4gamers.be

Super Mario Maker 2

Door SpaGheTTi, 27-06-2019 15:00

De aanpak die Nintendo hanteerde bij een aantal van de betere Wii U games, de Deluxe behandeling, liet toe een grotere spelersbasis te creëren op de Switch, een populairder platform. Super Mario Maker werd echter een volledig nieuwe game gegund, waardoor dit tweede deel iets langer op zich liet wachten. Laat ons even kijken of deze nieuwe ontwikkel-en-speel-tool het wachten waard was.

Voor wie het concept nog niet bekend is: Super Mario Maker 2 laat spelers, net zoals diens voorganger, toe om zelf levels in de stijl van Super Mario Bros-games te ontwerpen, spelen en delen. Het spel bevat veel invloeden van het SNES-tijdperk: we horen in de menu's remixes van onder andere een geheime Super Mario World-wereld en hernieuwde deuntjes van Mario Paint. In zijn geheel worden echter stijlen uit volgende tijdperken ontleend:

  • NES: Super Mario Bros & Super Mario Bros 3
  • SNES: Super Mario World
  • Nintendo DS: New Super Mario Bros
  • Wii U: Super Mario 3D World

Op die manier komen de stijlen van Super Mario Bros-games terug die ontstaan zijn op zowel handheld- als vaste consoles, ideaal dus voor de hybride Nintendo Switch. We willen nog even vermelden dat de console hier in het Engels staat ingesteld. Spelmodi kunnen dus andere benamingen hebben bij een Switch die in het Nederlands staat ingesteld.


Course Maker

Begeleiding voor de basics gebeurt door Nina & Yamamura (duif, maar ook gebrevetteerd Super Mario Maker levelinstructeur): ze leren je onderdelen plaatsen en continu testen, om een speelbaar level te creëren, met oog op delen met andere spelers. Op jouw beurt zal je dan de creaties van anderen kunnen testen. Deze basics kan je nadien, samen met andere lessen en een overzicht van Mario's moves, overlopen in Yamamura's Dojo (een aparte spelmodus).

In de Course Maker kan je onderdelen, vijanden en geluidseffecten combineren om zo het leukste/grappigste/moeilijkste level te maken, wat je zelf ook maar wil. Er kan worden gekozen voor de stijlen van Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World, New Super Mario Bros en Super Mario 3D World (echter in 2D), met verschillende thema's (bos, luchtschip, grot,...). De stijl van Super Mario 3D World is nieuw en, hoewel er enkele kleine verschillen zijn met New Super Mario Bros (onder meer de inmiddels gekende kat power-up), vragen we ons af of deze verschillend genoeg zijn om van een volledig nieuwe stijl te spreken. Doordat deze stijl onder een aparte noemer "Extra Game Styles" wordt ondergebracht, vragen we ons tevens af of er nog uitbreidingen mogelijk zijn.

Uiteraard ligt in dit spel de nadruk op het creatieve, dus hoe origineler je je level kan maken, hoe vaker mensen het zullen willen spelen. Om je daarbij te helpen, kan Autoscroll (het fenomeen waarbij de camera automatisch vooruit beweegt) worden geactiveerd; tevens kan je de Timer aanpassen en kunnen Clear Conditions worden toegevoegd. Deze voorwaarden om een level uit te spelen maken opnieuw dat een traditionele formule toch verfrissende ideeën en ervaringen kan opleveren.

Co-op Making laat toe dat twee spelers samen een level kunnen creëren, al is dit eerder een toevoeging die "voor de gezelligheid" lijkt gemaakt te zijn. Om je eigen visie voor een level naar voor te brengen, kan je dit naar onze mening best individueel doen. Net als in de vorige telg kan je voorwerpen en vijanden combineren, in haast (maar helaas en uiteraard niet werkelijk) eindeloze mogelijkheden. Wil je zo een Thwomp zijwaarts laten bewegen met een parachute (om hem te vertragen)? Dat kan.

Belangrijk weetje: in handheld modus kan je het touchscreen van de Switch gebruiken, wat het maken van levels intuïtiever en makkelijker maakt.


Story Mode

Wellicht de beste toevoeging aan Super Mario Maker 2 is de Story Mode. Undodog (het hondje dat in Course Maker als tool wordt gebruikt om acties ongedaan te maken) heeft per ongeluk het kasteel van Prinses Peach ongedaan gemaakt. Door jobs (levels) te voltooien, waarvan het vooral de bedoeling is dat het spel je inspiratie geeft om zelf levels te creëren, verdien je munten. Deze munten kan je dan inzetten om onderdelen van het kasteel opnieuw op te bouwen. Dit doe je op je eigen tempo en uiteraard zal iedere speler dit zo efficiënt mogelijk willen doen.

Moeilijkere levels leveren meer munten op en, wanneer het uitspelen van een level echt te moeilijk blijkt, komt kleine broer Luigi een handje helpen. Je kan dan ofwel hulpvoorwerpen inschakelen, ofwel het volledige level door hem laten voltooien (al kan je hem gelukkig ook gewoon laten opzouten en het in je eentje opnieuw proberen). Je verdient daarbij evenwel geen extra munten, die je anders tijdens het spelen wel kan verzamelen. Luigi komt wel van pas, want sommige levels kunnen behoorlijk pittig zijn, wat we zeker als pluspunt beschouwen. De opzet van Mario Maker laat ook de ontwikkelaar in deze vooropgestelde levels toe om met minder traditionele levels uit de hoek te komen, wat voor verfrissende, doch erg kwalitatieve spelervaringen heeft gezorgd. Wat ons betreft mag hieruit inspiratie worden gehaald om de Mario games van de hoofdreeks hier en daar onverwacht wat moeilijker te maken.

Course World

In Course World vinden we een soort social media platform terug, speciaal ontworpen voor Super Mario Maker 2. Je maakt je eigen profiel aan met behulp van een Mii, die je kan kleden (en een pose geven). Vervolgens kan je aan de slag met volgende submodi en spelinhoud die door anderen werd gecreëerd:

  • Courses (onderverdeeld in Hot, Popular, New & Detailed Search): Hier kan je levels van andere gamers over de hele wereld spelen, downloaden en voorzien van een like en/of comment voor de ontwerper.
  • Leaderboards, wat een soort ranking-systeem voorstelt.
  • Network Play:
    • Global Play: Multiplayer Co-op & Multiplayer Versus. Deze spelmodi lijken alvast veel in hun mars te vinden, maar helaas zijn we er in de pre-release versie van de game niet in geslaagd om verbinding te maken met andere spelers.
    • Nearby Play: Deze modus zou dezelfde mogelijkheden moeten bieden als de voorgaande, alleen lokaal in plaats van over het internet.
  • Endless Challenge: In deze modus is het de bedoeling om zoveel mogelijk levels uit te spelen voordat je levens op zijn. Wat ons betreft een favoriet, die gelukkig vanuit de vorige game werd meegenomen.

Coursebot is tot slot een individuele spelmodus die je simpelweg toelaat om je eigen gemaakte levels te spelen, alsook degene die je hebt gedownloaded offline (opnieuw) te voltooien. Het is met andere woorden die nodige modus die ook in deze Maker het spelen in de kijker zet.

Conclusie

We hebben wegens (voorlopig) beperkte netwerkmogelijkheden nog niet het onderste uit de kan kunnen halen in de pre-release versie van Super Mario Maker 2. Wat we er echter al hebben uitgehaald, was meer dan voldoende diepgaand. We zijn ervan overtuigd dat er wederom pareltjes door de community zullen gecreëerd en gespeeld worden. Laat dat hier net de missie zijn, waardoor we kunnen spreken van een game die geslaagd is in zijn opzet.

Positief

  • Meer mogelijkheden om te creëren en spelen
  • Toevoeging van Story Mode
Score
92/100

Negatief

  • Geen Amiibo-ondersteuning
Grafisch
91%
Geluid
96%
Fun
96%
Gameplay
90%

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.