Om je honden en het universum te redden wordt Trover ingeschakeld. Trover is een paarse alien die zogenaamde Powerbabies (schattige verzamelbare babies) in zijn oogholtes moet plaatsen om sterkte te vergaren. Dit is zonder twijfel het gekste verhaal dat we ooit zagen in een videogame en bijgevolg meteen de vreemdste alinea die we ooit hebben neergetypt.

Trover Saves the Universe screenshot

Je bent dus een Chairopian, maar controleert Trover vanuit je luie stoel. Je zult moeten samenwerken om upgrades en Powerbabies te verzamelen. Reizend van wereld naar wereld moet je puzzels oplossen en schurken verslaan. De combat is vrij eenvoudig en vereist zelden meer dan het rammen op enkele knoppen. Ook puzzelen vormt nooit een al te grote uitdaging. Maar het speelt allemaal wel erg lekker en vlot. Trover Saves The Universe probeert geen diepzinnige game te zijn en neemt zichzelf helemaal niet serieus.

Dit merk je in elk aspect van het spel. De werelden zijn knotsgek en overal zijn wel enkele visuele grappen te vinden. Ook de personages die je tegen het lijf loopt zijn uitermate bizar. Zo kom je in de eerste wereld iemand tegen die meer dan vijf minuten voor je neus zweeft en ondertussen om je aandacht smeekt. Blijkbaar staat het huis van zijn buurman op een plek die niet geautoriseerd is en dus vraagt hij of je de buurman samen met zijn huis niet wil vernietigen. De conversaties voelen erg vaak geimproviseerd aan en vaak hoor je de stemacteurs ook lachen of stotteren. Het voelt allemaal een beetje aan als een “Interdimensional Cable” aflevering van Rick and Morty.

Trover Saves the Universe screenshot

In feite is Trover Saves The Universe een redelijk kort spel. Na een drietal uren zal iemand met veel haast al het eindscherm zien. Neem je echter de tijd om naar alle mono- en dialogen te luisteren dan verdubbelt de speeltijd al snel. Het is het dan ook meer dan waard om alles te beluisteren. De personages reageren ook zeer goed op je acties en worden boos als je ze negeert of op hun spullen begint te slaan. Enige minpunt is dat de humor soms wat te willekeurig is, waardoor een langdurig verhaal soms nergens toe leidt en een pointe mist. Soms is de humor ook wat teveel gebaseerd op ‘shock-value’. Zo kom je bijvoorbeeld figuren tegen die gewoon de hele tijd woorden als “Aids” of “Cum” roepen en verder niets.

De gameplay is dan ook niet echt meer dan een manier om van grap tot grap te gaan. Gelukkig is deze niet saai en verandert er ook wel wat doorheen het spel. Zo kun je upgrades krijgen die je stoel tientallen meters hoog laten zweven of die je telekinetische krachten geven om voorwerpen te grijpen en te gooien. Dit alles is mooi verweven met de puzzels wat voor een soepel verloopt zorgt. Zo kun je voorwerpen stapelen om een trap te bouwen of kun je met zwevende zwaarden vijanden neerschieten. De vijanden worden na verloop van tijd ook wat sterker en zijn uitgerust met schilden en zwaarden. Op het einde van het spel moet je vele vijanden tegelijk uitschakelen en moet je voortdurend schakelen tussen de aanvallen van Trover en je eigen telekinetische vaardigheden.

Trover Saves the Universe screenshot

Er zijn natuurlijk ook wel enkele technische minpunten. Zo kan Trover soms door bepaalde voorwerpen heen wandelen. Deze glitches breken de immersie. Je moet ook goed opletten wat je doet met alle voorwerpen om je heen. Als je bijvoorbeeld een trap moet bouwen en je eerder alle blokstukken in een afgrond hebt gegooid, dan zit er niets anders op dan het spel te herstarten. Helaas zul je levels ook niet opnieuw kunnen bezoeken. Heb je ergens niet alle Powerbabies gevonden voordat je naar de volgende planeet bent gegaan? Dan zul je het hele spel opnieuw moeten starten. Veel herspeelbaarheid is er ook helaas niet. Als je het spel eenmaal hebt uitgespeeld, dan heb je eigenlijk alles wel gezien en gedaan en zullen er nog maar weinig verrassingen voor je zijn. Trover Saves The Universe probeert dit op te lossen door je keuzemogelijkheden te geven tijdens conversaties. Echter verandert dit het verhaal nooit, enkel de dialoog die volgt.

Trover Saves The Universe is een van de grappigste games die we al hebben mogen spelen. De humor is soms echter te platvloers en daarom dus niet voor iedereen. De gameplay is eenvoudig maar weet door middel van upgrades alles wel fris te houden. Er zijn verschillende technische minpunten maar deze wegen niet op tegen het positieve. Je zult je dus zeker geen seconde vervelen in deze redelijk korte game.

• Bijzonder grappig
  • Vlotte gameplay
  • Afwisselende gameplay