Samurai Shodown

Door YoniVL, 25-06-2019 10:16

Samurai Shodown

Samurai Shodown is niet meteen de bekendste fightingreeks in Europa, maar de eerste game kwam al in 1993 uit en sindsdien zijn er al heel wat titels verschenen binnen de franchise. Nu krijgt de reeks met Samurai Shodown een reboot.

Samurai Shodown is een 2D-fighter die zich afspeelt in het Japan van de 18de eeuw, waarin een flink aantal samoerai het tegen elkaar opnemen. In de game kruip je in de huid van die vechtersbazen en mag je dus flink wat klappen uitdelen. Het hele verhaal gaan we hier niet uit de doeken doen, maar je mag er van uitgaan dat de 17 personages uit de game allemaal hun reden hebben om hun wapens boven te halen.

Samurai Shodown screenshot

Bij die 17 personages heel wat bekende namen voor gamers die de reeks al kennen, want 14 van hen keren terug uit voorgaande games. Enkel Darli Dagger, Yashamaru Kurama en Wu-Ruixiang zijn nieuwe namen. Met 17 namen is het assortiment misschien wel een beetje beperkt en dan kunnen fans snel uitgekeken geraken op het roster.

Stilistisch heeft Samurai Shodown een bijzonder opvallende stijl. De makers hebben gekozen voor een visuele invulling die vrij sfeervol is, met flink wat aandacht voor de achtergronden. Ook op vlak van geluid doet de game graag een beetje anders, met typisch Japanse deuntjes en bijna enkel Japanse stemmen. De teksten kan je in het Engels zetten (of een van de andere talen), maar voor de rest word je zoveel mogelijk ondergedompeld in de Japanse cultuur. De tussenfilmpjes in de story mode zijn sober, maar aantrekkelijk.

Samurai Shodown screenshot

Het belangrijkste in een fighter is natuurlijk de gameplay en daarbij valt Samurai Shodown om een aantal redenen op. Om te beginnen maakt elk personage gebruik van wapens, dus zal je heel wat zwaarden in het rond zien vliegen. Daarnaast beschikt elk personage over een rage meter, die je vult tijdens het spelen en die je eenmalig kan inzetten om in een speciale rage mode te gaan, waarin je meer schade toebrengt. Bovendien is dat het enige moment waarop je de Lightning Blade kan gebruiken. Dat is een supersterke aanval die sterker wordt als je rage meter voller is. De aanval verbruikt ook meteen de volledige meter.

Daarnaast heb je ook nog de Super Special Move, een aanval die je maar een keer per gevecht kan gebruiken. Je zal hem dus tactisch moeten inzetten, want als je mist, dan ben je hem kwijt. Tot slot beloont Samurai Shodown spelers ook wanneer ze op het gepaste moment weten te counteren, dodgen of blocken. Spelers die daar sterk in zijn, zullen snel de bovenhand kunnen halen tijdens een gevecht.

Samurai Shodown screenshot

Samurai Shodown is zeker niet de eenvoudigste fighter en het zal best wat oefening vergen vooraleer je alles onder de knie hebt. Slaag je daar in, dan kan je aan de slag in de verschillende modes van de game. Om te beginnen is er de Story Mode, waarin elk personage zijn eigen verhaal krijgt, terwijl je onderweg een aantal gevechten afwerkt.

Je hebt ook de Dojo Mode, waar je tegen online ghosts moet spelen. Daarbinnen heb je nog de Iron Man-uitdaging waarin je tot wel 100 ghosts achter elkaar moet verslaan. Dat is niet altijd even fijn, want we kwamen af en toe ghosts tegen die aan de lopende band één aanval spamden. We konden ze wel verslaan, maar een echt aangenaam gevecht was het niet. Natuurlijk is er ook een gewone online multiplayer aanwezig. Offline kan je rustig tegen vrienden spelen of verschillende uitdagingen aangaan, zoals Time Trial of Survival.

Samurai Shodown is een fighter die niet voor beginners is. Het zal een tijdje duren vooraleer je de gameplay onder de knie hebt en zelfs dan wordt het niet altijd gemakkelijk om iedereen te verslaan. De stijl van de game is bijzonder leuk, alleen jammer dat het roster redelijk beperkt is en de ghosts in de online mode soms nogal "spammerig" zijn.

• Leuke stijl
  • Niet voor beginners
71/100