Crash Team Racing Nitro-Fueled

Door valies, 08-07-2019 14:12

Origineel bedacht als mascotte voor Sony als tegenspeler voor Nintendo’s Mario en Sega’s Sonic, werd Crash Bandicoot in het leven geroepen in de jaren negentig. Een pure mascotte is hij echter nooit geworden, maar aan naam en faam geen gebrek. Na de uitgave twee jaar geleden van de Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, dat de remasters van drie Crash Bandicoot games bundelde, mogen we nu ook weer aan het karten gaan.

Crash Team Racing: Nitro Fueled is een remake van Crash Team Racing, de eerste Crash race kart game die in 1999 het daglicht zag. De game bevat ook zaken van het latere Crash Nitro Kart en Crash Tag Team Racing.

Crash Team Racing Nitro-Fueled screenshot

De game bevat een heleboel races en mogelijkheden. Er zijn drie grote keuzes wat betreft racen: adventure, local arcade en online. De Adventure Mode is zeg maar de verhaalmodus waarin je de wereld moet redden van antigonist en alien N. Oxide door als eerste over de eindmeet te racen in 16 tracks. Je verzamelt terwijl sleutels die je toegang geven tot volgende stukken in de wereld, waar je vrij kan rond rijden van race tot race. Je racet tegen een heleboel Crash Bandicoot-personages en hier en daar krijg je een race tegen een boss voorgeschoteld. De bosses geven je altijd een heleboel weerwerk, zo gooit Papu Papu potions en Pinstripe is dan weer kwistig met bowlingbommen. De beste manier om tegen deze bosses in te gaan, is ze simpelweg zo snel mogelijk voor hen te rijden om zo de minste schade te incasseren. Het verhaal op zich maakt het wel leuk om van de ene race naar de andere te gaan. Adventure mode slaat er in kleurrijke bosses en uitdagende boss races te brengen.

Als eerste over de meet geraken, is echter niet bepaald een sinecure. Al snel is het duidelijk dat je er met gewoon wat racen niet zal komen. We hebben ons even moeten inwerken in het power sliden. Duw je de L1 of R1 toets in bij het nemen van een bocht dan begin je te schuiven en vult er een metertje. Duw je binnen de juiste tijd de andere schoudertoets in (R1 of L1) dan ga je nog eens aan het boosten, doe je het driemaal succesvol krijg je nog een laatste turbo boost. Ga zo doorheen elke bocht en je bent meteen een pak sneller aan de finish. Dat power sliden moet je wel even in de vingers te krijgen, maar echt wel een must om flink wat seconden van de teller te pitsen.

Er zijn nog manieren om een boost te bekomen. Als je hoog genoeg springt, bijvoorbeeld van een schans, kan je ook een boost krijgen bij het indrukken van de L1 of R1 toets. Bij het starten, als je net voor het groene licht de L1 of R1 toets indrukt, dan krijg je meteen een boost bij de start. Lukt het power sliden in bochten niet erg goed, is er gelukkig ook nog de truuk van het bunny hoppen in bochten. Het ziet er een beetje gek uit, maar is ook erg effectief.

Om het wat spannender te maken zijn er kratjes te vinden tijdens de races met daarin wapens of beschermmateriaal. Denk aan een boost, bowlingbommen en tracking missiles. Ook vallen er Wumpa fruits te rapen. Verzamel je er 10, dan rijdt je kart sneller en komen de wapens die je oppikt nog dat tikkeltje straffer uit de hoek. Kortom, een heleboel zaken om elke race spannend te houden tot de laatste seconde.

In Local Arcade kan je kiezen tussen een resem game modi: single race, cup race, battle, time trial, relic race, CTR challenge en crystal challenge. We gaan ze niet allemaal met hand en tand uitleggen, maar hier volgen enkele. Cup races schotelen je vier races voor en wie het beste scoort over alle races wint. Battle is ideaal als je eens wil spelen met de verschillende wapens of om bijvoorbeeld een potje capture the flag spelen. Time trial is dan weer ideaal om het boosten te trainen, terwijl je tegen je eigen of een AI ghost racet. In de CTR challenge zitten de letters C, T en R verspreid over de track. Deze races zijn vooral ook handig om de geheime binnenwegen te vinden, aangezien daar wel eens een letter verstopt is en je zo een hint geeft waar kijken naar alternatieve wegen. Local arcade geeft je overigens de mogelijkheid om lokaal met of tegen familie of vrienden te spelen.

De game bevat ook een online luik. Je kan een private race starten of je aanmelden om tegen andere online spelers te racen. Het is sowieso altijd leuk om je racekunsten te meten met andere spelers (en al dan niet af te druipen naar de offline modi om toch nog maar wat te gaan oefenen).

Na elke race of challenge krijg je Wumpa coins. Deze coins kan je inruilen voor allerlei leuks in de Pit Stop, dat als winkeltje functioneert voor nieuwe race karts, personages, skins voor race karts en personages en stickers te bekomen. Je kan namelijk in alle modi je race kart en het personage dat er in rijdt kiezen. Je speelt er sowieso ook enkele vrij, maar met je verdiende Wumpa coins iets mogen gaan kopen is uiteraard extra fijn. Welke race kart je kiest maakt overigens niets uit, de personages daarentegen wel. De ene is al wat sneller dan de andere en beter of slechter in optrekken en bochten nemen. De allrounder die houdt het best bij Crash Bandicoot en Cortex, ideale starters. Zelf raceten we graag met Papu Papu achter het stuur: slecht in bochtwerk (bunny hop to the rescue), maar wel erg snel.

Sinds 3 juni is de Nitro Tour Grand Prix begonnen, een eerste Grand Prix seizoen waarin allerlei extra's te winnen zijn. Het bevat een Egyptisch-uitstralende race track genaamd Twighlight Tour en enkele nieuwe personages en bijhorende cosmetics. Deze zaken winnen kan door Nitro te verzamelen en dat doe je dan weer door een hele resem challenges te volbrengen. Op deze manier weet ontwikkelaar Beenox de gamer nog langer interessant te houden.

De game ziet er erg goed uit en de muziek is passend en weet nooit te storen. De tracks zijn één voor één uniek, erg sfeerrijk en weten altijd wel iets anders te brengen om het leuk te houden.

Crash Team Racing: Nitro Fueled is een top race kart game met erg veel uren raceplezier. Met een lokale en online multiplayer om het plezier te delen met anderen. De game is wel erg uitdagend, dus niet echt iets voor de snelle (dus eigenlijk niet-snelle) opgevers of kleine kinderen. Die laatsten zullen wel plezier hebben en de visuals spreken sowieso aan, maar winnen tegen de AI zou wel eens moeilijk kunnen zijn.

• uitdagende races
  • veel uren raceplezier
  • lokale + online multiplayer